Fury: Mírotvůrce

Zamračený pohled jednoho oka. Nečitelný výraz pásky přes oko na druhé straně tváře. Popudlivý, protivný, drsný a nebezpečný. Takový je Nick Fury, jehož historie se začíná odvíjet právě teď.

Fury: Mírotvůrce

Gartha Ennise si všichni až moc dobře pamatují jako scénáristu, který komiksovým čtenářům představil pecky jako je série Hitman nebo popkulturní seznam drsných hlášek a urážek v sérii Preacher – Kazatel, jež nedávno dosáhla svého epického vyvrcholení. Nakladatelství BB/art přináší čtenářům další kus z pera tohoto všestranně, a hlavně v nadávkách zběhlého autora. Tentokrát se Ennis pustil do historie jednoho v Česku méně známých komiksových hrdinů, Nicka Furyho.

Všichni ho znají pouze jako „Samuela L. Jacksona, který velí Avengers“. Postava Nicka Furyho však má bohatou komiksovou historii. Má to však jeden háček. Fury je totiž ve všech knihách do sněda opálený a větrem ošlehaný běloch. Aby se spojil film a předchozí série, nechalo nakladatelství Marvel autora, aby telenoveloidním způsobem vysvětlil, proč je ve filmu Fury černý jak bota.

Český čtenář Furyho moc nezná. Pokud nepočítáme Avengers, tak do poslední doby byl k dispozici také snímek: Nick Fury: Agent of SHIELD, jež zůstává právem opomíjen.

Komiks Mírotvůrce zavede čtenáře na úplný začátek Furyho kariéry. Jako mladý začínající seržant ve službách americké armády je se svojí jednotkou vysazený v Africe na počátku roku 1943. Rommelův Afrikakorps dostává těžce na zadní kryt pancíře. Situace vypadá pozitivně, a tak se do pouště dostávají posily složené z nováčků zelenějších než jejich olivové uniformy. Proti nim stojí ostřílení, bojem zakalení veteráni pohánění německou precizností, vírou v totální vítězství a maršálem Backhornem, geniálním vůdcem, jehož taktické nadání dokáže z prohrané bitvy učinit vítěznou.

Ennis tak v úvodu knihy vytváří vynikající koláž složenou z chlubení tankistů i pilotů a dosti krvavé ukázky, jak to vypadá v praxi. Hlavní roli v ukázce hrají německé pancéřové Tigery, kompars mu dělají střemhlavé bombardéry Stuka a hudbu v pozadí kulomety MG42. Ennis předvádí to, co mu jde nejlépe, tedy rýpat, provokovat a ukazovat extrémy obou stran hned vedle sebe.

Poté se souběžné koleje příběhu sejdou v jednu krvavou, drsnou a zábavnou jízdu nahoru a dolů. Nicka Furyho Ennis vykreslil jako typického amerického soldáta, kterého do typicky amerického příběhu posadil typicky americký autor. Ten příběh známe všichni. Voják s velkým kulometem mstí svoji ztracenou jednotku, než ho pošlou na tajnou misi, která se pokazí hned v úvodu. Kromě toho je hlavní hrdina fakt dobrý v posteli, o jeho hranatou bradu by se daly krájet diamanty a v rukou drží samopal Thompson. Prostě vzor.

Zábavný vzor, nutno podotknout. Komiks se moc nezastavuje a dávkuje pravidelnou dávku napětí i krve. Příběh silně vykrádá Tucet špinavců nebo Kam orli nelétají, ale Ennis ho obohacuje o zcela nový rozměr pomocí postavy plukovníka Hanse von Stiehleho. Ten s vražedným komandem rozehrává hru na pravdu. Vojáci s úkolem zavraždit polního maršála Backhorna tak stojí nad morálním dilematem, co dělat, protože Backhorn prý hraje důležitou roli v plánu na brzký konec války.

Ennis rozehrává hru nervů, otázek a odpovědí. Aby se vojákům dobře přemýšlelo, na dveře zámku, kde se zabarikádovali, zatím klepou vojáci SS a několik tanků. Autor tak použil známé a velice oblíbení rekvizity i příběhová schémata, která čtenáři i diváci dodnes milují. S druhou světovou válkou jsou už neodmyslitelně spjatá. Opět se objevuje zoufalá obrana pár vojáků proti davu. Velitelé zakouší morální dilemata, ideály se hroutí a znovu budují a zbraně nikdy nespí.

Komiks se až do finiše drží na vysoké úrovni zábavnosti. Ennis naštěstí nespoléhal na osvědčenou zábavnost jím použitých schémat, ale svojí autorskou intervencí dílo obohatil a udělal jej právě tak zábavným, aby se čtenář k dílu vrátil rád znovu. Autor se totiž nesnažil o přehnaně překombinovaný děj, ten však zároveň není plytký a táhne čtenáře dál.

Mírotvůrce není rozhodně tak hustodémonský jako Preacher, ale nabízí ucelený, jednoduchý příběh na pobavení i potěšení. Po jeho dočtení už bude všem jasné, že Fury je prostě borec.

Unikátní pohled do duše válečníka, o kterém jste si jenom mysleli, že ho znáte. Ještě před S.H.I.E.L.D.em, ještě před Howling Commandos… Nick Fury bojoval na krví nasáklých tuniských pahorcích. A když byl jeho pluk zmasakrován Němci, Fury odvrávoral do pouště zemřít. Jenže místo toho se setkal tváří v tvář se svou budoucností. Nyní, o dva roky později, je vyslán na zoufalou misi: má provést atentát, na jehož úspěchu závisí porážka nacistického Německa. Terčem je polní maršál Stephen Barkhorn, muž zodpovědný za tuniská jatka. Ale na Furyho číhá pár překvapení. Ukáže se, že jeho úkol bude poněkud jiný, než se ze začátku zdálo. Hluboko za nepřátelskými liniemi čeká odhalení, které způsobí, že Nick Fury poruší rozkazy… a začne bojovat svou vlastní válku. Kniha Fury: Mírotvůrce obsahuje sešity 1–6 stejnojmenné minisérie, psané Garthem Ennisem (Preacher, Hitman, Ghost Rider, Punisher) a kreslené Darrickem Robertsonem (Transmetropolitan, Punisher: Od kolébky do hrobu, Fury: Bůh ochraňuj válku). (anotace)

• Fury: Mírotvůrce
  • Scénář: Garth Ennis
  • Kresba: Darick Robertson