Spider-Man – Utrpení – McFarlane Todd

V nové edici Legendy Marvelu vydalo nakladatelství Crew jeden z nejslavnějších příběhů Spider-Mana. Dnešní tématický blok je tedy zasvěcen slavnému kreslíři. Vytvořil ale Todd McFarlane opravdu tak dobrý komiks nebo se jedná o čtenářské utrpení?

McFarlane Todd - Spider-Man - UtrpeníPsal se rok 1990 a kreslířská superstar dostala na hraní vlastní pavoučí sérii. Ta superstar se jmenovala Todd McFarlane a společně se Stanem Lee, Spideyho tvůrcem, a  J.M. Straczynskim, který je v poslední době tolik populární, se řadí k nejdůležitějším autorům, kteří se na Spider-Manovi podíleli. McFarlane vyrukoval s dravou kresbou i nekompromisním scénářem, kde se depresí ani krví nešetřilo. Třeba legendární Torment neboli Utrpení

Mrakodrapy i nejzapadlejší uličky New Yorku jsou svědky brutálních vražd. Zelené monstrum dychtí po krvi a další obětí má být Spider-Man. Špinavé město se stává ringem. Pavouk proti ještěrovi. Spider-Man pro Lizardovi. A tajemné, hypnotické bubny duní čím dál tím blíž…

Tak, a synopsi děje bychom měli zdárně za sebou:-). McFarlane si zkrátka napsal scénář přímo na tělo, což znamená, že je přímočařejší než Jágrův tah na bránu a na pouhých 112 stranách najdete vzdušných póz víc, než jste kdy měli teplých večeří. Spidey na nich třeští obrovské oči, dlouhé končetiny se mu zamotávají do vlastních pavučin a celkově působí velmi animálně. Nejlepšími přáteli McFarlanea jsou husté čáry a neurotické rozvržení panelů na stránce. Někdy je čar tolik, až by se z toho jeden ztratil, jenže tahle „přebujelost formy“ je prostě McFarlane v nejlepší formě. Ber nebo nech být.

Scénář se dá z fleku označit za hororový a na chlapečky, kterým maminky koupí knížku s oblíbeným hrdinou ze sousedství, čeká nepříjemné překvapení. Skautík v červenomodrém obleku je většinu času drcen, sekán či hypnotizován. A takový Lizard vám dokáže pěkně otrávit večer, když na vás doma navíc čeká roštěnka kalibru Mary Jane.
McFarlane bohužel zvolil nešťastný způsob vyprávění. Máme tady vypravěče, volícího drsná zvukomalebná slova. Spideyho, který tentokrát není vůbec vtipný a spíš je vláčen okolnostmi, než aby je vzal do vlastních pavučin. A nadrženou MJ, toužící po svém mužíčkovi. V podstatě naprosto chybí dialog coby prostředek k posouvání děje. Celkově tak různé úseky nepůsobí konzistentně a příběh je nepříjemně rozkouskován do jednotlivých promluv (což nudí). Jelikož se jednalo o první díly nové série, McFarlane připomněl i zrod Spider-Mana a Lizarda, což výrazně zpomaluje tempo, které je už tak natažené do přebytečného množství sešitů (a tudíž nudí). Tři místo pěti by byly tak akorát. Syrovou, a na komiks typu Spider-Mana hodně temnou, atmosféru mu ovšem upřít nelze.

Nenapadá vás náhodou podoba Utrpení s jistým pavoučím bookem, který u nás taky vyšel? Zdánlivě neporazitelný protivník, roztrhaný oblek, bezvýchodnost situace, nový scénárista, s kterým přišlo převratné pojetí hrdiny. Že vám nepomohly ani zmíněné indicie? Ajajaj! A co takhle cenou Willa Eisnera ověnčený Návrat? Kdoví, jestli si Straczynski nebyl téhle reminiscence moc dobře vědom…

Ve své době bylo Utrpení revoluční, po 16 letech ovšem mnohé ze svých předností poztrácelo a stalo se v podstatě tuctovou záležitostí. Spider-Mana dnes podobně trápí Straczynski, jenže k akci přidává i velmi kvalitní příběh, kterého McFarlane není schopen. Ten strhává veškerou pozornost na agresivní kresbu. Utrpení zkrátka trpí podobnými nedostatky jako Wolverinův příběh Ještě žiju. Na oba akční příběhy se moc hezky dívá, jenže se jimi nějak tak pronudíte a po pár dnech vám v hlavě zůstanou hlavně celostránkové obrazy. Záleží tedy na tom, co u podobného komiksu považujete za důležité.

1. Hmmm, nudny priemer a dostane 6/10 ? co sa deje s fantasyplanet ? Slusne priemery tu dostavaju 6/10, nie nudny priemer. Ja by som tomu dal 3-4/10 max.

2. No jo, jak je správně řečeno, tam nejde o příběh. Ale díky kresbě si jeho ani nevšimnete.:) Jde o to, že to vyšlo. Je to legenda žánru, u které je důležitá její historická hodnota. Pravda – kdo ví, jak se to prodá, ale každý fanda by si to pořídit měl, je to jak učebnice komiksové kresby. To Ogre: Proměr znamená 40-60 %, nauč se matemtiku..:)To Růžička: Moc se mi to nelíbilo a nemiluju tě.:))

3. Ricarderon – každý fanda by si to pořídit měl, je to jak učebnice komiksové kresby – videl si nejake ucebnice comics kresby ? Tento spiderman k tomu nepatri. Ked si chcem pozriet pekne obrazky, vezmem si detske leporelo :-), ale kupovat si nejaky podla teba pekne nakresleny book kvoli “kresbe” aj ked je tam nulovy pribeh, to teda nie, zatial viem co s peniazmi (btw poznam kopu lepsie nakreslenych veci s lepsim pribehom ktore stoja za to) 🙂 Crew tazi z toho ze spiderman je oblubeny a preda sa vsetko na com je jeho obrazok. Co sa tyka priemerov, nebolo to myslene matematicky, pan astrofyzik 🙂

4. Ogre: Crew se především snaží, aby Spider-Man populární zůstal, takže chce vybírat z jeho minulosti to nejlepší. Čili jak výtvarné věci od McFarlana či Erika Larsena, tak příběhové fláky jako Poslední Kravenův lov či Smrt Jean DeWolfové a vůbec rovina s Požíračem hříchů. A Utrpení mezi tuhle klasiku rozhodně patří. Můžeš s tím samozřejmě nesouhlasit… stejně jako můžeš popírat holocausty či tvrdit, že je Země placatá. Čímž samosřejmě netvrdím, že se ti musí líbit – tvrdím jen, že je to jedna ze slavných věcí spideyovského univerza (byla to tuším taky jedna z první spideyovských knih, které vyšly v Polsku) a čtenáři mají právo si jí přečíst.

5. 2 Pavlovsky: Ja mam skor pocit ze Crew sa stava jednosmerne zameranym comicsovym vydavatelstvom – Spiderman 3x rocne je dost vela a je dost lepsich titulov ktore by si zasluzili vydanie v CZ – citatelia “zakrpatievaju” a nemaju rozhlad ked sa im stale predklada to iste. Dalsia vec co mi vadi je “papouskovanie” mladych citatelov comicsov – Staci aby niekto z CREW vyhlasil ze za klasiku zanru sa povazuju aj comicsy ktore vychadzali na zubnej paste Tuti fruti za komancov (nezabudnutelna klasika vsak ? :-)) a kopa “mladych” to bude dookola opakovat 🙂 Ja viem ze sa spiderman dobre predava, ale 30% citatelov comicsov v CR/SR si ho kupuje len kvoli tomu ze nic ine momentalne nie je na trhu a chcu nejake comicsy citat (a nevedia dobre po anglicky/nemecky aby si kupili nieco vonku)

6. Ogre: Ani jsem netušil, že máme tak obrovskou moc… Páni… Naštěstí víme, že s velkou mocí přichází velká odpovědnost a tudíž slibujeme, že svou sílu nebudeme zneužívat. A máš pravdu, je hnusný vydávat něco, co se prodává. Egmont by měl okamžitě přestat vydávat Asterixe, BB art Moora, Calibre Hellboye, Mot Donžona, my Spider-Mana, Garfielda a Sandmana. Dosť bolo Sandmana! Vždyť už vyšly čtyři knihy, což je víc než knih Spider-Mana! Kašlem na něj a vydáme něco nového. Ne, vážně – vycházím (možná mylně) ze svých zkušeností, když mi kdysi známý dovážel Spider-Mana z Polska. Každý měsíc jeden dvousešit. A nepřišlo mi to, že je toho Spider-Mana moc, naopak. Chtěl jsem, abych ho měl komplet, abych měl všechno, co vychází v Americe. Takže je celkem logický, že když mám teď tu MOC (buhehehe) snažím se udělat ostatním to, co bych rád udělal sám sobě (ne, teď nemluvím o masturbaci, ano?). Pokud s tím máš problém, tak jsou tu i jiná vydavatelství, která tě ráda přivinou na svou hruď.

7. A ještě jedna informace. Zkoušení nových titulů je poměrně náročné – většinou chvíli trvá než se chytnou (pokud se vůbec chytnou) a zaplatí. Čili každý vydavatel je vděčný, když má nějakou úspěšnou sérii, u které se nemusí potit hrůzou, jestli se mu vrátí náklady. My jich máme hned několik… a díky nim si můžeme dovolit dělat experimenty jako je právě chystaný superhrdinský sitcom Dříve známí jako Liga spravedlnosti, Bakerovo O půlnoci zemřu, Azzarellův a Corbenův Hellblazer a další věci (třetího Usagi Yojimba do toho už nepočítám, ten se velmi rychle zařadil do kategorie “úspěšných titulů”).

8. Pavoučí problematika
    to Ogre: Kdy u nás vyšly tři knihy Spider-Mana za rok? 2002: CL Spider-Man 01 a 022003: Návrat2004: CL: Spider-Man 032005: Odhalení a CL: Spider-Man 04Takže o nějaké jednosměrnosti nemůže být ani řeč. A vůbec, mně se naopak zdá, že třeba jeden Straczynski za rok (a vlastně ani to ne) je málo. Nebo tobě přijdou dvě knihy během tří let hodně?A co se týče nakupování věcí venku, nemyslím si, že problém je ve znalosti angličtiny, ale ve financích. Kupovat domácí produkci a ještě si u toho nechávat dovážet US booky/sešity leze hodně do peněz. Hlavně mladým čtenářům, kteří se dopouštějí „papouskovanie“.Jinak bych, stejně jako ty, uvítal více nových věcí, jenže právě nové věci můžou vycházet díky osvědčeným titulům. Ale to už bych zase jen papouškoval…

9. Ruzicka: ja viem doniest booky z USA za dobre ceny … malokedy sa mi ozvu ludia ze nieco chcu – skor im ide o spidermana, viac ako polovica sa ich nanho pyta – ja si myslim ze na tomto trhu je spidermana vela – tento rok to budu 3 knihy a to je podla mna dost. Ja spidermana nemusim vobec. Nemam rad trikotovych superhrdinov. U mna je osvedceny titul nieco co ma dobry pomer kresba/pribeh a to u mna tento spiderman urcite nie je.Pavlovsky: ano mas tu moc, lebo vazne keby si vyhlasil ze prelomovy osvedceny titul je Vcelka Maja cislo 35 tak to budu mladasi u vas na auditku papouskovat a zdoraznovat potom ak by ste ho vydali (teoreticky :-))aj na comicsdb pri svojom hodnoteni. Povedzme si pravdu, mas dar reci 🙂 O ziadne vydavatelstvo ktore by si ma malo privinut na svoju hrud nestojim 😉 Len rad by som videl na tomto trhu aj kvalitnesie veci a nie len veci pre vekovu skupinu 6+ Ludi treba naucit citat aj ine veci.

10. Ogre: No, sice si myslím, že kdybychom lidem doporučovali kraviny, tak o tenhle magický hlas rychle přijdeme – snažíme se hrát fér a netvrdit o všem, co vydáváme, že je to nejlepší komiks, který kdy na světě vyšel a že vypadá líp než originál – ale i tak díky za pochvalu. (I když jak tak čtu o tom, jak je nutné lidi naučit číst kvalitní věci… nevystupoval jsi náhodou v Katovně?)Jesse Custer Pavlovský

11. Ogre: Jinak, máme stránku http://www.crew.cz, takže tam klidně můžeš zaskočit a napsat svůj seznam kvalitních věcí, které by měli lidi číst. Třeba se necháme inspirovat.

12. Utrpení je jen pro znalce a dost velký fandy Spider-mana, protože příběh není nic moc a barvy jsou moc kíčovitý.A bacha na vazbu protože se mi rozpadl(a to sem ho jen čet jo!!!)

13. Koukám, že na Utrpení se tu snesla převážně negativní kritika. Mě třeba hodně mrzí, že od doby vydání tohoto komiksu tu nic od McFarlanea už nevyšlo. Ano, hlavní předností je tu kresba, o tom se hádat nemusíme. Ten příběh ale určitě není takový průšvih, jak se zde naznačuje. Byl to McFarlaneův náhled na sérii, a tak je třeba to i brát. Narozdíl od Straczynského Todd sází spíše než na příběh na atmosféru, jeho pojetí je temnější a Spider-Manovi se tu musí nechat, že trapně nehláškuje i když je v ohrožení života. Je to odklon od tradičních bezstarostných dobrodružství, což je určitě plus. Tehdy tohle bohatě stačilo. Dnes už je jasné, že k tomu, aby se Utrpení stalo nadčasovou klasikou, tomu opravdu chyběl silnější příběh. Člověk ale přeci nemusí číst jen výhradně samou nadčasovou klasiku, ne? Spider-Mani ze 60. let už dnes taky nejsou co bývali tehdy a dnes pro nás mají spíše historickou hodnotu. Holt komiks i čtenářské nároky i požadavky se během času měnily. Co se ale nezměnilo je fakt, že i po tolika letech je McFarlaneova kresba dokonalá. Jistě ne pro všechny, ale pro nepopiratelnou část čtenářské obce určitě. Kresba je tím geniálním prvkem, kvůli kterému stálo za to komiks vydat (a kvúli kterému by stálo od Mistra Todda vydat i něco dalšího). Oponovat špatným příběhem je trapas. Dnes najdeme na našem trhu dostatek komiksů s příběhem, který se ani na Utrpení nedotahuje a ani kresba není tak výrazná. No a? Není nejdůležitější vydávat jen to nej, ale pestrost, ať si každá cílová skupina zvolí co si bude kupovat. Co s tím že někteří nedocení genialitu Mooreových Strážců a místo toho koupí jednoduššího Spider-Mana se současnější kresbou? Od toho tu přeci je. Už dávno není doba, kdy komiksový čtenář musel kupovat co bylo, protože výběr prostě nebyl. Spoustu mainstreamu co tu dnes vychází, má kvalitnějšího kreslíře než libreta. Jinak je pravda, že vazba u Utrpení nestála za nic. Jednou prolistovat, a stránky létají ven. Radši bych oželel dát za komiks stovku navíc za kvalitní vazbu. Syté barvy mi vůbec nevadí, lepší než matné reprodukce. I to jednobarevné kolorování mi sedí, je to krásné retro, ve spojení s nestárnoucí kresbou úžasná kombinace. Osobně mi tohle sedí více než dnešní přehnaně tónovaný počítačový koloring, ve kterém se místy kresba ztrácí. I když to je relativní, každý komiks vyžaduje něco jiného. Ale u spousty dnešního mainstreamu si říkám, že mnohdy dobrá kresba trochu zbytečně zaniká a utápí se v někdy nadbytečných světelných efektech. U kresby/malby počítačové je to pochopitelné, ale jde li o poctivou ruční kresbu, jsem rád když vyniká především ona a koloring ji doplňuje, ne naopak. Mnohdy mám pak nějáký takový obrázek problém rozeznat od fotografie. Ano, jsem holt kreslíř, beru to ze svého subjektivního náhledu. V tomhle ohledu mi ale Utrpení a podobné starší komiksy sednou paradoxně někdy více, než ty současnější.