Spider-Man: Návrat – Straczynski J. Michael

Je to pták? Je to husa na provázku? Je to letadlo? Ne! Je to Peter Parker alias Spider-Man a vrací se k nám, aby opět rozhodil své sítě! A v režii J. Michaela Straczynskeho je bude rozhazovat zatraceně daleko… Aneb s velkým scénáristou přichází ještě větší odpovědnost!

Představovat zbytečně ze široka Spider-Mana se podle mě i v naší zemi rovná ilegálnímu dovozu radioaktivních mutantoidních látek do „Marvelovského New Yorku“a tak jenom krátce:
Postava šprťáckého Petera Parkera se poprvé objevila v roce 1962 v 15.čísle magazínu Amazing Fantasy. Samozřejmě i Spider-Man se zrodil v superhrdinském mozku Stana “Fantastic Four, X-Men, Thor, Hulk, Daredevil” Leeho. Jména v uvozovkách nejsou Stanovy skrytá superhrdinská alter ega, nýbrž komiksové postavy, které se taktéž obtěžoval vymyslet. Kdyby byl Peter jenom obyčejný šprt, tak by se asi nikdy nestal jednou z nejznámějších a nejoblíbenějších komiksových postav, a tak mu Stan vymyslel osud v podobě radioaktivního pavouka, který ho hryznul, a od té doby umí Peter všechny ty akrobatické kousky v ulicích i na střechách Manhattanu a umí držet na stěně líp než rozvařená špageta. Své síťostřely si však vyrobil sám (Tady se komiks rozchází s jinak skvělým filmem, kde Spidey vystřeluje sítě z vlastních rukou). Poté mu Stan hodil pod nohy další klacek. Lépe řečeno pořádnou větev. Smrt strýčka Bena, kterou Spidey ještě k tomu svým způsobem zavinil! Ale to už všichni znáte, takže se  můžeme podívat na věci týkající se téhle konkrétní pecky.

J.Michael Straczynski – Tenhle chlapík udělal pro Spider-Mana to samé co Frank Miller pro Batmana! Dobře, možná ne v tak velké míře, ale to on je ten muž, který vrátil Spideyho tam, kde si zaslouží být. To jest na předních příčkách prodejnosti. A ocenění Willa Eisnera také nedostane jen tak něco. Pro ty, kdo o této ceně slyší poprvé, zdůrazňuji, že je to něco na způsob filmových Oscarů a mezi komiksy, které už toto ocenění dostaly, je např.Gaimanův Sandman nebo 100 Bullets. Čím to Straczynski dokázal?Odpověď je jednoduchá. Vrátil do Spideyho úst skvělé hlášky! Nevzal „jen“ nějakého záporáka a neudělal jen další příběh. On si pro jistotu nového záporáka – Morluna – přímo vymyslel. A udělal ho tak “nabušeného”, že by před ním braly nohy na ramena i Rychlé Šípy! A co si s ním má počnout chudák Spidey… to si povíme o několik řádků níže.

Spider-Man: Návrat je o vyrovnání se se životem. Člověk se musí snažit příjimat ho tak, jak přichází. Ovšem jen do té chvíle, než má člověk šanci a sílu něco změnit. Příběh se odehrává v době, kdy je Peter už dospělý muž. Prožívá těžké období, protože ho Mary Jane opustila a on se zabydluje v novém bytě. Nastupuje jako učitel na své bývalé škole, kde poznal Mary Jane, Gwen Stacyovou, Harryho Osborna, ale také šikanu. Od těch dob se však mnoho změnilo a ze školy se stalo místo, kam se bojí chodit žáci i učitelé…

Na scénu přichází také tajemný Ezekiel, který zná Peterovu tajnou identitu a hlavně má podobné schopnosti jako Spidey. Překvapivě se toho ale nesnaží zneužít ve svůj prospěch a Spider-Mana varuje před příchodem nepřítele, kterého nemůže nikdy porazit. Jediné, co může udělat v souboji s Morlunem, je zemřít! Morlun je totiž nejmocnějším nepřítelem, kterého kdy Spidey poznal.

J.Michael Straczynski se v tomhle booku dokonce nebál zpochybnit Spider-Manův zrod a ústy Ezekiela se Spideyho ptá: “Co bylo první? Radiace?Schopnosti? Slepice, vejce nebo tvá síla?“ Dialogy jsou skvěle propracované a všechno dává smysl. V Návratu je také plno humoru. Obzvláště mě pobavil rozhovor dvou techniků v atomové elektrárně, ve kterém si Straczynski dělá legraci ze svého televizního sci-fi seriálu Babylon5. Pozadu nezůstává ani Spideyho úvaha na téma proč nemá na svém kostýmu žádné kapsy. Co by to ale bylo za příběh bez pořádných soubojů! Hlavně bitka s Morlunem (v podstatě celá druhá polovina Návratu) je ohromná a trvá asi tak dvacet hodin v kuse. Tenhle book prostě nedostal cenu Willa Eisnera pro nic za nicJ

O kresbu se nepostaral nikdo jiný než John Romita jr.-junior. 🙂 A odvedl standartní práci. V jeho případě však “standartní” znamená skvělou. Z každého okna čiší atmosféra Spideyho světa a hlavně zmiňovaný souboj je impozantní. Tahle kresba prostě ke Spideymu sedí!

Spider-Man: Návrat je vynikající dílko, které potěší nejen Spideyho příznivce. Nakladatelství Crew se Spideym naštěstí neudělalo to samé jako s Batmanem. Tisku a hlavně překladu pana Pavlovského se nedá absolutně nic vytknout. A tak se Vám za nevídaně nízkou cenu 329,- dostane do rukou 144 barevných stran těch nejlepších Spideyho dobrodružství. I proto tomuto booku uděluji 9/10. Pro zatím vyšlo  v originále pět knih od Straczynskeho (pokračování Návratu se v originále jmenuje Revelations čili Odhalení) a právě na ně si ten zbývající bodík nechávám v záloze. Snad se jich někdy dočkáme!