Mike Carey – Lucifer 1: Ďábel vchází do dveří

Obvyklá okurková sezóna mezi explozí předvánočního trhu a jarním znovuobživnutím svádí chtíc nechtíc k tomu, aby se člověk vrátil ke starým dobrým peckám a trochu u nich otřepal usazený prach. A jednou z takových pecek je skvělá komiksová série Lucifer, kterou bychom tímto chtěli kapku připomenout a třeba i nalákat ty, kterým dosud unikala.

Lucifer

Lucifer je postava, který se mihla cyklem Sandman Neila Gaimana a následně si vysloužila vlastní sérii. Jak sám Gaiman říká v předmluvě k prvnímu svazku s názvem Ďábel vchází do dveří, v Sandmanovi byl Lucifer možná jen vedlejší postava, v Gaimanově hlavě byl ovšem hlavní hvězdou. Gaimanovi bylo prý od začátku jasné, že si Lucifer zaslouží vlastní komiksovou řadu.

To se stalo, když se pera chopil Mike Carey, který brzy potvrdil, že měl Neil Gaiman pravdu. Opravdu? V domácích luzích a hájích totiž vyšla první kniha péčí nakladatelství Lucifer a Crew už v roce 2007, aby klopýtavě vyšly další dva díly. Ovšem až v poslední době si vzala Crew Lucifera pod svá ochranná křídla (zní to dost bizarně, co?) a v rychlém sledu vyšly další dva svazky.

Sandman je u nás nezpochybnitelným hitem, který je dokola dotiskován, knihy Neila Gaimana se těší podobně konstantní oblibě písmenožroutů, takže čím to je, že Lucifer nenásleduje Pána snů v jeho vítězném tažení a mezi lety 2007 a 2013 jsme se dočkali pouhých pěti knih? Vsadil božský Neil tentokrát na špatného koně, ať už tím budeme myslet Lucifera nebo Mikea Careyho? Já si to nemyslím…

Lucifera jsme v Sandmanovi poznali v okamžiku, kdy dostál své pověsti všemi mastmi mazaného Mistra neočekávaných tahů a opět se postavil proti Bohu. Ovšem tentokrát to nebyla taková zpackaná akce jako posledně. Tentokrát Lucifer ukázal Stvořiteli s grácií prostředníček a sekl mu s šéfováním v Pekle.

Peklo zachvátil chaos, což samozřejmě způsobilo velké problémy i v Nebi, protože jak ví, každý správný spisovatel, pořádnej frajer dycinky potřebuje ke svému úspěchu pořádnýho záporáka. A o tom, jak si žije Lucifer, když je konečně opravdu svobodný, se rozhodl vyprávět právě Mike Carey. No řekněte, není to už takhle v nástinu lákavý příslib?

První kniha obsahuje tři příběhy, které poodhalují oponu života Lucifera jako soukromníka. První z nich se jmenuje Světlonošova cesta, druhý nese název Šest vyložených karet a třetí vysloveně slibně Od narození s mrtvými. A jak že si žije bývalý Pán Pekel? Vrhnul se na živnost a provozuje bar. Prostředí docela příhodné pro Lucifera, nemyslíte? Navíc, když fakt, že vyjebal s Pánembohem ještě neznamená, že udělal tlustou čáru za svým životem a ambicemi.

Lucifer zůstává nadále tím ďábelsky inteligentním až vyčůraným bastardem. Pokud jste si už mysleli, že se Mike Carey vrhnul na dekonstrukci křesťanské mytologie, chyba lávky! Jeho Lucifer vlastně stále jde ve stopách, jejichž směr udal Neil Gaiman a jen se rozhodl, že už nebude dělat nikomu poskoka, ale bude svým vlastním pánem. Lucifer prostě nic nezapomněl, neprovedl žádné poučení z krizového vývoje, jen se poučil a jde na věci jinak.

No a krom toho, vysedávat v baru a počítat útratu přestane jednoho hodně rychle bavit. Třebaže mu dělá společnost hudba, víno a ženy, pardon vlastně démonka. Bohudíky, chtělo by se říct… Zdá se vám to jako rouhání? Ale kdepak, Bůh je to opravdu hlavní hybatelem.

Jednoho dne se totiž v Luciferově baru objeví starý známý z dob minulých. Ano, ano. Kdyby to šlo vidět, má nad hlavou svatozář a na zádech takové opeřené výrůstky. A po počáteční drobné neshodě nabídne Luciferovi kšeft. Pán nebes má totiž problém, který nelze řešit konvenčními prostředky. A jako dřív, potřebuje všemocný Stvořitel někoho na špinavou práci. Lucifera.

Byl to od Boha chytrý tah? Kdo tahá koho za fusekli? Kdo má lepší plán v plánu? Protože ani kuře zadarmo nehrabe, natož Lucifer. Třebaže je na odpočinku. Nebo naopak právě proto. Jinými slovy, starý zápas nekončí a přesně o tom bude Careyho série. Už jen to, jakou cenu si Lucifer stanoví za odvedení oné prácičky pro Pana Čistého, je příslibem do budoucna.

Pokud je první příběh velice solidním rozjezdem, příběh druhý je pecka a příběh třetí, ten je zase tečkou par excelence. Jejich obsah lze těžko přiblížit bez nebezpečí spoilerů, což však asi znalce sandmanovských knih nepřekvapí. Lucifer je neméně mnohovrstevnatý než Sandman, možná dokonce o něco více. Přitom ale neztrácí spád a absentuje tu morfeovská snivost… neplést ale s absencí atmosféry! Takže se omezím konstatování, že podle mého názoru nebude nikdo zklamán a je úplně jedno, jestli mu víc sedne příběh první, druhý nebo třetí.

Mike Carey pečlivě buduje atmosféru a dovedně staví cihlu k sobě. Poučeni Sandmanem (ale třeba i Willinghamovými Mýty, které osobně řadím do triumvirátu těch nejlepších nesuperhrdinských komiksů) už víme, že zdánlivá maličkost může později sakra nabýt na významu a Šest vyložených karet leccos takového vážně naznačuje. Se Sandmanem pojí Lucifera i to, že partnery tu Careymu jako scénáristovi dělají tři kreslíři.

A je zase jen ošemetnou věcí vkusu, kdo z nich tomu kterému čtenáři sedne víc. U Sandmana mi trvalo dlouho, než jsem si na tu nejednotnost zvykl, deset knih ale udělalo svoje, takže u Lucifera už to nevnímám jako problém.

Suma sumárum, první Lucifer je ďábelsky povedená věc, a pokud jste dosud neměli tu čest, honem šup to napravit! Mike Carey si totiž s Neilem Gaimanem v ničem nezadá a může se mu směle nejen podívat do očí, ale oba si klidně mohou podat ruku. Jo, dobře si Neil následovníka vybral… Osobně proto nechápu, proč u nás Lucifera potkala taková trnitá anabáze.

Jeden by si myslel, že pro fandy Sandmana je to jasná volba, čili daří-li se Morfeovi… Ale co už. Můžu jen doporučovat. Prozatím vyšlo pět knih příběhů o tomhle charismatickém, okouzlujícím, manipulativním a podrazáckém sympaťákovi a Crew, která převzala štafetu plně na svá bedra, chystá na červen šestou knihu.

Takže pořád je čas naskočit, i když popravdě tenhle pekelnej vlak se už dost vzdaluje ze stanice. Společnost Mikea Careyho a Světlonoše za to fakt stojí.

Anotace

Po Zemi kráčí ďábel.

Na počátku byl Lucifer – Světlonoš svržen z nebe, aby vládl peklu. Jenže pak na tento úřad rezignoval a opustil své království, aby se mohl usadit ve městě smrtelníků zvaném Los Angeles. Nejznámější vedlejší postava z cenami ověnčené série Neila Gaimana Sandman si teď užívá poklidný důchod jako majitel exkluzivního hudebního baru Lux v L. A.

Ale mise, kterou ho chce pověřit sám Stvořitel, to všechno může změnit.

Pokud Lucifer bude souhlasit s tím, že udělá za nebe špinavou práci, může si stanovit vlastní cenu. Jenže ta práce i cena se ukáží být něčím víc. Velká příležitost je spojena s velkou hrozbou a Luciferovi je jasné, že nalezení cesty skrz toto bludiště bude vyžadovat nejvyšší oběť.

Což pro ďábla znamená jediné: vybrat někoho, kdo ji za něj podstoupí.

Název: Lucifer 1: Ďábel vchází do dveří

Autor: Mike Carey