Tony S. Daniel: Batman: Detective Comics 1 – Tváře smrti

Snad každý komiksový fanda ví, že roku 2011 provedl kreativní ředitel DC Comics Geoff Johns největší revoluci nejen moderního, ale komiksu vůbec. Restartoval celé universum a nazval tuto akci New 52. Od té doby neuběhl snad jediný den, kdy by fanoušci neškemrali a nesnili o tom, že se dostane i k nám. A letos se tak konečně stalo! Přivítejte první knihu Nové Dvapadesátky v češtině. Detective Comics: Tváře Smrti.

Tváře smrti

Kniha se skládá ze tří příběhů. Prvním je klasický duel Joker versus Batman. Jak jinak by také mohla začít nová série Batmana, než tímhle nekonečným soubojem ikon Gotham City? Navzdory protagonistům se jedná o veskrze průměrný příběh, ale má jedno obrovské plus: závěr. Na konci totiž udělá autor něco, co nikdo nečeká, a proč se TO stane zjistíte až o tři knihy později, ale ten moment, ta poslední stránka…no jen si počkejte!

Po prvním sešitu přichází konečně ucelenější příběh a hlavní linie této knihy. Spojovacím prvkem s první kapitolou je malá holčička s nejasnou minulostí. Ta se vyjasní, když se o ní přihlásí, a to ne zrovna oficiální cestou, chlápek, tkerý si říká Dollmaker. Aby toho nebylo málo, zmizí i Batmanův přítel komisař Gordon. Batman se tak vydává bojovat proti magorský rodině mutantů, co se nezměnila žádnou radioaktivitou, ale magorskou chirurgií.

Třetí příběh je zase o něc odelší a opět průměrný. Ale jak už to v této knize bývá, zase má něco navíc. Zaobírá se totiž organizovaným zločinem v Gothamu – a to přímo nelegálním hazardem. Kdo se v komiksech trochu vyzná tak ví, že v tomhle příběhu dozajista nebude chybět Tučňák aka pan Cobblepot. Navíc se nám tu představí celkem sympatický magor zabiják a muž tisíce tváří.

Tony S. Daniel se u tohoto dílka postaral jak o scénář, tak o kresbu. A zatímco scénář je lehce průměrný a k tomu, aby byl vynikající, mu stále něco chybí, tak kresba je něco uplně jiného. Gotham je špinavý. Záporáci i Batman drsní jak šmírglpapír a ženy… no ženy tam jsou takové, jaké se geekům líbí nejvíc. Jedinou vyjímku v kresbě představuje krátké intermezzo, kde se ukáže i Catwoman. To nám představuje pány Kudranskiho a Moreyho. Jejich styl je ještě o něco působivější a atmosféričtější než Danielův, a tak téhle kapitolce odpustíme i slabší děj a budeme se kochat.

Ačkoliv se to tak po zhodnocení příběhu nemusí zdát, tak kniha Tváře smrti by rozhodně neměla chybět ve vaší sbírce. Vesmír New 52 je velice hezky provázaný a většina eventů se prolíná tématicky rozdělenými komisy, které se také označují jako Rodiny ( například Bat Rodina jsou Batmanovy komiksy, Red Hood a podobně… Super Rodina snad ani nepotřebuje představovat stejně jako Green Lantern Rodina atd.) a přijít o první knihu z netopýří famílie bych vám rozhodně nedoporučoval.

Forma knihy je klasicky prvotřídní a paperbacky nám můžou závidět i v Americe. Navíc BBart vydal Batmana i v hardbacku, který je k dostání pouze v jejich vlastních prodejnách, ale sběratelé ho dozajista ocení, protože stejný přístup k New 52 zvolila i konkurenční Crew. Kompletní nový DC vesmír vám tedy bude v knihovně ladit. A navíc… kdy jindy dostal tuzemský čtenář šanci podílet se na sledování ongoing sérií od začátku a to jen se zhruba ročním zpožděním oproti originálnímu vydání knihy?

Být vámi neváham a ještě jednou zmíním: I kdyby stála celá kniha za hovno, tak už jen kvůli prvnímu sešitu by si jí měl každý koupit a vyfotit svůj WTF výraz, který se na jeho tváři objeví, až se dostane na stranu 30.