DMZ 5: Skrytá válka

Co voni v tý Americe dělaj? Nejdřív se tam poškorpili, když severu nevoněl jih a obráceně, a tak sebrali pušky a děla, stoupli si proti sobě a rozstříleli se na hadry. Nějak se to vyřešilo, protože seveřani měli víc a větší koule než jižani a byl konec. No a v alternativní blízké budoucnosti je to repete, akorát to jsou svobodné státy a zbytek USA a Trustwell a kdo ví co ještě, zkrátka DMZ 5 Skrytá válka!

DMZ 5: Skrytá válka

Příští dekáda je stárnoucí grafiťák. Projdeme jeho životem před válkou i během dní až k jeho vrcholnému dílu. Amina je arabská dívka, se kterou jsme se už prostřednictvím Mattyho dobrodružství setkali, ale ani po tom, co jí překazil sebevražedný atentát, na tom není Amina nejlíp. Neustále se drží špatných lidí a učí se o zákonech džungle. Wilson byl před válkou obyčejný pohůnek a v triádach defakto niemand, ale válka všechno změnila a Wilson se vyšplhal v žebříčku výš. A vzal si pod svá gangsterská křídla celé China Town, které už není tou atrakcí pro turisty, jakou býval. Kelly je Mattyho bývalá přítelkyně a shodou okolností taky novinářka. A navíc je mrtvá. Co se stalo během dvou posledních dnů jejího života? Náhodná palba je kluk a Dj z ulice. Patří městu a město miluje, takže když na místo a čas jeho vystoupení nastrčí světově známého Dj zvenku, který má navíc víc než dost společního s Trustwellem, tak z toho fakt není nadšený a rozhodne se hájit svoje území. A nebude na to sám. A naši seznamku uzavírá Soams. Soams je voják a čas od času mění strany, možná častěji, než by se slušelo. A možná neskončí s hlavou úplně v pořádku.

Proč jsem začal takovým zkratkovitým přehledem postav? V prvním odstavci se většinou věnuji zasvěcení do příběhu. Tady to tak úplně nešlo, protože pátá kniha se skládá z krátkých epizod, kdy se každá věnuje jedné z výše uvedených persón. Tyto krátké příběhy jsou samostatné a uzavřené, i když se v nich můžeme setkat s již známými charaktery. Kdybyste tuto knihu nečetli, tak vám to v sérii nejspíš nijak neuškodí, ale udělali byste velkou chybu. Kdykoliv jsem četl některou z předchozích knih DMZ, každá z nich byla dobrá, ale tím to končí. Stále mi tam něco chybělo. Brian Wood dostal výborný nápad, začal na něm skvěle pracovat, ale vždy mu něco zásadního uteklo, stalo se to mimo obraz, i když by si to zasloužilo pozornost, nebo před problémem utekl. Po tom, co jsem přečetl jeho krátké jednosešitové povídky, tedy tuto knihu, jsem došel k závěru, že by mnohem lépe udělal, kdyby každou z předchozích knih vtěsnal na méně epizod, napěchoval je, nahustil a zintenzivnil, protože u tohohle chlápka v DMZ platí: čím kratší, tím lepší. Každou postavu si vezme na paškál opravdu pěkně, nesnaží se jí dostat přímo pod kůži, ale krásně nám vypráví historky, které mají osobnost. Každý příběh je naprosto jiný, a tím kniha získává úžasnou pestrost.

O kresbu se v jednotlivých příbězích podělili tentokrát tři výtvarníci. Prvním je klasický Riccardo Burchielli, který sice umí výborně navodit atmosféru DMZ, ale někdy dokáže obličej či fyziologii tak nechutně zprasit, že vám to při čtení dá až facku. Ovšem díky tomu si víc užijete Danijela Zezelje a Nathana Foxe a zároveň svými diametrálně odlišnými styly kresby zabraňují úpadku do stereotypu a oživují četbu.

Za mě osobně se jedná o nejlepší díl DMZ vůbec, a ačkoliv v předchozí knize sérii poněkud docházel dech, tak tady ho Brian Wood opět chytá. Jestli bude tato kvalita pokračovat, budu jen a jen spokojený.

New York… též známý jako Země nikoho, uprostřed druhé americké občanské války. Nezkušený fotoreportér Matty Roth je na místě a slouží jako osamělý hlas zdejších obyvatel zoufale zápasících o přežití uprostřed nejnebezpečnější válečné zóny celé planety. Ve Skryté válce se pozornost odvrací od politiků a vojáků v první linii – upírá se na obyvatele města, obyčejné civilisty vystavené těm nejhorším představitelným podmínkám, kteří se po celou tu dobu pokouší hlavně přežít. Skrytá válka je neodmyslitelnou součástí příběhu DMZ a je vyprávěna prostřednictvím šesti povídek, v nichž se seznámíte s novými postavami a potkáte pár starých známých. DMZ je fascinující… spojuje v sobě napětí letního filmového trháku s hrůzami války a dávkou sociální a politické kritiky. Je sveřepě rozzlobenou a krutou, chytrou a šokující. Autoři nás tentokrát zavedou za nepřátelskou frontu, aby nám odhalili skrytou cenu války: civilní oběti. (anotace)

• DMZ 5: Skrytá válka
  • Scénář: Brian Wood
  • Kresba: Riccardo Burchielli, Daniel Zezelj, Nathan Fox