Usagi Yojimbo – Roční období – Sakai Stan

Komínek komiksů, na jejichž hřbetu je napsáno Usagi Yojimbo, roste do sympatické výšky. Vždyť Roční období tvoří již čtvrtou knihu. Zaslouží si ušák i tentokrát návštěvu knihkupectví?

Sakai Stan - Usagi Yojimbo - Roční obdobíLynn Johnston, osoba podepsaná a namalovaná pod předmluvou, bude pro většinu českých čtenářů velkou neznámou. Tato zkušená Kanaďanka se ve své rodné zemi a USA proslavila především stripem For Better or For Worse. Nejen díky němu se její krb prohýbá pod náporem nejrůznějších cen. Je to jen další důkaz široké základny Usagiho fanoušků z řad laiků i profesionálů.

Nadšení obou skupin se dá docela dobře pochopit. Profesionálové obdivují Sakaiův nezaměnitelný způsob uchopení média a styl kresby, který je geniální ve své zdánlivé jednoduchosti. Ostatní se prostě skvěle baví. Všichni dohromady se poté seznámí s tradicemi Japonska a možná lépe pochopí svéráznou zemi, kde si ženatí muži prohlížejí v metru příběhy o obojetných školačkách a smrkání na veřejnosti je považováno za nevychovanost. Už některé legendy byly totiž dost originální. Třeba ta o duši věrné kočky, která chrání dávno opuštěnou usedlost. V podobě démona, který nasává olej, aby se mohl proměnit v živý plamenomet.

I když každá kniha nedosahuje svou kvalitou výšin Fudžisanu, drží si série po dlouhá léta velmi dobrou úroveň. V průběhu let se její autor Stan Sakai stal jak držitelem ceny Willa Eisnera pro talent zasluhující zvýšenou pozornost, tak čestným hostem nejrůznějších setkání, kde přebírá pocty za celoživotní přínos komiksu. Pokud něčím Usagi trpí, pak je to proměna v klasicky nekonečnou sérii, jakou je například Spider-Man nebo Batman.

My jsme nicméně teprve u „čtvrté“ knihy, takže nadšení z charakteru, jehož předobrazem je nejznámější samuraj Miyamoto Musashi, nestačilo opadnout. Postavy ovšem nejsou modelovány jen podle skutečných historických osobností, často najdeme jejich vzory ve filmových klasikách. Například Usagiho dobrý přítel, nosorožec Gen, je inspirován hrdinou snímků Yojimbo a Sanjuro od Akiry Kurosawy. A když ještě prozradím, že hlavní roli v těchto filmech ztvárnil herec Toshiro Mifune, pak je jasné, že důmyslná skládačka jménem Usagi Yojimbo má mnohem víc dílků, než by jsme si mohli myslet a než kdy budeme schopni spojit.

Miyamoto Usagi versus Miyamoto Musashi

Kniha Roční období obsahuje celých jedenáct příběhů. Jako vždy je lze číst samostatně nebo v kontextu delšího příběhu. Spojovacím článkem je konspirační dokument na svržení vlády, za kterým stojí temný Lord Hikiji zodpovědný za smrt Usagiho pána Mifuneho (mrk mrk). Usagi musí opět zkřížit daisho s ninji, aby včas varoval Lorda Noriyukiho. Mezi tím pomáhá nevinným, potkává staré přátele, nemine nás ani další historka z Usagiho mládí nebo náznaky romantické linie. Zkrátka je zde všechno, proč jsme si dlouhouchého ronina oblíbili. Roční období ale nejsou tak dobrá jako „minulé“ Stíny smrti. Kniha se příliš vleče i mimo scény, kdy dává Sakai vyniknout přírodě a náladám melancholie; její přečtení mi trvalo nezvykle dlouho.

Tam, kde příběh vázne, je tahounem kresba. Cestou od dob Usagiho vzniku nabrala více detailů i ostřejší linky, přesto mají kimona bijců stále více vlnek než obraz Velká vlna u pobřeží Kanagawy. Ne, opravdu si nechci hrát na chytráka. Tohle dílo ze série 36 pohledů na horu Fudži zmiňuji proto, že je symbolem japonského deskotisku/dřevotisku, kterým byl Sakai ovlivněn a na který zhusta odkazuje. Všechno to zobrazovaní venkovského života…

Roční období rozhodně nejsou zklamáním, přes nedokonalosti v tempu vyprávění si drží standardně příjemnou kvalitu. Až dozní chuťový ocas z tohoto dílu (a vánočního cukroví), můžeme vyhlížet české vydání Ronina, které se nese v poněkud odlišném duchu, protože se vrací úplně na začátek. Po čtyřech knihách ze středu série si nelze představit lepší osvěžení.

Usagi česky:
Usagi Yojimbo 01: Ronin (připravuje se)
Usagi Yojimbo 02: Samuraj (připravuje se)