Hellboy: Temnota vábí

Temnota si prostě nedá pokoj a hledá cestu, jak ovládnout náš svět. V cestě jí stojí rudý pilíř člověkem vychovaného pekelníka, který má v arzenálu velkou bouchačku, ještě větší pěst a masivní zásobu drsných hlášek. Hellboy opět zasahuje, nyní v mýtech, ze kterých se line odér boršče.

Hellboy - Temnota vábí

O tom, že Mike Mignola při psaní Hellboye mixuje, míchá a zaváří mytologie ze všech koutů země, Česko nevyjímaje, si už čtenáři zvykli. Stalo se to nedílnou součástí poetiky jeho příběhů. Svým způsobem je část Hellboyových příběhů průvodcem po mýtech a legendách, které spojuje tento bývalý pekelný rohatec.

Fanoušci si patrně vzpomenou na poslední vydanou knihu, která se našich luhů a hájů týká asi nejvíce. Sbírka Pražský upír obsahovala několik povídek, které však s kanonickým příběhem nijak nesouvisely. Teprve Temnota vábí posouvá Hellboye zase o kousek dál v nikdy nekončícím sporu se zarytými nepřáteli všeho živého, kterým stojí v cestě nezdolný pilíř plný drsných hlášek a jednoduchých pěstních řešení.

V nové knize nacházíme Hellboye na dovolené, kde se zotavuje po finálním souboji, který svedl ještě v knize Podivná místa. Temnota však nespí, temnota vábí, a tak se čtenář rychle potopí spolu s hlavním hrdinou do dalšího průs… krize, kterou je třeba řešit. V Anglii je svolán summit všech čarodějek světa a hrozí, že se na svět dostane bohyně temnot, jejíž minulost raději vůbec nezmiňovat. Jediný, kdo proti tomu může něco udělat, je, jaká to náhoda, odeslán do magické říše. Z ničeho nic se na scéně opět objevuje baba Jaga a s ní přichází i vůně boršče, mráz sibiřských větrů a kníry bohatýrů.

Hellboy se tedy musí popasovat s překážkami, které před něj čarodějnice cestující v sudu vyvolává z ruské mytologie. Nechybí mrtví bohatýři, moudrá Vasilisa ani Kostěj Nesmrtelný, který se díky své avizované nesmrtelnosti stane pro expekelníka skutečným oříškem. Nechybí epické souboje, magie, hrdinské momenty, ani stísněná, potemnělá až depresivní atmosféra, která vychází z Mignolova tolik specifického grafického stylu. A to i když se o kresby postaral Duncan Fegredo, na poetice hranatých, ne moc detailních postav se nezměnilo nic a jednoduchý, na barvy chudý styl je stále přitažlivý a vábivý.

Příběh však kolísá. Ano, je to stále Hellboy, takový, jakého ho mají čtenáři rádi. Hází jednu hlášku za druhou, rozdává rány pěstí, ale to je tak asi vše. Kromě měnícího se prostředí se na příběhu nezměnilo nic a vychází ze stále stejného vzorce. Kromě toho navazuje už na poměrně dost bohatou historii, takže je skoro až nezbytné mít předchozí texty načtené, aby byl čtenář v obraze. Jednotlivé pojmy jsou sice přiblíženy vysvětlivkami, v jakém díle se nachází, ale ani to není samospásné.

Nejsou to jen narážky, jde především o zmatenost děje. Bez nějakého logického důvodu se Hellboy prostě octne ve světě baby Jagy, která se chce pomstít, zatímco summit čarodějnic vesele řádí a usnáší se na konečném řešení magické otázky. Příběhy jsou tak nepropojené, nota bene, že konec knihy toho vyřeší jen část a o zbytek se bude muset postarat až další díl, který je zatím v nedohlednu. Mignola navíc do příběhu vhání hned jednu, tu druhou postavu – mihne se tam třeba i Perun, jemuž je jeho božství tak nějak naprd, ale v příběhu se to nijak významně nepromítne.

Tedy ano, jako guláš různých inspiračních zdrojů kniha opět nezklamala, ale co chybí, jsou Mignolovy jednoduché a elegantní pointy. Celkový dojem z knihy je pak jakýsi rozpačitý. Po grafické stránce se jedná o ustálenou kvalitu, na níž se lze spolehnout. Příběh kolísá, a i když jsou jednotlivé části čtivé, zábavné a nápadité, jejich propojení do delšího celku skřípe. Pro fanoušky série je tento díl povinnost tak jako tak. Nebudou litovat a dostanou to, co od Hellboye očekávají. Je to však jedno a to samé jídlo podané zase trochu jinak. Otázka pak zní, jak dlouho ještě bude trvat, než se daný pokrm přejí.

Teď půlnočních trub zní už hlas, a temnota vábí nás. Netrpělivě očekávaný nový díl příběhů pekelníka Hellboye je konečně tady. Navazuje na šestý díl Podivná místa. Jeho autor Mike Mignola nás tentokrát zavede do světa ruských bylin. Hellboy se setkává s babou Jagou, Kostějem Nesmrtelným i s překrásnou Vasilisou. V tomto dílu se poprvé představuje nový kreslíř Duncan Fegredo. Směle se dá říci, že jeho kresba se té Mignolově nejen vyrovná, ale dokonce ji i překonává. Knihu opět bravůrně přeložil Jan Kantůrek. (anotace)

• Hellboy: Temnota vábí
  • Scénář: Mike Mignola
  • Kresba: Duncan Fegredo