Kniha džunglí – Rudyard Kipling, Dan Johnson, Amit Tayal

Adaptace známých literárních děl do podoby komiksu není žádnou novinkou. Nakladatelství Grada vydalo v edici KomiX například Robinsona Crusoe či Cestu do středu země, a tak není překvapením, že se dostalo i na Knihu džunglí Rudyarda Kiplinga.

Kniha džunglí - komiks

Příběh malého chlapce Mauglího, kterého v džungli vychová smečka vlků, zná snad každé dítě. Například i díky animovanému filmu od Walta Disneyho z roku 1967. Originál od Rudyarda Kiplinga četl však nejspíš málokdo a ne všichni také ví, že se původně jedná o dvě povídkové knihy, které jsou však nyní většinou vydávány v jednom svazku. První vydání Knihy džunglí vyšlo v letech 1894–1895.

Všechny povídky se odehrávají v indické džungli. Více než polovina je přitom právě o chlapci jménem Mauglí. Ten je unesen z rodné vesnice lidožravým tygrem Šér Chánem, podaří se mu však utéci a nakonec se ho ujme vlčí smečka, která ho vychová. V džungli se Mauglí seznámí s přáteli, mezi něž patří medvěd Balů, černý panter Baghíra a krajta Ká. Ti mu pomáhají porozumět životu v džungli a jeho zákonům. Jak však chlapec dospívá, začíná se mu stýskat po lidech a ke všemu ho zpovzdálí stále sleduje lstivý tygr Šer Chán, který přísahal, že se své kořisti nikdy nevzdá.

Je zajímavé, že ačkoliv ostatní lidé neumí mluvit se zvířaty, tak Mauglí to dokáže. Jelikož je ale stále člověkem, občas ho to táhne k lidskému ohni. Když se však jednoho dne rozhodne vrátit k lidem, zjistí, že v jejich světě je mnohem větší chaos než v džungli a že někteří lidé jsou horší než zvířata, která zná. Ukáže se také, že lidé nemají v lásce ty, kteří se nějakým způsobem odlišují od ostatních. Stejně jako vlčí smečka. Díky tomu Mauglí pochopí, že je nikým, ani zvířetem, ani člověkem. Ani jedna z těchto stran ho nedokáže přijmout. Vrací se tedy do džungle mezi své opravdové přátele. Nebylo to však naposledy, co Mauglí zatoužil po návratu mezi lidi.

Komiks od Dana Johnsona obsahuje několik povídek o Mauglím z Knih džunglí. Jedná se o příběhy „Mauglího bratři!“, „Ká na lovu“, „Tygr, tygr!“, „Králův ankus“, „Ryšavý pes“ a „Jarní běh“. Děj mapuje celý jeho život v divočině, od jeho únosu tygrem Šer Chánem až po odchod z džungle. O kresbu se postaral Amit Tayal, její styl odpovídá cílové skupině knihy – mladším čtenářům. Jediné, co by se jí dalo vytknout, je časté použití tmavších barev, což však odpovídá tomu, že se děj odehrává v džungli. Zvířata i Mauglí však vypadají přímo kouzelně. Jednotlivé příběh se navíc věrně drží předloh, takže jako první seznámení s předlohou či jako zábavné čtivo pro mladší čtenáře je tato komiksová adaptace vhodná volba.

Slavný příběh lidského mláděte Mauglího začíná, když jako malé batole unikne ze spárů lidožravého tygra Šér Chána. Je zachráněn rodinou vlků a později je přijat i za člena vlčí smečky. Jak Mauglí dospívá, jeho zvířecí přátelé, mezi něž patří především odvážný černý panter Baghíra, moudrý medvěd Balú a lstivá krajta Ká, jej učí životu v džungli.. Nedaleko Mauglího se však neustále potlouká tygr Šér Chán, který si umínil, že chlapce přeci jen uloví. Jednoho dne se ale role obrátí a z lovce se stává kořist. Chlapec nakonec odvěkého nepřítele vláká chytrým plánem do léčky a zabije ho. Mauglí si také postupně hledá cestu k lidem. Přijmou ho zpět mezi sebe? (anotace)

• Kniha džunglí
  • Scénář: Dan Johnson
  • Kresba: Amit Tayal