CL 17: Wolverine 5 – Larry Hama, Marc Silvestri

Jedna z největších legend se vrací v sólo dobrodružstvích, kde trhá nepřítele na cáry adamantiovými drápy a zachraňuje lidstvo i časoprostorové kontinuum.

Pokračujeme v putování s Patchem, dříve známým jako Logan, jež započalo ve vydavatelství Marvel a které nám přináší české vydavatelství Netopejr. Edice Comicsové legendy mapuje příběhy Wolverina, jež vycházely v sešitech od roku 1989. V pátém svazku jsou sesbírány sešity z roku 1993, kdy se pera ujal Larry Hama (kromě Wolverina taky známé komiksy G.I.Joe) a tužky Marc Silvestri (Witchblade, Darkness…).

V sedmnáctém booku se nachází celkem sedm kapitolek, v nichž se střídá urban prostředí Madripooru s kanadskými lesy a současnost s rokem 1937. Zóna smrti začíná typickou barovou scénou, která se brzy promění v hospodský úklid. Libretista Larry Hama se uchyluje ke svým japonským kořenům a namíchává epizodku s interkulturními aspekty, kde konfrontuje malého Kanaďana s yakuzou v typickém příběhu z podsvětí. V následující části Na pokraji smrti se Logan musí vzpamatovat z výprasku, který nadělil i vyinkasoval. Přirozeně o uražené palice není nouze, jenomže víc než Wolverine sám je zajímavý příběh, který nabírá výraznějších kontur. S japonským podsvětím jsou konfrontováni domorodci v centrální vysočině Madripooru. Logan se v deliriu setkává s Jean “Phoenix“ Grey, což potěší hlavně fanoušky X-Menů. Smrtící podnikání je vyvrcholení zápolení s yakuzou s několika zajímavými zvraty a především zběsilou akcí.

V Lovci z temnot se vracíme do Kanady, do národního parku Bufalo Woods, kde se Logan chtě nechtě zaplete do honu na jednoho vyšinutého parchanta. Noční lov se střídá s flashbacky vedlejší postavy, které líčí Patchovu minulost z roku 1944 a mísí se s místní legendou o nočních netvorech ne nepodobných agresivním vlkodlakům. Zajímavý a dobře načasovaný autonomně stojící příběh. V další kapitole Krev, písek a drápy se ocitneme ve Vancouvery, kde se Logan setkává se starými známými a jedna šílená pomsta jménem Deathstrike ho díky cestování časoprostorovým kontinuem nejenom dožene, ale i teleportuje přímo do býčí arény, kde své zvrhlé potřeby právě ukájí Ernest Hemingway. Kapitoly …tobě zvoní hrana a Když se mění čas pojednávají o osobním souboji Wolverina a Lady Deathstrike, jenž proroste do globálnějšího měřítka vrcholícího Wolverinovým soubojem s fašisty uprostřed Španělské občanské války.

Již z předchozích vydání si mohli čtenáři nastavit komiksové parametry na nižší úroveň, jelikož jde o šestnáct let staré příběhy a je nutné je brát s rezervou. Úmyslně se vyhýbám označení brak, jde prostě o jednoduché čtení se spoustou akce, citoslovcí označujících výstřel nebo ufiknutí končetin. Příběhy si udržují standard, při němž nezačnou nudit, ale kromě zábavy nemají čtenáře čím obohatit. Úvodní příběh je zajímavý zejména střetem Wolverina s yakuzou a podivným lékem na rakovinu. Vyvážené dávkování akce a posouvání příběhů udržuje čtenáře ve střehu. Lovec z temnot je střípkem z Loganovy bujaré minulosti a skvěle doplňuje mytologii adamantiového borce a jeho putování napříč významnými historickými milníky. Poslední příběh je nejzajímavější ze všech, jelikož jde vskutku o crossover v žánrovém a časovém slova smyslu. Libretista míchá komiks s literaturou pomocí spekulativní fikce na pozadí skutečných historických událostí. Přesouvání časoprostorem pomocí šíleného šamana je lehce přitažené za vlasy, ale dodává příběhu punc béčkové zábavnosti.

Dynamické a zalidněné panely jsou díky kresbě Marca Silvestriho jasné, nikdy nedojde k mylnému zaměnění části těla nebo nedejbože postav v panelu. Komiks je již tradičně v černo-bílém provedení, což na kresbě na kvalitách vůbec neubírá. Bubliny nezahlcují scény. Taky by bylo divné, kdyby se v čistě akčním příběhů nadmíru žvanilo. Pátý svazek příběhů kanadského skrčka čtenáře od čekání na další díly neodradí. Je to zkrátka zábavné a oddechové čtení pro parné dny. Vydání sice bylo načasováno těsně před premiéru spin-off celovečeráku X-Men Origins: Wolverine, ale s filmem má jenom společný rys, a sice to, že v obou případech jde o spin-off Marvelovské legendární řady X-Men.