My jsme přátelé, v barvě veselé

Dříve, než se z želvích ninja borců staly hvězdy nebe mainstreamového dětského vysílání a komiksové četby, tu byl počin z kuchyně Kevina Eastmana a Petera Lairda.

Menu c2 Želvy ninja ve svém původním vydání měly poměrně daleko onomu uhlazenému produktu pro děti, na kterém mnozí z nás vyrostli a který nás přinutil si jako domácího mazlíčka pořídit želvičku v naději, že jednoho dne vyroste a naučí se nefalšované želví kung-fu. A zpívat podivné texty z kazety nazpívané Hložkem, Kotvaldem, Janem Rosákem a dalšími.

Rozhodně bych však byl při jejich označování opatrný s termínem „underground“, kterým se zaklínají mnohé recenze a marketingové textíky k původním želváckým komiksům. Želvy ninja nebyly vysloveným protiproudem mainstreamu, jako spíš jeho „přívěskem“ – více než čímkoliv jiným jsou totiž parodií na komiksové hity své doby od Daredevila po Ronina Franka Millera.

Ve druhé knize, Menu číslo 2, čtveřice Leonardo, Donatello, Michelangelo a Raphael, kteří sice nemají ani špetku talentu pro malbu či sochání, ale zato mnoho schopností v bitkách a kuchání a žraní své oblíbené pizzy, pokračují v hledání svého krysího senseie, mistra Třísky, a přitom přijdou na stopu tajemné organizace TCRI, která má jistou nezanedbatelnou „spoluvinu“ i na původu přerostlých mluvících želváků.

Jo, a abych nezapomněl, tentokráte se želví čtveřice podívá i do vesmíru. Daleko do vesmíru. Což želvákům přeci jen trochu ubližuje – temné noční velkoměsto a jeho kanály jim přeci jen sluší o fous více, stejně jako jejich vlastní mytologie s Trhačem.

Menu c2 3

I druhá kniha želv z dílny Eastmana a Lairda představuje vysoce čtivé, oddechové a zábavné počtení, které nejde daleko pro nějakou tu vulgaritku, z rukávu tahá jednu popkulturní narážku za druhou (Daredevil, mnohé televizní seriály z doby vzniku komiksu – o nichž jsme mnohdy ani neslyšeli – Hitchcockovo Okno do dvora či – a ve vysoké míře – Star Wars). Překvapuje i sympatická míra cynicky podaného násilí a drobné krvavosti (nikolik však natolik výrazné, aby musel být komiks označovaný jako 15+).

Tedy, překvapuje ty čtenáře, kteří neměli tu čest s první knihou této série, již Comics Centrum plánuje vydat v celkovém počtu 40 dílů a se sjednocující kresbou složenou z hřbetů techto knih tak, jak tomu bylo i v případě Ultimátního komiksového kompletu. Právě v kolejích prvního menu pokračuje i druhý chod, který je neméně chutný a lehký na trávení, jako jeho předchůdce.

Želvičky jsou zkrátka naši ninjí kamarádi na život a na smrt. Takže se těšíme na další setkání.

75%
  • Želvy ninja: Menu č.2