Proměna – Berg Carol

Carol Berg na svých webových stránkách prohlašuje, že je spisovatelkou epické fantasy. A skutečně je – to v tom nejlepším slova smyslu. Přívlastku epické přiřaďte silný příběh a propracovaný svět, faktu, že je ženou, cit pro psychologii a schopnost jejího věrohodného vykreslení.

BERG CAROL - PROMĚNA Román Proměna nás zavádí do světa podobajícího se našemu středověku, do středu impéria Dzerzhi vytvořeného pouštními válečníky, kde se mladý princ připravuje k obřadu, jenž z něj má udělat právoplatného dědice trůnu. Zrcadlem arogantního, mladého, občas až nepředstavitelně krutého šlechtice je otrok, bývalý čaroděj, který byl před šestnácti lety zajat při obraně své země a následně zbaven magické moci. Zbaven moci a současně morálně pošlapán, přeměněn na zboží k použití. Nezůstalo mu nic, v otroctví postupně přichází o svou osobnost.

Avšak válečníci a čarodějové nejsou jediní obyvatelé světa Proměny. Daleko na severu existuje zem démonů, inteligentních nehmotných bytostí, jejichž podstatou je rozšiřování zla, smrti a utrpení. Oni sami nejsou zlí, podobají se ohni, který pálí… Pojetí démonů, pojetí boje s nimi je originální a velmi zajímavé Pak jsou tu samozřejmě ještě lidé, kteří se démony, čaroděje a ostatní snaží využít k vlastním účelům.

K přednostem knihy patří dokonalá psychologizace, realističnost až na dřeň, kdy má čtenář pocit, že cítí vůni kadidla, nebo štípání biče na vlastních zádech. Dalšími lákadly je postupné odkrývání schopností a minulosti hrdinů, které napíná zvědavost a občas opravdu šokuje, k tomu skutečnost, že tím, kdo vše vypráví je ten nejponižovanější – otrok.

Psychologie, popisy, minulost – to vše obvykle vyžaduje mnoho stran textu a mnoha autorům, zvláště ženám, se stává, že tím vlastní příběh přehltí. Carol Berg se však podařilo skvěle vybalancovat podíl psychologie – rozebírání motivů a myšlenek s množstvím vlastního děje, který si udržuje dostatečný spád a nutí čtenáře obracet stránky. Šestisetstránková kniha se nakonec nezdá vůbec dlouhá.

Shrnuto: značně originální propracovaný svět a zajímavý příběh o boji dobra proti zlu, kde se sice mluví o záchraně světa, ale důležitější než to jsou osudy živých hrdinů, jejich prohry a vítězství.