Usagi Yojimbo – Ronin – Sakai Stan

Talpress se v týdnu vytasil s prvním dílem manhwy Deník pána démonů, a tak není od věci vrátit se ke staršímu titulu podobného ražení. Nakladatelství Crew totiž vydalo další knihu Usagiho Yojimba. A co je vůbec nejlepší, konečně jsme se prokousali na začátek.

Sakai Stan - Usagi Yojimbo - RoninPředmluva se tentokrát nekoná, takže jsme vrženi přímo do krvavého víru boje. V kratičkém flashbacku vidíme osudnou bitvu u Adachigahary, kde byl Usagi nucen useknout hlavu svého mrtvého pána, aby ji nepřítel nemohl zhanobit. Nicméně lord Mifune není zdaleka jediný, kdo přijde o hlavu…

Celkem deset povídek představuje Sakaie v parádní formě. Vypravěč, který má zmáknutou japonskou mytologii a dokáže k ní přimíchat ingredience lahodné také pro jazyk západního čtenáře, dělá vše pro to, aby nás bavil nestárnoucími příběhy. Předkládá nám charismatického hrdinu, bitvy, romanci, humor, skryté poselství… Ani po dvaceti letech Usagi neztrácí svěžest, pozorovat osudy slavného králíka je stále ohromná zábava, což samo o sobě stačí k vysokému hodnocení a ovacím.

Sakai sázel v počátcích série na brutální souboje roztomilých zástupců fauny, kde nechybí odťaté hlavy nebo podřízlá hrdla. Kresba byla jednodušší a roztomilejší, proto vzbuzuje krvavé násilí tak silné emoce. Bleskovou změnu nálad jsme mohli pozorovat jíž v dříve vydaných dílech. V recenzi Leiberových Mečů a čertovin Ivo napsal: „Během okamžiku přechází od komiky a rozpustilosti k nefalšované hrůze a napětí, naopak vážnou situaci umí shodit absurdním vtípkem.“ Sakaiovo vyprávění je stejné. Postavy prochází městem a ládují se dobrotami, které prodávají pouliční obchodníci, aby Usagi o stránku později vytasil meč a porubal přesilu ninjů. Načež přijde nájemný lovec Gen a pronese hlášku, kterou si nejspíš načasoval podle zánovních Rolexek.

Sakai už tehdy kladl důraz na zobrazování prostého lidu a neposkvrněné přírody. Mnoho kapitol začíná nebo končí pohledem na Usagiho procházejícího lesem nebo vonící loukou. Takové obrazy neposunují děj, ale bezvadně vtáhnou do příběhu a vykouzlí potřebnou atmosféru. Člověk si navíc musí chvíli odpočinout u meditativních scén, než se na něj vyvalí další šermířské souboje.

Usagimu se na FP věnujeme pečlivě, pro komplexní představu si proto prolistujte předchozí recenze. Ať už chcete začít s Usagim nebo si jen odpočinout od superhrdinů, máte nejlepší možnost. Ronin je zatím nej sbírka – nejkratší, nejsyrovější, nejlepší.