Kolíbka – Vonnegut Kurt, Jr.

Klasik fantastiky Kurt Vonnegut jr. se nám připomenul díky nakladatelství Argo, které vydalo nové, již čtvrté vydání jeho románu Kolíbka. Vonnegut ne vždy psal romány fantastické; i proto mají jeho díla neopakovatelný punc originality a z žánrové produkce výrazně vyčnívají.

logo_kulate
Kolíbka

Příběh začíná celkem všedně. Spisovatel a zároveň hlavní hrdina se rozhodne psát o tom, co činili lidé v den výbuchu jaderné bomby v Hirošimě. Při svém pátrání se soustředí především na vynálezce nástroje zkázy a jeho rodinu. Postupně se o rodině dovídáme čím dál více a odhalujeme vtipně propojené osudy postav. Přitom nám hlavní hrdina představuje výrazy z fiktivního náboženství bokononistů, díky němuž obhajuje jasně patrnou grotesknost příběhu, který mohl stvořit jenom velmi ironický osud či do nebe se chechtající sám život. Jádro zápletky tvoří až odhalení posledního vědcova projektu – zbraně ničivější víc než sama jaderná bomba. Příběh vrcholí na ostrově San Lorenzo, který je centrem bokononistské víry a na němž se střetávají osudy takřka všech hlavních účastníků knihy.

Kolíbka je útlý román členěný do krátkých kapitol. Někdy je řazení jasné a příhodně podtrhuje odhalování ironických a satirických zákoutí děje, jindy by bylo vhodné některé kapitoly spojit, protože dělení textu působí rušivě. Vonnegutův styl není pro každého. Jeho humor má hodně blízko k humoru britskému. Není tak hravý, jako je tomu například u Douglase Adamse, je víc zaměřený na vědu, politiku a náboženství. Díky tomu čtenář pochopí, jaký asi byl autorův světonázor a zhodnotí ho veskrze jako velmi zajímavý; v mnoha případech si ho i přisvojí. Na druhou stranu zatvrzelý scifista při čtení tohoto románu zrazuje tak trochu sám sebe. Ne že by ho od čtení knih svého oblíbeného žánru odradilo, ale získá díky Kolíbce ironický nadhled, jenž jej ovlivní, pokud ne na vždy, aspoň při čtení několika dalších scifi knih.

Kolíbka je jedním z románů, kterým bylo dopřáno vyjít i v socialistickém Československu. Důvod je jasný – autor výrazně ironizuje americký životní styl a náboženství. Na druhou stranu kritizuje i diktátorství, které lze socialistickému režimu snadno přisoudit; naštěstí to ale cenzurou prošlo, takže nynější čeští čtenáři jsou již několikátou generací, kterou může román ovlivnit.

Zajímavá je i úprava knihy. Vázanou vazbu s plátěnou záložkou jakoby znehodnocuje přebal z recyklovaného papíru s nevábnou grafikou. Výsledek však přesně odpovídá záměru upozornit na titul, který se vymyká všem žánrovým škatulkám a podtrhuje autorův výjimečný styl i humorné zaměření románu. Zároveň obálka přitáhne správnou cílovou skupinu náročnějších čtenářů (a pokud vyřkneme slova zlých jazyků, tak přebal přivábí i skupinu pseudointelek­tuálů).

Kurt Vonnegut jr. je jeden z autorů, kteří svými díly přesahují fantastický žánr. Je čten lidmi, kteří se jinak fantastice vyhýbají. Používá sci-fi jako prostředek ke svým intelektuálním uchechtnutím či k tomu, aby si ze žánru vystřelil. Jeho humor není vždy snadno pochopitelný, čtenář se často musí orientovat v podtextu. Jindy je zase srozumitelný velmi jasně i díky tomu, jakou formu autor svým románům dává. Vonnegut je svérázný živel, který má co říct. Kolíbka není román pro každého, ale intelektuálně zaměření čtenáři si na ní určitě smlsnou.

Základní téma jednoho z nejvýznamnějších autorových románů pochází i tentokrát z arzenálu osvědčených námětů sci-fi a napadá celou romantickou představu člověka jako středu vesmíru, a historii nahlíží především jako výsledek komplikovaného řetězu lidské neodpovědnosti, nedorozumění, omylů a náhod. (anotace)

• Autor: Kurt Vonnegut, Jr.
  • Překlad: Jaroslav Kořán
  • Formát: hardback