Karel Jerie: Candide 1 – Král Bulharů

Voltaire? Voltaire a komiks??? Tohle spojení asi málokoho nechá chladným. Pro někoho neodpustitelná svatokrádež a degradace veleducha, pro jiného zase nečitelná šílenost, vhodná akorát tak pro inteleguány a rozumprdy (© JWP). Takže, jak je to ve skutečnosti?

Jerie

Skutečnost je taková, že Candide je fakt klasa věc. A kontroverze je mu vlastní. Ostatně François Marie Arouet, známější jako Voltaire, provokoval rád a uměl to. Bouřlivou reakci francouzské předrevoluční společnosti vyvolal i jeho spis Candide, čili Optimismus, v němž Voltaire poškádlil soudobé elity a strážce správné morálky a pořádků. A jak už to tak chodí, přesně díky téhle reakci se z Candida stalo něco, co bychom dneska nazvali bestsellerem.

A čím vlastně Voltaire ony strážce morálky a dobrého vkusu tak poškádlil? Hlavní postava Candide je z Voltairovy strany docela neoriginální, leč účinný fígl. Candide, Prosťáček, čistá duše, je stejný archetyp jako šašci či blázni na panovnických dvorech, tedy lidé, považovaní za osoby mdlého ducha, které ovšem díky tomu požívaly té svobody, že mohli říkat i to, co by jiným neprošlo.

Stejně tak nelze nevzpomenout na proslaveného Forresta Gumpa, který tím, že viděl svět jednoduše, často jiným pomohl otevřít oči. A prostřednictvím jednoduchého, nevzdělaného Candida, jemuž nikdo nemůže podsouvat zlý úmysl, nastavuje Voltaire zrcadlo svým současníkům.

Děj knihy je zasazen časově na počátek 18. století, teritoriálně do Vestfálska (kam jinam taky může Francouz zasadit děj, pokud se chce někomu vysmát, než do Německa?). Candide tu žije na zámku, který patří baronovi Thunder-ten-Tronckh, a pracuje jako zahradník. Po čase zahoří láskou ke slečně se sexy jménem Kunigunda – které (poté co náhodou spatří, jak dvorní filosof a učitel dává ve křoví jedné z komorných soukromé lekce fyziky – přesně v téhle scéně Jerie jako umělec exceluje!) není Candide proti mysli.

Oba jsou však doslova in flagranti (Při polibku! Co jste taky čekali, jsme teprve na prahu osvícenství a i tohle byla solidní sexuální revoluce) přistiženi baronem a Candide je nucen se poroučet. No, u Jerieho doslova dostává padáka. Tím ale jeho dobrodružství a nesnáze teprve začínají.

Candide neví kudy kam a tak zamíří do nejbližší krčmy, kde peněz nemaje, mnoho muziky nepořídí. A po lásce, které není přáno, přichází další klišé – Candide v krčmě padne do osidel verbířům, čímž se stane rekrutem armády bulharského krále. Po obvyklých peripetiích výcviku (netřeba opakovat,přečtěte si libovolnou military sci-fi) ovšem Candide padne do oka bulharskému králi (který nápadně připomíná proslulého pruského krále Friedricha II. Velikého) a je povýšen do hodnosti kapitána a především se stává královým pobočníkem.

Následuje válka krále Bulharů s králem Abarů,která vrcholí naprostým masakrem (který Jerie opět korunuje jedním excelentním vtipem). Candide ovšem přežívá (Karel Jerie to má rozvržené jako trilogii, pamatujete?) a jeho putováním přes hrůzné bojiště končí i první díl Jerieho adaptace.

Karel Jerie v podstatě téměř doslovně sleduje plynutí Voltairovy předlohy, byť je samozřejmě s ohledem na limity svého médie nucen škrtat jak děj, tak především vyprávěcí rozměr originálu. Voltaire přece jen byl filosof, marná sláva. Karel Jerie ovšem nejenže zachovává vtip původního Candida, ale sám tento rozměr doplňuje velkou porcí hlášek a popkulturních odkazů. Jeden příklad za všechny: členy štábu bulharského krále jsou např. generál Hundenburg, feldkurát Katz (obojí docvakne při pohledu na vyobrazení) nebo šéf tajné služby Lang, autorem operačního plánu je Ing. Blitz.

Velkým kladem je taky výtvarná stránka. Větší formát, než bývá obvyklé, nabídl Karlu Jeriemu prostor, který plně využil. Candide: Král Bulharů je neobvykle působivý počin. Jerieho kresba je detailní, zábavná, ale také emotivní, monumentální a působivá. Funguje přesně tak, jak autor v té které pasáži potřebuje. A pokud máte rádi steampunk, o kterém se v souvislosti s Jerieho Candidem obvykle mluví, přijde si v hodnocení bod k dobru.

Candide sice není tak úplně steampunk, ale spíš jakási alternativní či ještě přesněji paralelní historie, kde vedle sebe potkáte bestie a la dinosauři i tank, a to všechno laděno v kulisích, připomínajících naše 18.-19. století, ale steampunk je podle mého tak vágní škatulka, že to přirovnání klidně snese.

Suma sumárum, Král Bulharů je něco, k čemu se sluší Karlu Jeriemu pogratulovat a nakladatelství BB Art vyjádřit uznání za odvahu jít do obchodního rizika. Jistě ne jednoduché adaptace Voltairovy předlohy se Karel Jerie po mém soudu zhostil se ctí a úspěšně, za sebe musím taky říct, že kvituju s povděkem vůbec samotnou „nemainstreamovou“ volbu tématu.

Na jednu stranu je sice škoda, že se český komiks širšímu čtenářstvu prezentuje „jen“ adaptacemi (vedle Jerieho Candida teď myslím hlavně na Petra Kopla se jeho viktoránským universem), nikoliv autorskými díly v plném slova smyslu, ale co už, Saudkovu a Weiglovu Lipsu Tullianovi fakt, že se nejedná o originální scénář taky neubírá na kvalitách. Kvalitní, pěkná kresba a dobrý příběh, toť to, oč mě se jedná!

Byl bych nerad špatným prorokem, ale pokud se v případě Krále Bulharů nedíváme na horkého kandidáta na Fabulu rasu (podle mého hned ve dvou kategoriích), ať mi Garfield sežere papuče! Jerieho Candide je vážně nevšední věc, takže pokud jste tak ještě neudělali, dejme tomu šanci. Myslím si, že neprohloupíte. Zvlášť za ty prachy. Tahle kniha je totiž fakt za hubičku.

Anotace:

Vzpomenete si na chvíli, kdy je člověku naprosto jasné, že změna je nevyhnutelná? Stačí jeden kopanec do zadku a i Voltairův Candide pozná, co to jsou změny, problémy a dobrodružství. Tolikrát popsaný a omílaný osudový moment. Ale dokáže jím Candide projít a nenechat si vzít naději, lásku a víru v opětovné setkání se slečnou Kunigundou? Vždyť svět se mu rázem ukáže ze zcela nové perspektivy a život vojáka bulharské armády mu připomene, že barvy života se neobyčejně rychle slévají do černé. Vezmou jatka reality Candidovi ideály? Udrží si bezstarostnost a vtip? Otázky, kterým se Karel Jerie rozhodně nevyhýbá. První knihou z komiksové trilogie Candide nás zve na dvůr krále Bulharů. Svou fantazií směle posunuje karikaturu, humor i hloubku Voltairova díla. Dnešek odráží minulost a groteska minulosti se zrcadlí v dnešku. Poznat, kým vlastně Candide je a do jaké míry ho utváří okolnosti a společnost, je nevyhnutelné, chce-li člověk vědět, co bude dál.

Název: Král Bulharů

Autor: Karel Jerie

Série: Candide