Komiksové novinky pro rok 2004 – část druhá

A jsme tu se slibovanou druhou částí článku o připravovaných komiksech. Tentokrát padla řada na Comics Centrum, Netopejr, MOT a další. I v jejich plánech na letošní rok se objevuje mnoho zajímavých děl, která stojí za zmínku.

Comics Centrum

Comics Centrum se jako jediné ze zaběhlých komiksových vydavatelství nezúčastnilo letošního comiCZconu. (Reportáž z této povedené akce, zasvěcené všem komiksářům a fanouškům japonské mangy a anime, se na FP objevila už před nějakým časem.) Proč tomu tak bylo? Asi ani nešlo o to, že by se tam panu Dortovi a Trojanovi nechtělo, jako spíš o to, že  měli – a stále mají – mnoho práce s připravováním svých titulů. Už ke konci minulého roku oznámili, že by byli velice rádi, kdyby každý měsíc vyšel pod jejich hlavičkou jeden titul. S realizací tohoto prohlášení začali v únoru vydáním Kazatele. Na akci pořádané k této příležitosti byl také odtajněn ediční plán pro rok 2004 – v podobě originálního třiceti dvou stránkového sešitu, který obsahoval i ukázku z chystaného Conana. Pak-li že jste se tohoto srazu nezúčastnili (stejně jako já… jelikož mám známé mezi ruskou mafií, operující na našem území, nebyl pro mě žádný problém si tyto informace s označením TOP SECRET obstarat), vězte, že CC vyrukuje s mnoha známými i novými postavami.

Jako první by se po Kazatelovi měl objevit starý známý Hellboy. Konkrétně se paranormální vyšetřovatel z cihlovou prackou a upilovanými rohy – neplést s opylovanými – objeví ve sbírce  povídek s názvem Spoutaná rakev. Některé povídky už měly tu odvahu u nás vyjít (Mrtvola, Baba Jaga, Vánoce v podsvětí…). Pokud chcete být majiteli této sbírky, nezapomeňte si v prasátku schovat 599 Kč. Také mám tu nemilou příležitost oznámit, že film s Ronem Perlmanem v roli Hellboye a Karlem Rodenem jako hlavním záporákem Rasputinem se v našich krajích objeví místo plánovaného dubna až v říjnu!

V dubnu přijde takové komiksové zpracování Nikdykde, Midnight Nation (česky Krajina půlnočních stínů). Vzhledem k ceně 999 Kč bude ve dvou variantách. První jako kompletní kniha s tři sta čtyřmi celobarevnými stranami, galerií originálních obálek a jedním bonusovým příběhem bude k dostání za výše uvedenou nemilou cenu. Pro ty, kterým se nechce dát, nebo z nějakého důvodu nemohou dát najednou „litr“ za komiks, je zde druhá varianta. Tři 96 stránkové brožované díly bez obálek a bonusového příběhu, každý v ceně 349Kč. Pokud se vydání dvou variant osvědčí, CC v něm bude pokračovat i u dalších titulů. A o čem že Krajina půlnočních stínů je? Je o lidech tak nepotřebných, že jednoduše přepadli přes okraj reality (něco jako když Richard pomohl Dvířce a dostal se do Spodního Londýna) až do stavu, ve kterém mohou používat jen nepotřebné věci odhozené do koše. Hlavní postavou je poručík David Grey od losangelské policie. Při vyšetřování nejnovějšího případu ho stopa přivede až k podivně tetovaným postavám. Po jejich útoku upadá do kómatu. Po probuzení ho tajemná dívka Laurel informuje o nemilé situaci. Do jedenácti měsíců se totiž musí dostat do New Yorku a svést souboj s Ďáblem o svou duši. V případě prohry se změní v jednoho ze stejně tetovaných maníků… O scénář se zasloužil J. Michael Straczynski. U nás se „proslavil“ Spideyho Návratem oceněným cenou Willa Eisnera. I tento komiks je – stejně jako většina děl, které vydává CC – dost o kresbě, kterou spáchali Gary Frank a Dan Kemp. V Americe vyšel díky nakladatelství Top Cow, což je odnož Image (Image založili kreslíři jako Jim „WildC.A.T.S, Batman-série Hush“ Lee, Marc „Darkness“ Silvestri, Todd „hraju si s figurkama místo toho, abych se věnoval komiksu“ McFarlane, Rob „Wolverine“ Liefeld atd.). Jak si vede scénář v porovnání s kresbou, uvidíme v dubnu letošního roku.

Další pán na holení, tedy vlastně dáma, je Sara Pezzinová alias Witchblade. CC tento komiks vydá pod názvem Čarovná zbroj, což se mi zdá dost nešikovné. Bylo by asi lépe ponechat anglický název… Sara se zúčastní přestřelky v kině Rialto, kde jeden boss, co je bos, pořádá konkurs na nositele „čarovné zbroje“. Zbroj si samozřejmě vybere jako hostitele Saru. Tím jí zároveň zachrání život. Sara se rozhodne, že symbionta, který se jí přilepil na ruku a ne a ne dolů, adoptuje… Tato série je základním kamenem nakladatelství Top Cow, takže půjde víc o to, jak budou postavy (žen samozřejmě) vypadat a kolik toho budou mít na sobě (lépe řečeno nebudou mít na sobě), než aby se nás snažili získat silným příběhem. Kreslí Michael Turner – u nás známý díky Tomb Raideru – o scénář, který v tomto případě hraje druhé housle, se postaral David Wohl společně s Christinou Z. Cena za dvě stě barevných stran v broži bude 699 Kč…

Po sexy policistce tu bude neméně přitažlivá postava 🙂 – Shrek. Komiksová story zeleného zlobra doputuje do knihkupectví v červenci a bude se odehrávat mezi prvním a velice očekávaným druhým dílem filmu. Dočkáme se tří krátkých epizod ze Shrekova života, asistovat bude i Fiona a ukecaný osel. Autory je duo Mark Evanier / Roman Bachs. Cena bude 299 Kč. Co vyjde v srpnu, je zatím ve hvězdách. Vše je zapříčiněno tím, že se neví, na co se podaří získat práva. Vzhledem k úspěchu 30 dní dlouhé noci od tvůrců  Steva Nilese a Bena Templesmithe je dost možné, že to bude Criminal Macabre: A Cal McDonald Mystery od dvou výše zmiňovaných pánů. Jde o příběh policisty, kterého vyhodili z práce za braní drog. On je ale nebral jen tak. Díky nim nevidí přízraky. Aby toho nebylo málo, tak má doma velice zvláštního spolubydlícího a to ghúla Mo´locka. (Nadpřirozená bytost, která žere mrtvoly). O tomto díle CC prohlašovalo, že ho v letošním roce s velkou pravděpodobností vydá. I tak ale s ničím nepočítejte. O to větší radost budete mít, když se to povede. Takže to bude takové malé srpnové překvápko. 🙂

V září se začne opět stmívat díky pokračování 30 dní dlouhé noci s podtitulem Dny temnoty. Příběh začíná na stejné stránce, na které první díl končil. Manželka šerifa Ebena Olemauna Stella se rozhodne očistit svět od upírů a nelítostně jde za svým cílem. Vedle originální temné malby se možná dočkáme i kvalitnějšího scénáře. Ten se bude odehrávat na dvojnásobné ploše než díl předcházející. Šest sešitů snad bude Stevu Nilesovi stačit na to, aby ze sebe vypotil kloudný příběh. I tentokrát se cena vyhoupla na 599 Kč. Za stejnou cenu, jakou se  „chlubil“ první díl, však dostanete o 72 stran navíc. Na pevné desky s knižním přebalem jsme už od CC zvyklí. 30 dní dlouhá noc se zařadí do zástupu filmů podle komiksové předlohy. Adaptaci komiksu na filmové plátno chystá Sam Raimi (film Spider-Man). Stejný měsíc jako upírská vyvražďovačka se podruhé objeví Hellboy. Bubliny vystřídá klasická písmenková forma. Jedná se totiž o beletristický povídkový sborník Hellboy: Melouchy. Sborníku se zúčastnili Christopher Golden, Greg  Rucka, Craig  Shaw Gardner, Jim Connolly, Brian Hodge a další. Poodhalí nám další černá místa z Hellboyova života, ale třeba i něco o Liz Shermannové. Díky tomu, že tentokrát nejde o komiks a tudíž odpadá barva a vůbec všechno okolo náročného tisku, bude cena za 216 stran 249 Kč. Překládá dvorní překladatel Hellboye Jan Kantůrek.

Dovoluji si tvrdit, že nejvíce čtenářů se těší na říjen, kdy nás Frank Miller opět zavede do města hříchu. Sin City: Hell and back je zatím posledním dílem  kultovní noirové série od autora, z jehož dílny pochází takové tituly jako 300, Návrat temného rytíře, Ronin, Daredevil: Born Again, nebo Elektra Lives Again. Pekelná jízda, což je český překlad Dany Krejčové, obsahuje poprvé i plnobarevné části. V dlouhé, 320 stránkové love story ze Sin City se objevuje nový hrdina, ale rozhodně vašemu zraku neuniknou ani staří známí. Dodávám, že české vydání bude brožované za cenu 699 Kč.

V listopadu dojde řada na drsného, divokého, dech vyrážejícího Conana. Autor scénáře Kurt Busiek se nechal inspirovat původním dílem R. E. Howarda. Velice zajímavou kresbu má na svědomí Cary Nord. Barbara si čtenáři užijí na 168 barevných stranách v pevné vazbě s knižním přebalem. O to, že budou číst česky, se zaslouží Jan Kantůrek.

A přichází prosinec. Vánoce. Kapr. Mnoho lidí na pohotovosti se zaraženou kostí v krku. Spálené stromečky. Sněhuláci. K tomuto folklóru letos přibude Vampirella. V druhé knize sexy upírkobijka vyřeší problém s černým zrcadlem. (Já ji říkal, že se stačí zeptat: „Zrcadlo, zrcadlo, kdo je na tomhle světě nejvíc podobný Dádě Patrasový?“) K dispozici budou opět dvě verze obálek plus bonusový příběh od kreslíře Marka Texeiry. Na tomto díle se podílelo duo scénáristů a kvarteto kreslířů. Snad to ale nebude takový dort, který uvařili pejsek s kočičkou. Scénář napsal John Smith a Benjamin Raab. Kreslí Mark Texeira, Mike Mayhew a další dva páni, jejichž jména zůstávají ukryta za černým zrcadlem. Naštěstí alespoň známe jméno překladatelky. To je samozřejmě Dana Krejčová. Vampirella bude opět v pevných deskách s knižním přebalem. Sto šedesát osm barevných stran vám peněženku odlehčí o přebytečných 599 Kč.

Dáda ukončila výčet titulů Comics Centra pro letošní rok. Dá se říct, že to není zas tak optimistická polovina článku. Je z něj totiž evidentně vidět, že Comics Centrum je převážně zaměřeno na komiksy, u kterých převládá kresba nad příběhem. V tomto směru má asi zbytek vydavatelského pole přesilu. Ať už Crew s Preacherem, Strážci a dalšími tituly od Alana Moora nebo MOT s evropskými publikacemi. V jedné věci se ale Comicscentru nikdo nevyrovná. Tedy vlastně ve dvou. První je cena. Za většinu uvedených titulů dáte kolem šesti, sedmi stovek. Tou druhou je kvalita zpracování. Ta je totiž VYNIKAJÍCÍ! U Comics Centra si můžete být jisti, že si nikdy nekoupíte komiks se špatným tiskem nebo papírem. CC vybírá vždy velice kvalitní materiály. Bohužel je známo, že čím větší kvalita, tím větší cena. Ani nebudu psát svůj obecný názor na poměr cena/kvalita, abych nikoho neovlivnil, popřípadě neurazil. Každopádně budu velice rád, když své názory vyjádříte do komentářů pod článkem. Můžete k nim samozřejmě připojit i názory o převaze kresby nad scénářem.

Netopejr

Článek o Netopejru nebude moc dlouhý. Jde o to, že Netopejr spolupracuje na mnoha titulech s nakladatelstvím Crew, takže jsem o nich psal v první části článku. (Například všechny Comicsové legendy, ale i Spider-Man od Straczynskeho.) Druhým důvodem je to, že toho není moc známo. Tuším vlastně jen o třech titulech. Prvním je Violent Cases. První společný komiks geniálního scénaristy s nekonečnou fantazií Neila Gaimana a neméně kreativního výtvarníka Dava McKeana, který je vrchním tvořitelem obálek pro Neila Gaimana. Violent Cases je smutný, nostalgický příběh o dětství chlapce, který se setkal s doktorem známého gangstera Al Caponeho. Původně vyšel v roce 1987 a díky Netopejru  se o sedmnáct let později dostane i k nám.

Tím druhým je zpracování Pratchettovy Zeměplochy. Guards! Guards!, česky Stráže! Stráže! Jakýsi tajemný noční tvor mění obyvatele Ankh-Morporku v něco, co silně připomíná tablety živočišného uhlí. A tady také začíná obtížný úkol pro kapitána Elánia, velitele noční hlídky městské stráže. Pomáhat mu budou i jeho podřízení seržant Tračník, desátník Nóblhóch i nově příchozí svobodník-čekatel Karotka. Jak věrná je komiksová adaptace literárnímu dílu Terryho Pratchetta uvidíme letos. O překlad Violent Cases i Stráže!Stráže! se stará Viktor Janiš.

Netopejr bude pokračovat s vydáváním keltského sekerobijce Sláinea. Čeká nás poslední díl série s názvem Rohatý Bůh. Poodhalí poslední střípky skládačky a dozvíme se pravdu o tom jak se Sláine stal Rohatým bohem, jak osvobodil svůj lid od démonických Drunů, jak sjednotil celý keltský národ a také o tom jak zhynul… I třetí díl bude v překladu Jana Kantůrka. Scénář vytvořil na formátu A4 a šedesáti barevných stranách Pat Mills a kresbu Simon Bisley. Dále vyjde i Sláine: Král Sláine. Scénárista zůstává stejný, ale na kreslířská křesla usedli Mike McMahon a autor obálek pro Gartha Ennise Glen Fabry!

MOT

V březnu se dočkáme čtvrté Padoucnice. Na přelom dubna a května se chystá pokračování slibně rozjetého Oskara Eda od talentovaného slovenského autora Branka Jelínka. Konkrétně půjde o druhý díl ze tří. Samozřejmostí je české i slovenské vydání. Měsíc lásky bude příznivý pro všechny, kteří si zamilovali Maxe Anderssona, ale nemají ve své sbírce Pixyho. V máji totiž bude dotisk! Na přelomu května s červnem by měl vyjít Aargh! s číselným označením 5. Kolem června by měl vyjít i dlouho očekávaný Inseminátor, tedy sborník sci-fi a fantasy komiksových povídek od českých autorských dvojic Tomáš Kučerovský / Tomáš Prokůpek, Jiří Grus / Štěpán Kopřiva, Jiří Grus / Tomáš Prokůpek,  Karel Jerie / Jakub Němeček a velice nesourodé dvojky Grus / Grus. Troškou do mlýna přispěje i Jiří Zimčík. V Inseminátorovi nás „prý“ čeká i šokující odhalení! V říjnu nebo listopadu vyjdou Světla Amalu od dua Gibelin / Wendlingová. Konkrétně díl třetí – Pitvorná vesnice. Následovat budou později  čtyřka Žrak a pětka Popel. Smutnou zprávou je odložení dvou titulů. Postihlo to Pot 4 a La Zonu Fatuu od Lorenza Mattottiho… Mattotti už není! Vzhledem k tomu, že Mot často své termíny posunuje, určitě plánovaná data vydání nemůžeme brát jako jistá.

Nejasno je bohužel okolo Egmontu, který vloni nastartoval pár opravdu dobrých evropských sérií. Bohužel jejich osud je velmi nejasný. Možná se v blízké době dočkáme tak maximálně druhého dílu Kasty Metabaronů, ale i to vůbec není jisté. Naštěstí je jasno aspoň okolo nebojácných Galů Asterixe & Obelixe. Ti budou vycházet stále, jak jsme zvyklí.
Jinak vyjde i Tintin od Albatrosu, ale třeba také česká adaptace Čapkova románu Krakatit (vydá knihkupectví Krakatit).  Pokud se dovíme něco nového, tak Vás budeme informovat v podobě krátkých zpráv.

A je tu konec článku. Jsem rád, že jsem na něm mohl pracovat a sám si ujasnit rozvržení financí na letošní rok. Ty budou díky nevídanému množství komiksů opravdu hodně zapotřebí a proto: chmelová brigádo, nazdar! 🙂 Je klidně možné, že jsem na něco zapomněl, tak se mi za to nebojte pořádně vyhubovat. Mějte ovšem na mysli, že my lidé, co se nejmenujeme Mirek Dušín, jsme omylní…Těším se (doufám i společně s Vámi), že článek, který budu psát o komiksech chystaných na rok 2005, bude minimálně stejně dlouhý… a žili šťastně až do smrti. The End