Warhammer – Drachenfels – Yeovil Jack

Cyklus románů ze světa Warhammeru si v našich krajích získal mezi milovníky akčněji laděné fantasy nemalou oblibu. Zatím jsme se však setkávali hlavně s pracemi Williama Kinga, ale spisovatelů, jež se tímto světem zabývají, je pochopitelně mnohem víc. S Jackem Yeovilem jsme se už mohli setkat v průkopnické antologii Vlčí jezdci, kde byla publikována povídka V Šedých horách zlato není. Třeba říci, že patřila k těm lepším, a tak jsem byl pochopitelně zvědavý, jaký bude román.

Yeovil Jack - Warhammer - DrachenfelsJak známo, časy se mění a lidé taky. Tento román se musí odehrávat v době, kdy od Gotrekových a Felixových křižáckých tažení proti Chaosu uplynulo hodně času a vody. Svět se změnil a, pokud se to dá říci, usadil. Zlo už svět neohrožuje tak intenzivně, a naopak, pochopitelná antipatie obyčejných lidských červů vůči tvorům poznamenaným chaosem už také není tak veliká. Na mutanty se pohlíží spíš jako na chudáky a upíři jsou spíše terčem závisti než nenávisti. Jinými slovy, když neděláš problémy, máš klid. Ale vždy se najdou výjimečně nepřizpůsobiví jedinci, jako například Constant Drachenfels. Nesmrtelný nekromancer, o němž nikdo neví, odkud přišel, ale jehož moc je zjevně neomezená, s nejlepšími vlastnostmi záporných hrdinů. Mezi ně počítám inteligenci, schopnost plánovat v dlouhodobém časovém horizontu a vyvinutý smysl pro ten nejčernější humor. Ale žádné stromy nerostou do nebe a Drachenfels je za poněkud záhadných okolností na hradě stejného jména poražen princem Oswaldem a jeho pomocníky, mezi něž patří i upírka Genevieve Dieudonné.

Děj románu se odehrává nějakých dvacet let po těchto pamětihodných událostech. Detlef Sierck, jenž sám sebe považuje za největšího dramatika na světě, právě hnije ve vězení pro dlužníky v Altdorfu a uvažuje, jak dlouho ještě asi vydrží na živu. Jeho poslední megalomanský projekt se moc nevyvedl, i když to nebyla, popravdě řečeno, jeho chyba. Nicméně dluh 119 255 zlatých korun a nějakých drobných k tomu je neoddiskutovatelný. Naštěstí přichází nabídka, která se nedá odmítnout, přímo od  korunního prince Oswalda. Detlef má napsat a zorganizovat divadelní představení podle výše popsaných událostí. Místem uvedení před vybraným publikem je…hrad Drachenfels. Detlef  s nadšením příjme, a s prací mu pomáhají i bývalí členové památné výpravy, tedy alespoň ti, jež jsou ještě naživu a při zdravém rozumu. Práce jde rychle kupředu a den uvedení se rychle blíží. Ale, jak jinak, věci se začnou komplikovat. Úmrtnost mezi bývalými účastníky výpravy rychle stoupá a kdo ví, na premiéru možná přijde i sám Drachenfels ve své vlastní nesmrtelné osobě…!

Drachenfels nezklamal a svou kvalitou nijak neustupuje tomu lepšímu od Billa Kinga. Pravda, jeho hrdinové sice nemají takové charisma a kouzlo osobnosti jako Gotrek s Felixem, ani tak mistrovsky  neovládají své zbraně, ale když dojde na věc, vzdorují zlu stejně statečně jako oni. Děj postupuje svižně vpřed a je dobře promyšlený. Na rozdíl od svého kolegy Martina Fajkuse bych Drachenfels rozhodně neoznačil za temnou fantasy, k tomu má dost daleko. Atmosféra  není nijak ponurá a děj odlehčuje množství vtipů a drobných fórků. Jack Yeovil naštěstí také neztratil nadhled, což je dobře. Zdá se tedy, že do budoucnosti můžeme pohlížet s mírným optimismem, protože přísun našeho oblíbeného lehkého čtiva jen tak nevyschne. Jde totiž o první díl nové série a je jen na nakladatelství Polaris, jak rychle nás bude zásobovat.

1. Pár slov na okraj
    Dovolím si nesouhlasit s tím, že se román “musí odehrávat v době, kdy od Gotrekových a Felixových křižáckých tažení proti Chaosu uplynulo hodně času a vody”. Ve světě Warhammeru se trochu vyznám a vím, že jak Drachenfels, tak i knihy Williama Kinga “jsou zasazeny” do přibližně stejného období – vlády císaře Karla Franze. Spíš se mi zdá, že Yeovil napsal svůj román několik let před Kingem a tehdy bylo pojetí světa Warhammeru (mj. vztah k mutantům a upírům) maličko jiné než dnes. Jinak ale musím říci, že je Drachenfels dobrá kniha, i když jsou Gotrekova dobrodružství asi o stupínek lepší. Detlef Sierck mi sice byl minimálně stejně sympatický jako Felix, ale Genevieve se přece jen nemůže vyrovnat Ulrice 🙂

2. Dík za upřesnění. Genevieve mi moc k srdci nepřirostla, Detlef je, řekl bych, výraznější. Vstah k mutantům je natolik odlišný, že mi ani nepřipadalo možné, že by oba autoři psali o stejných časech. Takové věci se v ´normálním´ světě vyvijejí hodně dlouho a dosažení takového pokroku by snad muselo trvat stovky let. Ale nevadí, hlavně že se to dobře čte.

3. Hmmm, som na strane 167 a zatial som viac sklamany ako poteseny 🙁

4. Chronologie
    Podle chronologie Warhammeru, ktera zacina rokem 1, tedy v Sigmarovych casech, se Gotrek narodil roku 2370. V roce 2495 putuje spolu s Felixem po Risi a o rok pozdeji jsou v Cernych horach (viz Zabijec trolu). V roce 2500 dochazi k oblehani Praag, tedy k udalostem z knihy Zabijec bestii. Detlef Sierck se narodil roku 2471 a k inscenaci jeho slavne hry na Drachenfelsu doslo v roce 2502. Jinymi slovy, k udalostem z obou cyklu dochazi vice mene ve stejne dobe. Pokud jde o poradi, ve kterem byly jednotlive knihy psany – King ozivil svoje hrdiny nejprve v nekolika povidkach, ktere jsou asi stejne stare, jako Drachenfels. Do romanoveho cyklu Zabijec…atd byly zapracovany skoro o deset let pozdeji.Casem prirozene vydame i jine romanove cykly a povidkove sbirky z tohoto sveta, ktere pohled na nej jeste doplni. Miroslav Kocian, POLARIS

5. Možná jsem na to malinko starý, ale přiznávám se, že jsem velkým obdivovatelem světa Warhammeru 🙂 Je to sice nepředstavitelná všehochuť a guláš všech možných historických událostí i legend, ale moc dobře se o tom všem čte (a to prosím jsem tu stolní hru nikdy nehrál). Mohu tedy na tomto místě jedině poděkovat nakladatelství Polaris, že celou sérii vydává. Kdybyste nějak nestíhali a potřebovali překladatele… No nic 🙂

6. jo,diky polaris :)jen bych rad vedel kdy vydate pokracovani gotreka,zabijece upiru sem docet asi pred 100 lety a chci dalsi dil 😀

7. odpoved
    No podle kingovy stranek píse Zabijece obru a mel by bejt (ted envim jestli napsanej nebo vydanej) nekdy v dubnu nebo kvetnu

8. Zacal som citat drachenfelse a teda zhltlo ma to ovela rychlejsie a silnejsie ako Vampireslayer a to je uz co povedat…Je to skvele, pride mi to pisane trochu vznesenejsie ako slayeri a hlavne som tam este necital: “Pokud ….neco…, nedal to najevo” co sa v poslednych slayeroch vyskytovalo az prilis casto… A v porovnani s nepodarenym Spacewolfom (aspon som to tak vnimal) je drachenfels buh….zdarte (tesim sa na obry)

9. Jo bylo by super, kdyby Polaris vydal všechno co doposud vyšlo:) Jinak Drachenfels je docela fajn, není tak moc akční jako Zabiječ, ale zase to vynahrazuje výborným příběhem.

10. Drachenfels
    Ja by som to ani nenazval fantasy, skor je to krimidrama jemne pohladena hororom a fantasy.

11. no jo
    Ja som vnimal spacewolfa ako nepodarok, no kazdy ma vlastny nazor, ja beriem ze sa vam viac pacil, lebo chcete bojovu hrdinsku fantasy (ja to mam tiez rad, ale odtial potial…). No a toto je fakt ako nejaka detektivka z postredia warhammer, a ono naozaj vytvara atmosferu warhammeru… Aspon ja to tak citim…Proste kompletizuje tento svet a ako keby dotvaral slayerov… A ten koniec…myslel som ze ma poraziiiiii. 10/10

12. ?
    Teda ja neviem ale ten koniec sa dal čakať od polovice knihy.Chcem ďalšieho zabíjača kedy! Dúfam že ešte tento rok

13. myslím, že tahle kniha byla výtanou změnou zvaště pak, když poslední 1 nebo 2 Kingovy zabiječi byly o cosi slabší než ti ze začátku.

14. Není to sice až tak taková hláškárna, ale dobrý :o).

15. zabíječ obrů
    tak kdy už v čechách konečně vyjde zabíječ obrů?v usa vyšel už začátkem dubna a tady furt nic.jestli todle čte někdo z nakladatelství polaris,at mi odpoví!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!dík.

16. Dracenfels-Genevieve
    podle mě je drachenfels mnohen temnější než knihy o gotrekovi ve kterých sem se docela bavil nad hloupostí některých postav tady se jedná o strach mimochodem mě k srdci přirostla víc Genevieve Sandrine du Pointe du Lac Diuedonné…rozhodně to musela bejt kočka 🙂