Green Lantern – Tajemství původu

Do kin se nezadržitelně blíží film Green Lantern, a tak nám vůbec poprvé v historii vydavatelství Crew a BB/art přináší samostatný komiks o tomto superhrdinovi nazvaný Tajemství Původu, který je snímku z části předlohou.

Green Lantern
Green Lantern
Green Lantern
Green Lantern

Scénárista Geoff Johns nás uvádí do příběhu v hrdinových dětských letech, kdy maličký Hal Jordan už plane láskou k letadlům, kterou předčí snad jen jeho láska k otci, který je také testovacím pilotem a při předváděcím letu zahyne. Co hůř, stane se to před očima syna, který pak vyrůstá beze strachu. Kniha v rychlosti popisuje jeho dospívání, útěk z domova a krátkou a nebezpečnou kariéru testovacího pilota. Zvrat přichází ve chvíli, kdy mimozemšťan Green Lantern Abin Sur letí na Zemi s vězněm Atrocitem, aby se postavil hrozbě jakéhosi tajemného proroctví o temnotě Nejčernější noci. Atrocitus se však osvobodí a způsobí pád Abin Surovy lodi. Ten po pádu umírá a vyšle prsten, nejsilnější zbraň vesmíru, najít svého nástupce, kterým není nikdo jiný než Hal Jordan. Jeho dobrodružství může začít…

Tak by se v rychlosti dal shrnout úvod do příběhu Tajemství původu, který převypravuje začátek superhrdinské cesty Hala Jordana, která původně začala již v roce 1959. To, že se Geoff Johns rozhodl vznik jednoho z nejoblíbenějších superhrdinů přepsat, není náhoda. Už když psal Tajemství původu, měl v hlavě připravený komplexní příběh, který o dva roky později (v roce 2010) zrealizoval a nazval ho podle zmíněného proroctví Nejčernější noc (Blackest Night).

Příběh je propracovaný, precizní a chytlavý, i když, což někomu může vadit, ryze superhrdinský. V dialozích se tak objevují klasické hrdinské řeči, ale vhodně do kontextu zapadají a nijak neobtěžují. Příběh i přes sešitovou formu spěje k finálnímu vyvrcholení stoupající křivkou napětí a akce. Po přečtení jakéhokoliv Johnsova komiksu se nemůže nikdo divit, že se v roce 2010 stal kreativním ředitelem celého DC.

Ilustrace Ivana Reise je proporčně precizní a realistická, jak je u DC většinou zvykem. Akční scény baví a rozhodně nejsou nepřehledné. I výrazy obličeje správně ilustrují situaci a nevypadají, s prominutím, pitomě, jak se to někdy stává. Ale aby té chvály nebylo příliš, všimnete si několika momentů, kdy byste rozhodně nechtěli být v pozici, ve které se nakreslený člověk (tedy ne superhrdina) nachází – ač má působit přirozeně, není to zkrátka ono. Ale takové momenty by se daly spočítat na prstech jedné ruky a stále by vám zbyly volné, takže to Ivanovi Reisovi odpustíte.

Co se týče formy vydání, mám jen jedinou výhradu. Ze začátku knihy se na jedné stránce zdá, jakoby se při tisku trochu posunula a písmena ztratila asi milimetr a půl zleva. Ale kromě téhle jediné, doslova mikroskopické maličkosti, si není opravdu nač stěžovat. Komiks vyšel v barvě na kvalitním lesklém papíře a brožovaná vazba dalece předčí americké paperbackové vydání.

Celkově jde o velice pěkný superhdinský komiks, který rozhodně doporučuji všem fanouškům žánru. Pokud by se Crew a BB/art rozhodla ve vydávání DC pokračovat, mohli bychom se dočkat příchodu jednoho z nejlepších superhrdinských komiksových počinů všech dob, takže doufejme a držme palce.

Předtím, než se stal největším z Green Lanternů… A ještě předtím, než se znovuzrodil jako nejmocnější ochránce univerza, nebyl Hal Jordan víc než prachsprostý testovací pilot bez letadla s mizivými vyhlídkami na návrat do vzduchu – až do okamžiku, kdy mu umírající mimozemšťan Abin Sur předal Prsten moci, nejsilnější zbraň vesmíru. Nad známým příběhem Hala Jordana se ale vznášejí nejasnosti. Na cestě k jejich objasnění se musí utkat s vražedným monstrem, které zná temnou stránku Strážců vesmíru a proroctví o konci všeho živého v něm. Než se Hal postaví věštbě a odhalí záhadu Nejčernější noci, musí nejprve odhalit pravdu a poznat své Tajemství původu. Poprvé se českým čtenářům dostává do rukou Green Lantern – jedna z nejslavnějších postav universa nakladatelství DC. Ochránce země i vesmíru s všemocným prstenem síly. Odhalte i vy jeho Tajemství původu. (anotace)

• scénář: Geoff Johns
  • kresba: Ivan Reis
  • překlad: Richard Klíčník