Mark Millar – John Romita jr.: Kick-Ass 2 – Nářez

Jsou zpátky. On, vyčouhlý puberťák žijící jenom s otcem, ona, malá blonďatá sladká holčička žijící s maminkou a otčímem, policistou. Dave Lizewski a Mindy McCreadyová. Jenže my dychtivě čekáme hlavně na eskapády jejich vyhoněných alter eg, která, když se proderou na povrch, rozpoutají tu pravou zábavu. Nářez a Zabijačka jsou taktéž zpátky. Provolejte slávu, nebo schovejte svý zbabělý zadky někam do temnoty.

Kick Ass 2

Od smrti Johnnyho „Géčka“ Genovese uplynul určitý čas, a zatímco se Mindy snaží aklimatizovat a svému otčímovi k vůli se zařadit do normální společnosti, Nářez zažívá doslova renesanci svého superhrdinství. Přidává se ke společenstvu, které vedou bratři Plukovník Pravda a Poručík Láska a kde najde jednoho starého známého. Zuřivec se potuluje kdesi na jiném kontinentu, a tak se grupa klaďasů má šanci prezentovat v dobrém světle; jako občansky uvědomělé bytosti, které nejen kosí gaunery, ale pomáhají i daleko prostším, civilnějším způsobem. Je to ale jenom ticho před bouří, protože Zuřivec se vrací, s novým nickem, novým cílem a partou nájemných chcípáků za hrbem.

Zatímco v prvním díle jsme sledovali typický zrod komiksové postavy, zde najdeme věci, které ve většině případů superpadouši dělají superhrdinově okolí. Jenže tady to není o kroužení okolo křičící dívenky svázané na židli a dlouhých monolozích, než se klaďas uráčí dostavit na závěrečnou bitku, tady jde všechno na dřeň. Krev je krvavá a smrt je opravdová. A zde stojí ten Millar, kterého chceme. Jistě, trošku se opakují leitmotivy použité ve Wanted (parta padouchů zabíjí koho chce a kdy chce), jenže jak je vidno třeba u scény s návštěvou u Katie Deumaxové, Millar má ještě žaludek na to, umocnit šokujícně katarzní moment suchou, cynickou hláškou z úst ExZuřivce, po které se čtenář minimálně ušklíbne, nebo brutálně černočerný vtípek po napadení klaďasovské základny.

Z padoušské bandy bude nejvíce zapamatovatelná cynická Matka Rus, takový východní ženský Punisher, chodící výsměch všem zhrzeným vědcům a zraněným padouchům posedlých komplexem méněcennosti. Ale zatímco ve Wanted spolu nakonec bojovalo jen zlo a menší zlo, zde je pořád proti bandě veselých psychopatů protiváha v lidech se správně umístěným smyslem pro spravedlnost, i když jsou to vlastně všechno ti samí ubozí degeni v doma spíchnutých hadrech. Díky Marcusovi při konfliktech samozřejmě slouží víc i policie, ale to by nebyl Millar a naše realita, aby to nebylo spíš v roli trapných slonů v porcelánu. Všichni zase dostanou strašlivě přes hubu a na poslední obrázek se bude těžko zapomínat. Je svým způsobem logický; proti systému a realitě se prostě vyhrát nedá.

Samozřejmě že vulgarity a popkulturní narážky nechybí, a zatímco prvního je zde rozsypáno standardně (hodně) – vsaďte se, že se zase naučíte nějaký nadávkový novotvar, a jsme hlavně pořád v tom samém zastydlém puberťáckém světě – druhého je tam oproti prvnímu dílu méně. Je to logické, z hlavního nerda se stalo to, o čem kdysi jako nerd snil. Proto už svým komiksovým disputacím nedává takovou váhu, vždyť on ty bublinky a panely žije! Nakonec za příliš zrůdnou cenu, ale žije.

Nejen scénárista, ale i smečka výtvarníků zůstala stejná, protože bez Romity Jr. a Palmera by to prostě nebylo ono. I díky nim rozumíme Mindy, že pomsta je nutná, protože v jejích modrých očích prohlížíme až do její duše a víme, že ona tomu na deset tisíc procent věří. A věříme i Nářezově smutnému záchvatu vzteku a zoufalství v závěrečné bitce, tak příhodně rozpoutané v Mekce multimedií na Times Square. Českou mutaci Crew vybavila se vší parádou i alternativními obálkami, překladateli Darkovi Šmídovi palec nahoru za pár počeštěných hlášek, jenom ty „Největší fláky“ úplně na závěr se trošku rozlítly do pixelů. V druhém díle Millarova řádění tak celé nářezovské universum prošlo standardním procesem změny, a ač to bude znít paradoxně, tak i dílčího vyzrání a ukotvení, i když stále v tom samém cynickém trikotu potřísněném krví a v podpaží s paklem sešitků starých i nových komiksů, vztyčující prostředníky vůči trapné realitě průměrného života.

Takže osudová otázka na konec padnout prostě musí. Je dvojka lepší než jednička?

Za mne ano.

ANOTACE:

Po prvním díle může přijít jediná věc.

Týmovka.

David Lizewski, puberťák s téměř nulovým bojovým výcvikem a superhrdinským kostýmem, se v minulé knize pustil (po boku ještě mladší Zabíjačky) do mafie… a vyhrál. Stal se celebritou a najednou chce být každý superhrdina. Další logický krok pro Lizewského alias Nářeza? Stát se členem superhrdinského týmu. Jenže druhá strana má ten samý nápad. Nářezův bývalý parťák Zuřivec dává do kupy tým psychopatů, aby rozpoutali krvavou lázeň a zničili všechno, co je Nářezovi drahé. Jaká bude cena za hrdinství?

Zatraceně vysoká.