Sláine – Rohatý bůh 01 – Mills Pat, Bisley Simon

Tak jsem se konečně dočkal. Už minimálně půl roku otravuju fůru lidí s otázkami typu: Už to vyšlo? a nebo Hmm, a kdy to teda bude? Jsem prostě otrava. A na co jsem se to ptal? No přece na Sláina!

Tenhle keltský bojovník se v zemích Markomanů poprvé objevil se čtvrtým číslem Crwe. V několika dalších číslech se pak ještě objevily kousky z Pokladů Británie (Sláine Treasures of Britain) a bylo jasno. Sláine je výborný komiks, který si v Čechách rychle našel svoje čtenáře. To se ostatně potvrdilo vydáním Sláine: Zabiják démonů a Královna Čarodějek (CREW v roce 1998) v edici Modrá Crew.

No a uběhlo sotva pět let a nakladatelství Netopejr vyrazilo na trh se Sláine – Rohatý bůh 01. Komiks opět napsal Pat Mills. Tenhle člověk má dokonalý talent namixovat koktejl z nejrůznějších kousků bájí, historie a mýtů. Celé to pořádně protřepe, přidá kapku fantasy a ozdobí to trochou brutálních hlášek. Tenhle koktejl pak chutná znamenitě. Navíc je to maniak a celý epos o Sláinovi má dokonale promyšlený a množství začleněných historických detailů je obrovské. I když nejste odborníky na keltskou mytologii, tak vám příběhy Sláineho světa přijdou v hloubce známé. Zápletky se totiž jako kánon stále objevují v příbězích jiných kultur. Tento pocit “druhého pohledu” nejvíce pocítíte právě u Pokladů Británie, které popisují keltskou verzi příběhu o králi Artušovi, která je od základu jinak postavená než ta “křesťansko – romantická”, kterou známe i z mnoha filmových zpracování.

Ale zpátky k Rohatému bohu. Překladu do češtiny se zhostil famózní Jan Kantůrek. No, není co dodat. Nemusíte se bát, že vám spád příběhu přeruší nějaká ta jazyková rána do nosu. Jestli se Sláine dá nějak škatulkovat, tak by mu asi nejví slušelo zařazení mezi epické komiksy a to hlavně díky kresbě Simona Bisleyho. Zvlášť záběry zachmuřeného Sláineho sedícího na trůně jsou bombastické.

Asi si teď už myslíte, že tu plácám zbytečné podrobnosti okolo a pořád mlčím o tom nejdůležitějším. O čem vlastně Rohatý bůh je? Tak budiž, dostáváme se i k těm slabším částem. Prvně, Sláine – Rohatý bůh je triologie a velká část první knihy je jen úvod do ságy. Čtenář je lehce seznámen s prostředím, kde se příběh odehrává. Se Zemí Mladosti – Tir Nan Og, s božstvy, v která keltské kmeny věří, s trpaslíkem Ukkem – proradnou bestií, která vás bude celou knihou provázet a mimo jiné i se Sláineho minulostí. Tohle všechno zabere z šedesáti dvou stran příběhu dobře dvě třetiny. Na jednu stranu se mi to líbí. Úvod je napsán a nakreslen výborně a pomůže vám ponořit se do nasládlé atmosféry keltských příběhů až po uši. Ale pak je najednou konec. Vy jste sotva stačili ochutnat a už vás mlátěj přes prsty a berou vám talíř s touhle dobrotou.

Je jasné, že nebylo v silách nakladatelsví Netopejr pozměnit fakt, že je sága rozdělena do tří svazků. Díky tomuto “marketingovému” tahu dostanou čtenáři do rukou knihu, která je teprve úvodem do celého příběhu a kterou si pořádně vychutnáme až po koupi dalšího pokračování.

A jsou tu další nedostaky. Nemůžu si pomoci a listuji postupně Rohatým bohem a Zabijákem démonů. Pevná vazba u RB je skvělá a moc užitečná věc (kdo někdy zkoušel skladovat tenké sešitové publikace ví, o čem píšu), ale zdá se, že se vloudila nějaká chybka do výroby. Již po několika málo dnech, kdy mi komiks leží v knihovně, tak se kniha začíná otevírat a “usmívat”. A zdá se, že nejsem jediný, kdo obdržel tuto optimistickou variaci.
Další věc, která se mi nelíbí, je barevnost tisku. Rohatý bůh je vytisknut pomocí offsetu a všechny barvy jsou jaksi “vyblité”. Zde určitě hraje velkou roli můj vkus a fakt, že Bisley používá dosti zastřenou malbu. A tak je možné, že někteří čtenáři v absenci barvotisku naleznou přednost.
Nikdo si však ale nebude libovat v odvedeném letteringu a SFX. Font je sice dobře čitelný, ale strefování do bublin připomíná mé chabé pokusy o zásah oka v šipkách. Také nápis KNIHA 01 na první barevné stránce zjevně netrefil století vzniku.

Oranžové logo Netopejru by se možná dobře vyjímalo na Trnkách Brnkách, ale rozhodně ne vedle Bisleyho kresby Rohatého boha. Taky název knihy ROHATÝ BŮH 01 mlátí do očí. Nahradit “01” třeba “díl první” by tolik nebolelo, ne?

Co říct závěrem? Zaplatíme asi víc za tři úzké knihy, než bychom zaplatili za jednu silnější. Silný příběh se rozplizne na rok. Ale stále je to příběh o Sláinovi, největším ze všech keltských hrdinů, a to se počítá.

Poznámka na konec: Jestli si vzpomenete na doby předrevoluční na pořad Vega, tak tam dávali anglický seriál o Robinu Hoodovi. Jeden, tuším dvojdíl, vypráví o Robinu, hledajícím Rohatého boha. Tak tento díl byl natočen na motivy Sláineho.

Odkazy
http://www.fortunecity.com/tattooine/sputnik/53/slaine.htm – moc zajímavá fanouškovská stránka
http://www.2000adonline.com/ – mateřské vydavatelství