Criminal

Zločin může mít mnoho podob. Krádež, znásilnění, distribuce drog, vražda… Ale nemůže existovat bez jedné věci – bez člověka. Pojďme se podívat do života lidí, pro které je zločin denním chlebem a zvuk střelby jim je známý stejně jako chroptění umírajícího s otevřeným hrdlem. Vítejte ve světě Criminal.

Criminal

Leo je zbabělec. Kdykoliv se na akci něco posere, první, co Leo udělá, je, že přemýšlí, jak utéct. Nechce si hrát na Johna Waynea nebo Clinta Eastwooda a vytáhnout bouchačku, která začne plivat olovo, cílová stanice mozek policajta. Raději než hrdinská gesta má Leo rád svůj život a ví, že uživit se dokáže vždycky, je totiž vynikající chmaták, dost vychcaný chlápek, a navíc má vždycky štěstí. Jednou za ním přijdou dva chlapi od policie se super nápadem. U soudu se bude jako důkazní materiál předkládat kufr plný diamantů, a protože ochrana důkazních materiálů ze skladu k soudu není nijak extrémní, přijdou za Leem, aby připravil přepadení. Samozřejmě, že se něco posere, ale to rozhodně nebude konec. Kdepak, Leo má totiž nejedno tajemství, o kterém nemluví.

Tak by se ve zkratce dal představit děj prvního ze tří příběhů, které v komiksu najdeme. Další dva se odehrávají na stejném místě a jsou s úvodním Zbabělcem provázány. Rozhodně se nejedná o navazující přímé pokračování, ale v blíže nespecifikovaném městě může být podsvětí jen jedno, a tak jsou jednotlivé kapitoly propojeny městem, některými konkrétními místy (například bar Podzem) a také pár postavami. Koncept by někomu mohl připomenout Sin City, a tím podobnost nekončí. Sin City jsou také gangsterské příběhy, ale Frank Miller využívá totálních extrémů. Spousta jeho postav jsou nadlidé a situace, které se tam dějí, bych přirovnal k oblíbeným „Tarantinovkám“.

Criminal Eda Brubakera je jiný. Při čtení jeho příběhů na nás dýchá atmosféra skutečného světa, a že si ta mrcha nečistila zuby už pěkně dlouho. Když člověk v Criminal dostane ránu, uslyšíte dopad pěsti na tvář a masité plesknutí a křupnutí kosti vám zazní v uchu s takovou intenzitou, že to slabším postavám může zamávat s žaludkem. Ed Brubaker nepíše příběh, který by měl černého humoru na rozdávání, ale naprosto seriozní detektivní vyprávění, za které by se nemuseli stydět ani nejslavnější autoři knižních detektivek. Sám autor i psaní a následné vydávání chápal jinak než práci na jiných komiksech a věřte mi, že Criminal je jiný. Po scénáristické stránce jde podle mého o vrchol nejen Brubakerovy tvorby, ale jeden z nejlepších nesuperhrdinských komiksů, který byl kdy vydán vůbec. Geniální příběh je pak dokreslen stejně skvělou kresbou Seana Phillipse a barvou Vala Staplese, které dotvářejí výsledný zážitek tak, že se stává perfektním.

Zbabělec vyšel i jako samostatná kniha a stejně tak i další dva příběhy Lawless a Mrtví a Umírající. To samo o sobě ukazuje, že rozsahem může Criminal nabídnout minimálně stejné množství komiksové zábavy jako kterýkoliv jiný omnibus, který u nás vyšel. Ale Criminal není omnibus. Criminal je deluxe edice, a ta má vždy něco navíc. V případě této knihy se jedná o klasické bonusy jako ilustrace a ukázky z práce na scénáři, ale komiks obsahuje i krátký příběh, který vyšel v rámci sborníku organizace Comic Book Legal Defense Fund, a eseje, které pravidelně vycházely v jednotlivých sešitech, ale v sebraných vydáních nikoliv.

BB/art nám tak přinesl knihu, která se pohybuje na vrcholu celé komiksové historie, a navíc v deluxe vydání nabitém bonusy. Pokud ani to není důvod pro to, abyste si ji pořídili, nebo alespoň půjčili od kamaráda nebo v knihovně, tak pak už vážně nevím.

• Criminal
  • Scénář: Ed Brubaker
  • Kresba: Sean Phillips