Planetary 1: Do všech koutů světa a jiné povídky

Nebývá zvykem, aby si vás ve věku sta let někdo najímal. Jenže Elijáš Snow není jen tak lecjaký kmet a mladá žena, přicházející za ním s nabídkou jeho života, to moc dobře ví. A ví to i organizace stojící za tou ženou – záhadná Planetary.

Planetary

Planetary tvoří vždy tři – v tomto případě Jakita Wagnerová, která dupe jak slon, běhá jako gepard a má sílu jako býk. A k tomu ještě dobře vypadá. Pak Bubeník, muž, který mluví se stroji. A „nováček“ Elijáš, jemuž pojem „studený čumák“ není jen hloupou metaforou. Někde daleko ve stínu za nimi vězí osoba, která to vše financuje. A před nimi úkoly, které by jen tak někdo nevzal a hlavně ani nesplnil. Například najít tajnou místnost v horách, kde přes padesát let sedí chlap, kdysi člen supertajného bratrstva a jeden ze strůjců kvantového počítače. Případně se vydat na bezejmenný ostrov, kde nesídlí pták Noh, ale obrovští hmyzáci a ještěři. Zjistit, že duchové zabitých policajtů nejsou žádnou pohádkou pro malé děti, či najít v troskách mrakodrapu růžek čehosi, co se plaví mezi dimenzemi. Bojovat proti partě astronautů ze supertajného projektu, kteří díky zmizení v trhlině získají nadlidské schopnosti. A tak dále, a tak dále.

Pro partičku z Planetary se hodí krásné české slovo záhadologové. Pátrají po věcech, které Warren Ellis vyštrachal z těch nejzazších koutů dobrodružných románů, kde démoničtí pavouci, lodě vysávající život a podivné zrůdy žijící ve tmě skutečně existují. A my o nich nemáme ani ánung. Ellis navíc nepoužívá jen formu komiksu, jak dokazuje příběh Náš pan doktor. Příběh vyprávěný doktorem Brassem Snowovi je rozsáhlejší než ostatní, ale Ellis řeší tento fakt šalamounsky, stránky a dvojstránky na zažloutlém papíře s textem popisujícím to, co se stalo, než Brass aktivoval kvantový počítač, oslava mužných hrdinů, živočišného zla a nostalgie po šestákových románech, jejichž relikvie stojí ve výstavních sálech šedých eminencí. Stínová historie moderního světa v celé své parádě a ještě podaná tak ryze, tak živočišně, jak to jen nadšený technoid Ellis umí. Velkou podporu má v osobě kreslíře Johna Cassadaye, jehož kresba je parádní jak ve statických dialogových scénách, tak při monumentálních výjevech, dynamice pohybu i vykreslování techniky.

Z toho, co nám členové Planetary odhalují, jsme možná nevyfasovali úplně nejlepší lidstvo v regálu, ale jak si archeologové nemožného dnes a denně připomínají, mohlo to být horší. Takhle s tím mají jenom práci a čtenář radost při čtení.

Slavná série se točí kolem tříčlenné skupinky „archeologů nemožného”, kteří po celém světě odhalují záhady a taje a specializují se na bytosti se superschopnostmi a jejich vliv na svět lidí. Působí proto svým způsobem jako mnohem zábavnější a pestřejší komiksová obdoba Akt X. V prvním svazku najdeme krátký úvod a šest propojených prvních příběhů týmu, které nás zavedou tam, kam název slibuje: od japonského ostrova obydleného obludami podobnými dinosaurům, přes Hongkong, kde se zločinem bojují duchové vyzbrojení přízračnými zbraněmi, jež není nikdy třeba dobíjet, až po objev kvantového počítače vyrobeného v roce 1945. Warren Ellis (Transmetropolitan) podal svůj vrcholný výkon a vytvořil neskutečné panoptikum barvitých postav, jimž vložil do úst zábavné a duchaplné dialogy a které uvrhl do víru rafinovaných dobrodružství. (anotace)

• Planetary 1: Do všech koutů světa a jiné povídky
  • Scénář: Warren Ellis
  • Kresba: John Cassaday