Usagi Yojimbo – Mezi životem a smrtí – Sakai Stan

Než se na našem trhu objeví manga (a věřte, že to bude hodně dlouhá doba), vydavatelství Crew zalepuje japonskou mezeru Stanem Sakaiem. Respektive jeho slavnou sérií Usagi Yojimbo. Po první knize Daisho nyní králičí hrdina balancuje Mezi životem a smrtí. Může být druhá kniha, koncipovaná naprosto stejně jako první díl, i stejně zábavná?

Sakai Stan - Usagi Yojimbo - Mezi životem a smrtíNení to zas tak dlouho, co jsem v recenzi na jednu z předešlých Crwí² psal o paní Komachi. A hle! Její příběh se kompletuje již v druhé u nás vydané knize Usagiho Yojimba. Což znamená, že se v ní objevuje i českým čtenářům dobře známý Bonzův příběh.
Myamoto Usagi prožívá další japonské pověsti na vlastní kůži, pomáhá zemědělcům se sběrem mořských řas, spřátelí se s prodavačem nudlí, do cesty se mu postaví ninja netopýři i krtci. A mezitím na své pouti potkává mnoho tváří, které sice čtenář nezná, ale důvtipná poznámka ho vždy upozorní, v jaké knize se postava objevila poprvé. Prochází různými městy a vesničkami, žijícími svým vlastním rozmanitým životem. Děti si hrají na ulici, prodavači vnucují své výrobky kolemjdoucím a ničemné bandy vybírají mýtné všude možně.

Z knížky je hodně cítit východní vliv (i když to není manga) a jistě si k ní tedy najde cestu nejeden otaku, který se jinak třeba o angloamerické nebo evropské komiksy nezajímá. Bude se mu líbit pomalu plynoucí příběh, kdy je na všechno dost času, Sakaiův výtvarný styl a nespočet japonských výrazů, vždy přeložených v „chytré“ kolonce. Usagi Yojimbo je velmi zábavná forma seznámení se s japonskou kulturou, dějinami a jejími tradicemi (bystří si jistě povšimnou zmínky o postavě, která se objevila v posledním Sandmanovi), ale je jasné, že knížky UY nemůžete používat jako encyklopedie.

Kromě toho, že nová kniha Usagiho Yojimba vedle svého sourozence vypadá moc pěkně, se i velmi dobře čte. Děj si tak hezky plyne, Sakai nešetří se záběry mraků, větru, který si hraje s listím, nebo ptáků, poletujících po obloze. Líná nálada je ale většinou hodně rychle rozetnuta jedním z Usagiho mečů. Bitky se odehrávají na několika panelech a jejich fázování je nejvýraznější podobností s mangou. Tisk vyšel mnohem lépe než u Daisho a i proto nic nebrání tomu, abyste si vychutnali Sakaiovu jemnou linku, cit pro detail a důležité okamžiky. Na první pohled vypadá dětinsky a možná nevábně, při čtení ji ovšem maximálně oceníte. Kniha hýří drobnými nápady a vtípky, Sakai skvěle pracuje s panely a jejich využití je mnohokrát nejen efektivní, ale také efektní. (Např. stránka 66 , kde musí Usagi oběhnout dva menší panely, soustředící se na detaily, aby dopadl zločince, který mu utekl za roh.) Od prvního dílu s názvem Samuraj (česky dosud nevyšel) ušel Sakai velký kus cesty, postavy už nevypadají jako z disneyovek, což zapříčinila hlavně změna poměru hlavy a zbytku těla. První knihy zatím česky nevyšly, ale až je uvidíte, ten rozdíl vás přímo praští do očí. Stejně jako explicitní násilí, které k „roztomilé“ kresbě pasovalo překvapivě dobře. Všechny ty roztomilé hlavy oddělené od těl a krky, prošpikované šípy…

Pokud se vám Sakaiův styl dostane pod kůži, je velmi těžké si jeho králičího hrdinu neoblíbit. Chvilkami je sice protivný svým „všeumětelstvím“ a dedukcí, kterou by mu mohl závidět i Peter Falk v baloňáku a doutníkem v koutku úst, ale to je prostě jen jedno z pravidel této důmyslné hry. Stejná koncepce, kdy je většina příběhů samostatnými vypointovanými povídkami, které jen někdy spojují delší příběh, dává dobrou možnost čtenářům, aby bez problému nastoupili do rozjetého vlaku a ti, kterým se Usagi nelíbí, mají jistotu, že ani pokračovaní nebude jejich šálkem saké.
Usagi Yojimbo se nedá srovnávat s ničím, co u nás vyšlo, a tento samotný fakt je dobrým důvodem pro jeho přečtení.

Usagi česky:
Crew² č.10 –Bonzův příběh