Motýlek (manga)

Ginji Išikawa by mohl být normální středoškolský student, jakých jsou v Japonsku miliony. Ale není. Nevěří na duchy, nemá rád horoskopy a nesnáší pověrčivé lidi, přičemž do této kategorie bohužel spadají všechny jeho spolužačky, které mu dohazuje jeho kamarád Hakatejama. Ginjiho nejdelší „vztah“ trval týden. Než nad tím nemehlem Hakatejama zlomí hůl definitivně, dohodí mu ještě jednu dívku. Jenže na obzoru se objeví taky roztomilá vymítačka duchů.

Pokud teď obracíte oči v sloup v předtuše „strašidelné“ středoškolské romance typu Upíří polibky, přestaňte týrat své oční bulvy. „Motýlek“ od mangaky Yu Aikawy je totiž daleko bližší spíše Elegii pro ovečku. Hlavní hrdina Ginji je až nápadně podobný Kazunovi. Oba dva jsou asociálové, flákači, oba mají rodinné problémy a do osudů obou z nich nečekaně zasáhne cizí dívka. A nadpřirozené síly.

„Spolu je zabijeme. Všechny duchy světa.“ – Ageha

Ginjiho averze vůči všemu nadpřirozenému pramení z toho, že jeho bratra dohnal duch mrtvé dívky k sebevraždě. Jako by toho nebylo málo, začíná se mu v pokoji zjevovat bratrův duch. Nebo se mu to jen zdá a ve skutečnosti žádný duch neexistuje? Jeho odmítání nadpřirozena vyústí až v inzultaci jednoho zaměstnance pouťového Domu hrůzy. Aby Ginji zabránil průšvihu, souhlasí se zaplacením náhrady škody ve výši 600 000 jenů (1) a zoufale začíná hledat dobře placenou práci (2). Tu mu nabídne až záhadná školačka Ageha. Zaplatí Ginjimu 20000 jenů za každé úspěšné vymítání duchů. A jak se vzápětí ukáže, Ageha rozhodně nemá o zákazníky nouzi. Japonsko je totiž nejrůznějších duchů plné.

Duchařské historky, pověry a horory se těší v Japonsku stálé, velmi silné oblibě, ale ani u nás není tento typ příběhů mrtvý. Stačí si vzpomenout třeba na úspěšné filmy Sixth Sense (Šestý smysl), Ring (Kruh), Grudge (Nenávist), nebo třeba nejnovější Paranormal Activity. Duchové se nevyhnuli ani manze, a tak mají čeští čtenáři tento měsíc již dva tituly – po dřívější manze Kategorie: Stvůry 1 přichází s menším zpožděním také „Motýlek“. Oproti své konkurenci je výjimečný ve dvou aspektech: dětská vymítačka duchů pracuje sama, nemá vlastní agenturu ani pomocníky se zvláštními schopnostmi (3). Druhá odlišnost tkví v tom, že celé vymítání je vlastně podvod, protože telepatka Ageha pouze vytváří duchy dle představ svých klientů, aby je Ginji následně zničil. Poté inkasují peníze a jde se dál. (4)
Narozdíl od „Kategorie: Stvůry“ nebo třeba „Nightwalkers“ však mangu netvoří pouze volný sled epizod se společnými hrdiny, ale ucelený, slibně se vyvíjející příběh s několika provázanými dějovými liniemi, což dává „Motýlku“ konkurenční výhodu.

Výtvarně se manga povedla, postavy jsou propracované, pozadí v rámci možností také. Ageha na obálce vypadá roztomile a tajemně zároveň. Celý „Motýlek“ se nese spíše v lehčím duchu a obsahuje řadu superzdeformovaných scén, které však nepůsobí rušivě. Po technické stránce je manze možné vytknout jen nepřeložení několika citoslovcí, avšak oproti „Elegii pro ovečku“ je to jasný pokrok. Překlad textů je bezchybný a působí přirozeně. Jedinou vadou na kráse je o něco vyšší cena oproti konkurenci, kterou však lze snížit na přijatelnější úroveň nákupem v e-shopu.

Na závěr se dá říci, že první díl mangy „Motýlek“ vypadá slibně a nezbývá, než se těšit na další díly (jde minimálně o pentalogii). Ačkoli se dílo tváří jako komedie s nadpřirozenými prvky, příběh Ginjiho i jeho bratra je poměrně temný a také identita Agehy zůstává prozatím záhadou. „Motýlek“ může stejně dobře posloužit jako oddechovka i jako zajímavá variace na příběhy lovců duchů.

1) Pro představu je to přesně 121674 Kč.
2) Manga se tak stává velmi aktuální zvláště v dnešní době.
3) Ginji vlastně jednu zvláštní schopnost má, ale při likvidaci duchů ji nepoužívá, možná až v dalších dílech.
4) Jedna ze zajímavých, v manze naznačených otázek, se týká lidské existence jako takové. Je moje existence pouze výsledkem projekcí myslí mnoha mých známých, kteří si mne pamatují v nejrůznějších souvislostech? Pak by existence duchů a jejich vyvolání nebyl podvod, ale pouhá projekce do reálného světa, projekce, kterou je možno zničit.