Crew2 č.8 – recenze časopisu

Osmička je podle papírových předpokladů tím nejambicioznějším číslem novodobé Crwe. Další dva Flinchové, Planetary a hlavně zjev na Evropském komiksovém poli – Blacksad.

Tentokrát se po hlavě vrhneme na publicistiku, které je v osmém čísle opět požehnaně. Hned na začátku je pár dopisů, ze kterých se jako vždy nedozvíme téměř nic nového. Další v pořadí jsou oblíbené aktuality a pak už nastupuje Mučírna. Pitvu absolvoval českému fanouškovi nepříliš známý hororový tvůrce Bernie Wrightson a velmi známý, ačkoli žádný jeho komiks nevyšel v češtině, Brian „Jsem machr na dialogy“ Michael „Heč!“ Bendis. Dvoustrana byla věnována i povídání o Punisherovi. Logicky si přečtete o neobvyklém superhrdinském týmu Planetary a o Johnu Blacksadovi. A aby toho nebylo málo, tak vás neminou ani nominace na Will Eisner Award, evropské novinky a manga Adolf. Poslední jmenovaný je doopravdy ten nechvalně známý Němec-Rakušan.

Součástí každé nové Crwe se stal Flinch. Zde jsou dva příběhy. Prvním z nich je Předsevzetí. Scénář Bruce Jones, kresba Bernie Wrightson. Hororový příběh, který pojednává o podivné kletbě. Rozhodně bych ho zařadil k těm slabším, které v Crwi vyšly. Ať už kvůli obyčejnému zombie scénáři bez výraznějšího originálního nápadu nebo zastaralé kresbě Wrightsona. Předsevzetí bylo původně barevné, ale crwáci ho odbarvili. Odbarvení postihlo i druhého Flinche – Ztráty a nálezy. Ten je o poznání lepší. Skvěle vypointovaný příběh o tom, kam až může zajít sázka mezi mileneckým párem, když je jedna jeho polovina vyšinutá. Navíc typicky cartoonová kresba Pata McEowna vtipně kontrastuje se scénářem Boba Fingermana.

Gangsteři zabíjí pouliční dámu, nastupují do aut a uhání z místa činu. Na silnici se ale objeví policista a snaží se jim v úniku zabránit. Až do teď by to nebylo nic neobvyklého. Ovšem když policista projde prvním vozem nezraněn, stihne při tom z hlav posádky nadělat odkladiště pro náboje a vzápětí vyřídí i druhý vůz, začínáte tušit, že tady něco nehraje. V Planetary totiž nic není tak jak se zdá. Co je to Planetary? Je to celosvětová organizece ve stylu Akt-X až na to, že se její agenti nechlubí odznaky FBI, ale superschopnostmi. V Americe je to navíc oblíbená série DCčkovského Wildstormu. Jejím tvůrcem je Warren Ellis (Metropolitan, Authority) a kresebně se na ní podílí John Cassaday. Ale zpátky k dílu Mrtví střelci. Ten je třetím dílem řady a pro nároky Crwe se hodí dokonale- nijak složitý, svižný, moc pěkně nakreslený a hlavně uzavřený příběh. Má ovšem jednu obrovskou vadu – skončí dřív než se stačí rozjet. Akce, kterou jsem popisoval na začátku je totiž tím nejlepším, co Mrtví střelci nabízejí. Skvělou honičkovou přestřelku ve stylu Johna Woo, v podání Cassadayho kresby, umocněnou počítačovými prvky zrychlujícími „pohyb kamery“, si budete přehrávat ještě dlouho po dočtení. Na zbývajících stranách se už jen dozvíte, proč se to vše dělo, pak ze země vyroste majestátní Boží stavba, která jakoby se sem Ellisovi vloudila z nějakého jiného příběhu a závěr, který začátku nesahá ani po nehet na malíčku, dělá z Mrtvých střelců pouhý průměrný komiks s jednou vychytanou akční scénou.

Poprvé ji potkal, když vyšetřoval, kdo jí posílá výhružné dopisy. Ji. Filmovou hvězdu. Zamilovali se do sebe. Ovšem jak to u herců bývá, jejich láska nevydržela. Dnes ji ale znovu spatřil. Usmívala se na něj v celé své kráse. Dívala se na něj z novinového titulku oznamujícího smrt hvězdy. Slíbil si, že vraha jeho nejkrásnějších vzpomínek dopadne. Ale pochybuju, že ho zatkne. Udělá mu jistě něco mnohem horšího…
Blacksad. John Blacksad. Tak zní jméno drsného detektiva, o kterém tenhle komiks provázaný vnitřním Marlowským komentářem je. A o čem ještě je? Po první části prvního dílu těžko říct. Vše se vyvíjí jako obyčejná detektivka, ale nakonci nás jistě čeká jeden nemalý zvrat. Napsal jsem obyčejná? To asi není ten správný výraz. Rozdíl poznáte doslova na první pohled. Na stránkách se totiž promenádují zvířata namísto lidských hrdinů! John Blacksad je panter, který jde tvrdě za svým cílem, setkáte se ale i se slizkým hadem, gorilou boxerem a spoustou jiných zástupců živočišné říše. To vše v úžasně vypiplané kresbě Juanja Guarnida. Všechen ten pohyb, mimika a hlavně emoce jsou čitelné stejně jako z fotek lidí. Rozhodně tedy nečekejte žádnou Disneyovku. A pokud vám ji bude kresba přeci jen připomínat, tak scénář Juana Canalese vám to nedovolí. Drsný příběh z filmového prostředí, odehrávající se někde okolo 40.-50. let minulého století vytváří živnou půdu pro Marlowský střih i dialogy páchnoucí podrazem a kouřem z nedopalků. Postavy ovšem nevnímají, že jsou zvířata, což napomáhá ke skloubení originality a věrohodnosti zároveň. Bohužel, Crew rozdělila první díl nejlepší Evropské minisérie poslední doby, oceňované všude, kde se objeví, na dvě části, takže při obligátním “dokončení příště” se vás chopí ten svíravý pocit v žaludku i hrdle. Já to moc dobře znám. Říká se tomu nedočkavost!

Ovšem ještě než se dočkáme druhé části Blacksada, můžeme si oddychnout  u (po)prázdninového Speciálu s Lobem a Maskou v hlavních rolích, který vychází v těchto dnech.