Usagi Yojimbo – Stíny smrti – Sakai Stan

Králičí samuraj si u nás během pár knih vybudoval skvělou pověst a vydobyl pozici jedné z nejoblíbenějších postav. Pro bezbožníky nezasažené Usagi-mánií jsou Stíny smrti ideální volbou k rozjezdu, předchází totiž knihám Daisho i Mezi životem a smrtí.

Sakai Stan - Usagi Yojimbo - Stíny smrti Příběhy králičího ronina jsou dobrou alternativou pro ty, kdo postrádají mangu. Jméno autora, kreslířský styl a vlastně celý Usagiho svět zasazený do feudálního Japonska 16. století přímo vyzývají k tomu, aby byly za mangu mylně vydávány. Usagi Yojimbo má k manze asi tak daleko jako Akira Kurosawa k Takeshi Miikemu. Stan Sakai není čistokrevný Japonec a možná studium na výtvarné akademii napomohlo k jeho ojedinělému stylu kresby. Má i vnitřní cítění pro komiksové médium a plno nápadů, které je schopný přenést z šedé kůry mozkové přes prsty až na čistý list papíru.

Sakaiův opus magnum je protkaný drsnou realitou tehdejší doby i pohádkovou atmosférou neposkvrněné přírody, tradičních božstev, odporných zloduchů a samozřejmě hrdinných válečníků. Právě jedním takovým je Miyamoto Usagi, samuraj, který hájil zájmy a čest lorda Mifuneho. Po smrti svého pána se toulá od vesnice k vesnici, pomáhá jejich obyvatelům před útoky ninjů, odhaluje podvodné plány lstivých starostů, exceluje v šermířských soubojích a díky skromnému a čestnému vystupovaní, které mu předepisuje samurajský kodex bushido, si získává sympatie vesničanů (i dlouhokrkých ještěrek a čtyř želvích bratrů).

Stejně tak snadno si získává srdce čtenářů. Jednoduchá, avšak nikdy nudící kresba nepostrádá myšlenku. Přesně jako Sakaiovo vyprávění – na první pohled jednoduché a přímočaré, při bližším zaostření plné detailů a životního moudra. Krásněji zabalené moralitky byste mezi českými mutacemi komiksů hledali dlouho. A to i v případě, že jste četli dříve vydané díly. Stíny smrti, které oběma chronologicky předcházejí, jsou totiž ještě o něco lepší.

Až se s Usagim uvidíme příště, bude to už jiné roční období. Zatím abayo!

Usagi česky:
Crew² č.10 – Bonzův příběh