Thorgal: V říši stínů – van Hamme, Rosinski

Znovu máme to štěstí přečíst si další comicsový příběh o vikingském válečníkovi. S lukem v rukou kosí jednoho protivníka za druhým, při pohledu na něho dívky omdlévají a po večerech si na život bez společnosti také ztěžovat nemůže. Tento popis funguje u mnoha postav, ale není to případ Thorgala Aegirssona. On je totiž naprostý zkrachovalec.

Z Thorgala se stala troska, spodina společnosti. Lidé od něho odvracejí zrak, případně si z něho místní hospodští násoskové utahují. A co zapříčinilo takovou změnu od klidného života? Ti, kdo četli předešlá Thorgalova dobrodružství, jistě už vědí. Pro ostatní doplňme, že Thorgal ztratil svou milovanou ženu. A to je ztráta tak veliká, že ostatní jeho dny ztrácí smysl a jedinou zábavou zůstává bezcílné bloudění ulicemi. A tak, když se objeví postava, která Thorgalovi udělá nabídku, díky které bude mít šanci svou Aaricii znovu obejmout, neváhá ani okamžik a dohodu přijímá.

Svou vyvolenou však může získat jen při setkání se samotnou smrtí (přesněji spíše s tou, „která nemá jméno, bezpochyby proto, že jich dostává až příliš…“) Ale nebude to tak jednoduché jak to zní (tahle smrt není taková milá holka jako v Sandmanovi:)). Přeci jen dostat se do říše stínů nemůže každý, kdo si zamane udělat si hezký nedělní výlet s rodinou, případně pozdravit své zesnulé příbuzné tváří v tvář. Thorgal tuto šanci má a to díky svému magickému klíči, který získal při souboji na život a na smrt (viz předešlý díl Nad jezerem beze dna). Ale než získá vůbec šanci klíč použít a dostat se k bezejmenné, k té, která má osud všech bytostí ve svých rukou, bude muset projít strastiplnou cestu plnou nástrah, intrik a léček. A i poté nepřijde onen vysněný šťastny konec (slovo šťastný zde není zrovna přesné, ale to už bych prozradil příliš:)).

To byl krátký nástin děje, který připravil J.Van Hamme(XIII). Jak už to u tohoto autora bývá, je opět o zábavu postaráno. Celý děj se odehrává na 48 stranách tohoto alba, což je obvyklý počet u francouzských sérií na pokračování. Van Hamme na tomto prostoru posílá Thorgala do takového množstvi prostředí, že je to až k neuvěření. Pravda, v některých případech je to až ku smůle čtenáře a určitě by neuškodilo, kdyby se na pár stran děj prodloužil a my si mohli více vychutnat jednotlivá místa, na které při čtení narazíme. Na druhou stranu má celé album spád a stále se něco děje, žádné zbytečně protáhlé rozhovory atp.

Další věcí, díky které můžeme Thorgala rozeznat od ostatních, je kresebné ztvárnění.Té se zde chopil (jako všech dílů) Polák Grzegorz Rosinski. Jeho práce je velmi realistická a detailně prokreslená (Thorgala kreslí již od roku 1977) a v tomto díle také náležitě temná. Rosinski je prostě a jednoduše jeden z nejlepších evropských kreslířů této doby, o čemž jsme se mohli přesvědčit již například v albu Šinkl a jeho velká síla.

Nyní už jen jak dopadlo české vydání tohoto 5.dílu. Především musím poděkovat nakladatelství BBart, které se odhodlalo další díly Thorgala znovu vydávat (na pultech knihkupectví už můžete najít jeho šesté pokračování s názvem Pád Brek Zarithu) po nakladatelství Crew (které má stále zásluhy i na nynějším vydáním). Bez nich bychom se už s touto postavou nemuseli vůbec setkat, což by byla velká škoda. Album je děláno v pevných deskách, překladu se zhostil Richard Podaný a nevidím žádné chyby, které bych mohl vytknout ze všech možných stran (ať už špatně posunuté písmo v jednotlivých bublinách nebo v úpravě barev). Jedině zamrzí cena, která se od alb vydaných Crewí zvýšila na 249 korun.

Teď rozuzlení nakonec. Thorgal:V říši stínů je dle mého názoru zatím nejlepší díl u nás vydaných dobrodružství tohoto vikingského hrdiny. Ti, kteří jsou fandové Thorgala, mají koupi jistou a nutnou, a těm, kteří na jeho kvality ještě nepřišli, můžu knihu jedině doporučit. Není lepší možnost, jak začít.