Nathan Never 1 – 3

Jednou z komiksových sérií, které vydává nové vydavatelství AFFL, je Nathan Never. Sci-fi příběh o soukromém očku, pracujícím pro bezpečnostní agenturu Alfa. A jak už to tak u detektivů bývá, určitě se nezavděčí všem.

Do této doby vyšly tři sešity. S každým z nich šla kvalita kresby nahoru. Bohužel u scénářů trend přesně opačný.

Vampyrus

Jak se budete prokousávat prvními stránkami, určitě vás napadne, že jste něco podobného už někdy četli nebo viděli. Vampyrus je totiž převyprávěný příběh hraběte Drákuly. Samozřejmě, že zde není na plné pecky vyřčeno jeho jméno, ale odkazy jako Mina Harkerová, Renfield nebo Stokerova univerzita jsou dost jasné. Ovšem ve 22.století se to seběhlo úplně jinak. Vše začíná, když je posádka vesmírné laboratoře doslova zmasakrována neznámým útočníkem. Přežije pouze jediný člen, doktor Vlad Shreck. K případu je povolán Nathan Never a mezitím se v léčebně pro psychicky choré setkáváme s pacientem jménem Renfield, který ze všeho nejvíc prahne po čerstvých mouchách.

Scénář si zajímavě pohrál s upírským tématem. Celý příběh je vyprávěn dívkou Lucy, která popisuje, jak se seznámila s Nathanem Neverem a jak její otec přivedl do domu svého dávného přítele, který jediný přežil masakr na vesmírné laboratoři. Vampyrus je dost ukecaný a nenechává čtenáři žádný prostor pro zamyšlení, protože dřív než ho stačí napadnout otázka, je nějakým zchytralým profesorem nebo přímo Neverem zodpovězena. Výjimku tak tvoří pouze otevřený konec.

Kresba je i díky svému věku tristní. Není to nic, co by nedokázal přispěvatel jakéhokoliv českého fanzinu. Obličeje jsou kreslené dost rozporuplně, akce je statická. Nemá to šmak. Tedy kromě chaotického a nesmyslného stínování.:)

Experiment

Nejlépe se dá přirovnat k filmům jako Pár správných chlapů nebo seriálu J.A.G. Typické drama z vojenského soudního prostředí. Pětice vojínů je obviněna z vraždy 230 nevinných civilistů. Obžalovaní však tvrdí, že vesničané byli mrtví už když skupina místo prohledávala. Vyřešit případ Nathanovi tentokrát pomáhá právnička Olivia Ollingová a zatím, co se ona bije v soudní síni, Nathan odcestuje do města poblíž vyvražděné vesnice, aby získal důkazy na očištění vojáků.

Kresba už se podobá dnešnímu stylu.Obstojně se snaží o realistické ztvárnění postav i prostředí. Scénář je opět jedna velká devadesátistránková bublina (což by vůbec nevadilo, kdyby scénář psal třeba Brian Michael Bendis a prošpikoval ho zajímavými dialogy, hláškami, nápady nebo různými odkazy), kterou se musíte prokousat až k velmi dobré pointě příběhu.

Flashpoint

Třetí díl je ale naprosto o ničem. Nathan tentokrát řeší případ žháře, který už způsobil požáry pěti významných chemiček. Obětí posledního požáru je Nathanův kamarád z dětství Peter, který Nathanovi zanechal nahrávku se vzkazem, který mu má pomoci dopadnout vraha.
Prostřednictvím flashbacků je nám popisováno dětství chlapců a jejich vztahu k možnému pachateli. Vrcholem nudy je pak sedmistránkové rozmlouvání o samovznícení, do kterého se nějakým špatným vtipem připlete dialog o naklonování zvířete grinketa a jeho následné vypuštění zpět do přírody. No prostě působí to tak neuvěřitelně trapně, že se buďto budete válet smíchy nebo se červenat, že něco takového vůbec čtete. A to ani nemluvím o mutantovi se jménem Anton Scarry. Naštěstí se na to dá koukat, protože kresba je plná detailů, mimiky obličejů a nejvíc se asi podobá mixu Comicsových legend a francouzské série XIII.

Celkově je série Nathan Never plná zbytečných dialogů brzdících spád příběhu i čtenářův zájem. Navíc nám tvůrci do očí bijícím způsobem naznačují, že pálení lesů je špatná věc, že věda nemusí být jen pro dobro lidstva a válka je humus… (a komunismus je svinstvo). Přesto, že hlavním hrdinou je bývalý policista a děj se odehrává v budoucnosti, nečekejte „kdovíjakou“ akci, maximálně deset stran každého sešitu. Vzhledem k tomu, že se děj odehrává ve 22. století, mohli scénáristé popustit uzdu své fantazii o hodně víc. Z předešlých vět si možná myslíte, že je to naprostý propadák, ale není to pravda. Kdyby ubylo dialogů, přibylo svižnějšího děje a fantazie, mohl se Nathan hřát na výsluní průměrných komiksů. Takhle je to jen bahno velmi slabého průměru.

1. Nesouhlasím
    Nevím, co autor od čtení komiksů očekává, ale jeho hodnocení je podivné. Že by jeho nejoblíbenějším autorem byl Ennis a postavou Lobo? Třetí NN je výtečný, nechápu, co na na scénáři mohlo recenzentovi vadit. Že by příliš psychologie? Málo bohapustých akcí? Je to naopak velmi zajímavý příběh, moc příjemně a zajímavě vyprávěný. A vizuální stránka je (stejně jako u třetího Dylan Doga) přímo úžasná, plná skvělých vychytávek…

2. Treti dil nathana jsem necetl, tak nevim, jak je to s urovni scenare, potazmo deje, ale s Lukasovym hodnocenim tehle serii souhlaism. neni to spatne, ale rozhodne podprumerne. Je to takove zabavne ctivo do tramvaje a nastesti si to (vestinou) ani na vic nehraje, coz je dobre. Takze az pojedu zase vlakem, koupim si to ve stanku (pokud to budou mit ve stanku na hlavaku :)), ale ze bych se po tom utlouk 🙂 Srovnal bych to s Comicsovyma legendama, ktery vydava CREW, a ty mi proste prijdou lepsi. Spider-Man a Wolverine urcite.

3. PS: Nic to neemeni na tom, ze jsem rad, ze to tady vychazi 🙂

4. to TOM: Ale já myslel, že jsem napsal dost jasne, jak to myslim. A pokud si myslis, ze je mym oblibenym hrdinou Lobo, tak si prosim precti nejake moje recenze a urcite svuj nazor zmenis.:)…

5. A v porovnani napr. s Dylanam Dogem je pro me Dylan jasnym vitezem. Navic treti dil Doga je podle meho nazoru naprosto vynikajici. Jak po strance scenare, tak i kresebne. Je to nadherny temny pribeh s vynikajici jemnou kresbou. Rad bych napsal samostatnou recenzi tretiho dilu, protoze si to urcite zaslouzi.

6. Dylan Dog je jednoznacne lepsi, ale i presto se mi NN zamlouva. Cisi z nej takova nefalsovana pulpovost, ktera mi pripomina neco ze “starych dobrych casu”. Konkretne posledni NN neni vubec spatny, dej sice nema prilis spad, ale i tak mne zaujal a bylo prijemne otacet stranky. Myslim, ze by bylo dobre hodnotit v kontextu s ucelem, tyto komiksy si nehraji na prvni ligu, jedna se o prijemne cteni do vlaku u ktereho nikdo nepredpoklada, ze se k nemu budete nekdy vracet. I proto take stoji pouhych 69,- Je to komiksova alternativa Perry Rhodana. Osobne bych dal hodnoceni urcite o bod ci dva vice. Dylana budu cist pravidelne a Nathana si sem tam s chuti take koupim, uz jen proto, ze proste na komiks knihu za 1 000,- nemam a kdybych mel, tak bych ji necetl v metru.

7. Pohodovka
    Dylana Doga i Nathana Nevera si také rád koupím a přečtu, Wolwerina a Spider-Mana mám sice raději, ale když vyjdou u nás 2x do roka, tak si člověk pochutná rád i na něčem jiném (a to si kupuji Wolwerina a Spider-Mana v americkém originále, a pořád je to málo :o))S hodnocením se moc nestotožňuji, myslim si, že na průměrnou známku komiks má, a i když příběh vždycky (NN3) není úplně nejzajímavější, alespoň to zachraňuje kresba, která si myslím je na tento “brak” výborná. Určitě na to jednou budu s láskou vzpomínat, až to přestanou vydávat (jak už se stalo Ren Dharkovi nebo Perry Rhodanovi). Takže ve skrytu duše budu doufat, že ta ne zrovinka pozitivní recenze neodradí od pravidelného kupování příliš mnoho lidí.

8. Jsem rád, že píšete své názory (jen do mě), ale musíte si uvědomit, že já nepíšu recenzi proto, aby se mnou souhlasili čtenáři FP, ale abych vyjádřil svůj subjektivní názor. Samozřejmě jsem mohl napsat, že něco je dobrý, něco špatný, napsat absolutně neutrální článek bez špetky osobitosti a byl by klid.to Final: Jestli si někdo koupil všechny tři sešity a líbily se mu, tak nechápu proč by po přečtení této recenze s pravidelným kupováním NN přestal.:)

9. Jestli se recenze na FP píšou jen proto, aby autor “vyjádřil svůj subjektivní názor”, pak je to zlé. To by se měli redaktoři někde sejít a své dojmy si vyměnit u piva. Myslel jsem si, že když někdo píše recenzi, tak se aspoń pokouší o určitý odstup a “objektivitu”. Tyhle tituly jsou příjemný “pop” a nic víc. Ale i pop je kvalitní a nekvalitní – a tenhle mi připadá kvalitní. Dát mu 3 body z deseti mi připadá nefér. Jasně, nedá se to srovnávat třeba s Moorovým Z pekla, ale to přece ani nejde. Ve své kategorii to podle ale má tak na dobrých 80% minimálně. Je to sice jen řemeslo, ale kvalitní. A při bližším pohledu se tam najde i dost vychytávek…A taky nechápu ty výpady na stáří kresby – NN vychází od roku 1990, což zase není tak dávno (vychází u nás o dost starší věci, máme taky v komiksu co dohánět), a to, co vychází u nás, nejsou jistě první díly. V Itálii se holt tenhle typ komiksu kreslí takhle, u Marvela nebo Image jinak…

10. to Tom: Asi jsi me nepochopil nebo ani pochopit nechtel, ale subjektivnim nazorem recenzenta jsem myslel na nic si nehrat a napsat co si skutecne mysli. I kdyz se to nekomu nemusi libit. A me se NN nelibil stejne jako se tobe libil. Urcite je mnoho lidi, kteri souhlasi s tebou a budou NN kupovat pravidelne, ale i tech, kteri maji podobny nazor jako ja a daji prednost jine serii od AFFL. Tim bych to asi uzavrel.Jinak k tem vypadum na kresbu: Naštěstí se na to dá koukat, protože kresba je plná detailů, mimiky obličejů a nejvíc se asi podobá mixu Comicsových legend a francouzské série XIII. To je vysek ze clanku. Moc jako vypad mi to nepripada a popravde jsem nenasel ani mnoho jinych “vypadu”.

11. Kde kupovat
    Pokud by jste meli o casopis zajem,jiste Vas potesi,ze ho dostanete u trafik pobliz metra a pokud ne tak,nam napiste a my vse zaridime.Pokud mate nejake otazky napiste na judita@affl.cz.