Liga výjimečných – Alan Moore

Švec by se měl držet svého kopyta a recenzent toho, co dobře zná. Sám dobrovolně a bez mučení přiznám, že jsem nadšený čtenář komiksů, ale určitě se nepočítám mezi obzvláštní znalce. Mezi ty počítám třeba borce z Crwe a Komiks.cz. Ovšem Liga výjimečných je opravdu výjimečná. Bezpochyby patří mezi elitní trojku těch nejlepších komiksů, jenž u nás letos vyšly. Mezi ně počítám ještě Sandmana a Jarmark nesmrtelných.

Příběh

Liga výjimečných se odehrává na samém sklonku 19. století, přesněji řečeno v roce 1898. Ovšem tato doba se v podání autorů tohoto komiksu tak docela nepodobá tomu, co známe my. Spíše jakoby vypadla přímo ze snu soudobého autora sci-fi, nejspíš Julese Verna. Na zemi sice vládne Velká Británie, jenž tehdy dosáhla své největší slávy, ale mořské hlubiny opanoval kapitán Nemo a o vládu nad nebesy soupeří Robur Dobyvatel s luftkapitánem Morsem.

Alan Moore - Liga výjimečnýchHlavní hrdinkou tohoto příběhu je slečna Wilhelmina Murrayová, známá z aféry s hrabětem Draculou. Bohužel, na základě skutečností, popsaných v Lize výjimečných, jsem došel k názoru, že spisek nájemného škrabala Brama Stokera nemá se skutečností moc společného. Věru, slečna Mina má do upírovy nebohé oběti hodně daleko! Zdá se, že je z materiálu tvrdšího než nejlepší Kruppova ocel a její jazyk je stejně ostrý jako známé Wilkinsonovy žiletky. Mezi další výrazné povahové vlastnosti patří tvrdohlavost a schopnost myslet a jednat rychleji než ostatní. Není se co divit, že si ji pan Campion Bond z britské tajné služby vybral k úkolu sestavit zvláštní jednotku, pověřenou velmi speciálním úkolem. Jistý ďábelský čínský doktor (nic bych nedal za to, že se jmenuje Fu-Manchu) odcizil cavorit, materiál s jistými neobvyklými vlastnostmi, jenž je třeba získat zpět. Ovšem nebude to nic jednoduchého a proto je třeba, aby členové jejího komanda rovněž disponovali velmi neobvyklými schopnostmi. Považte sami. Mezi jeho členy bude pan Allan Quatermain, známý to dobrodruh, kapitán Nemo, Dr. Henry Jekyll a jeho zlé já Edward Hyde a Hawley Griffin, alias Neviditelný. Udržet na uzdě tento spolek VELMI excentrických osobností nebude vůbec jednoduché a o potíže není nouze. Quatermain bojuje se závislostí na opiu, Neviditelný je bez jakýchkoliv pochybností psychopat a kapitán Nemo poslouchá Minu jen se značnou nechutí. Jekyll je kapitola sama pro sebe, protože se i při slabém stresu mění v Hyda, popudlivého tvora podobného třímetrovému lidoopovi s letorou zabijáka a chováním trolla. Přese všechno se po mnoha peripetiích podaří úkol splnit, jenže, jak už to tak chodí, vyskytnou se neočekávané komplikace. Zdá se, že je obtloustlý pan Bond obelhal…, a to se neodpouští!

Provedení

Jelikož jde o komiks, sluší se poznamenat pár slov o kresbě, již má na svědomí Kevin O´Neil. I když nemám rád velká slova, musím říci, že je prostě nádherná. Jelikož se mému – v tomto směru necvičenému – peru nedostává umu, laskavě se podívejte na obrázky potulující se kolem a posuďte sami. Chcete-li se o kresbě dozvědět více, hledejte na specializovaných internetových stránkách, najmě na Komiks.cz či Comics.cz.  Naštěstí se v literatuře vyznám o něco málo lépe a tak mohu referovat o scénáři, dílu to Alana Moora. Jak jste sami pochopili, hrdiny si vypůjčil z klasických děl dobrodružné literatury 19. století. Přesněji řečeno, z děl Stevensona, Haggarda, Doyla, Wellse, Verna a Stokera. Ale setkáme se i s odkazy na díla jiných známých spisovatelů, například Poea,  či Zoly. Navíc, pokud se budete pozorně dívat na obrázky, jistě objevíte velké množství vtipů a narážek, při jejichž spatření těžko ubráníte úsměvu. Všimli jste si, co má Sherlock Holmes na tabatěrce? Odkud že to pochází stůl na palubě Nautila? A co to vlastně provádí kočka na skupinovém portrétu přímo na obalu knihy? Jistě, tyto věci nejsou pro vlastní děj důležité, ale potěší. A potěší i to, že celý příběh je psaný s obrovskou nadsázkou a smyslem pro humor. Jako přídavek navíc najdeme v knize i povídku, jejíž hrdinou je Allan Quatermain, a různé vymoženosti, jako galerii obálek nebo stolní hru “Pomoz Allanovi nalézt zásobu jeho oblíbené drogy”. Je také třeba připomenout, že se podle tohoto díla točí stejnojmenný film. Sean Connery v roli Allana Quatermaina bude prostě k sežrání! Nesmím zapomenout na překlad, dílo to Viktora Janiše. Jeho tradičně dobrou práci ještě podpořila neméně kvalitní redakce Richarda Podaného. Na díle této osvědčené úderné dvojky jsem neshledal vad.

Vcelku nevím, co bych tomuto dílku vytkl. To se ví, nenajdete tady žádné hlubší poučení a úvahy na nějaká závažná témata typu “proč jsme na světě” a “kam spějeme?”. Jediná poučení najdeme hned na počátku. Zapamatujte si: Číňané jsou geniální, ale zlí. Ženy mají sklon žvanit a sekýrovat. No, nic nového, že? A za třetí, laudanum (tedy forma opia) užívané v malých dávkách prospívá zraku. Bližší informace na Policii ČR. Z příběhu navíc ještě vyplývá poučení čtvrté, a to: puška na slony se hodí opravdu v jakékoli situaci!

Podtrženo a sečteno

Podle mého názoru jde o špičkový zábavný komiks s velmi dobrým scénářem a excelentní kresbou. Vzhledem k rozsahu není cena 490 Kč nijak přemrštěná a jde o lepší koupi než například dvojnásobně drahé Zázraky. Nakladatelství BB Art to myslí s komiksy opravdu vážně. Po sérii komerčních (nic ve zlém) děl z frankofonní oblasti sáhlo do jiného soudku a počítám, že se nespletlo. Český čtenář si totiž po letech odříkání rychle vypěstoval fajnový zobáček. Uvidíme, zda bude BB Art postupovat ve stopách Ligy výjimečných a spoléhat na spíše kvalitní kusy, nebo na masovou produkci. Osobně bych raději viděl to první. (A já doplním, že BBart má zálusk na obojí – pozn. OJ)