JFK 25 – Soumrak Camelotu – Francová Karolina

Artuš stárne. Je třeba najít vhodného nástupce na trůn Camelotu. V běžném království by byl následníkem samozřejmě syn krále, ne však v Camelotu. Tuto anomálii má za následek Artušova neplodnost. Hraničí to snad s nějakým prapodivným prokletím? Má to na svědomí nějaká přirozená rovnováha kontrastující s Artušovou bezúhonností, ideálem rytířství a schopností stvořit dokonalé království? Zajímavé otázky jdou ruku v ruce s ještě zajímavějšími odpověďmi.

logo_kulate
Francová Karolina: JFK 25 - Soumrak Camelotu

Ale kdo bude schopen nastoupit na tento slavný, bájemi opředený trůn a vést království minimálně stejně dobře jako sám Artuš? Kdo jiný než náš milovaný známý Xaverius Hawk! Ten ovšem má pramalý zájem o nějaký ubohý Camelot. Taky proč by měl, když vládne bezpočtu světů. Vedou jej úplně jiné motivace, proč se dostat do centra dění v Camelotu. Jde mu o slavného Merlina. Ne přímo o něj jako osobu, ale o určité znalosti, které tento mocný mág chrání.

Agentuře se dostanou zprávy o tom, že X-Hawk by se eventuelně mohl nacházet v této bájné realitě, a tak tam posílá špičkového agenta. Ten má za úkol prověřit vliv X-Hawka, informovat Agenturu a v rámci možností se pokusit zastavit jeho případný postup. Jeho jméno je John Francis Kovář.

Hrubý nástin děje již předesílá anotace. Víceméně se jedná o snažení X-Hawka dostát svým cílům a to, jak je u tohoto záporáka známé, všemi prostředky. Pomalu se rozvíjí jeho snažení a plynule míří kýženým směrem. JFK jeho vliv nezpomalí, právě naopak, jeho činy X-Hawkovi hrají přímo na ruku. A tak se Camelot zmítá pod Hawkovým vlivem jako osika ve větru. Jediný Merlin začíná chápat chod věcí a snaží se s tím něco udělat, aby zachoval ideu Camelotu, jak ji stvořil s Artušem.

Většina knihy je vyprávěna z pohledu královny Guinever. Ta po znásilnění samotným Artušem pochopí, že se její manžel mění a probouzí se v něm jeho přirozenost – násilník a krvelačný válečník. Tuto přirozenost se za Merlinovi pomoci povedlo králi kdysi zkrotit a z bojovníka chaosu se stal příkladný rytíř, nicméně nyní již znavený Artuš není schopen čelit svému Já. Vše pouze oddálil. Guinever se dostává do patových situací a sama neví co dělat. Hledá oporu v Merlinovi a dokonce i v podivném cizinci jménem John F. Kovář. Situace se ovšem pro Hawka trochu zkomplikuje, když JFK potká starou známou Nikitu Bernstein stojící na straně X-Hawka. Ta se odmítá postavit Johnu Kováři, ale také neudělá nic proti svému pánovi. Nyní je postavena před toto morální dilema a jak se rozhodne, už nechám pro čtenáře. Stejně jako celkový výsledek Hawkova vlivu. Jestli Camelot zničí, nebo vše zůstane jako před jeho příchodem, nechť se čtenář dozví sám.

Kniha je psána velmi čtivě, dějové linie se pěkně prolínají. Každá kapitola poskytuje vyprávění z jiného pohledu. Jako parádní bonus bych vyzvednul vyprávění Nikity, které je vedeno z první osoby. Prvotní skok je sice poněkud nepříjemný (vybavuje se mi léto, rozpálená pokožka a následné ponoření do ledové vody), ale po pár stranách si čtenář na tuto „ledovou vodu“ bez problémů zvykne a celkový dojem z knihy je tím vlastně obohacen, dostává další rozměr.

Vynikající je dějová linka Valianta, Gawainova panoše. Má vlastní touhy a cíle a snaží se dokázat svou potřebnost. Navíc, když už si čtenář může myslet, že Valiant v knize již sehrál svou roli a nadále se neobjeví, tak je to omyl. Jméno tohoto charismatického mladíka nám stále má co říct a jeho vyprávění nabere navíc nečekaný a drtivý spád.

Autorka píše velmi barvitě, používá geniální metafory a asociace. Představy a pocity postav jsou popsány s dechberoucí fantazií. X-Hawk působí velmi lidsky, jeho posměšky a humor opravdu potěší (zmíním: „Kdopak asi Kovářovi řekl, že mám dneska narozeniny?“, když zjistí, že ho chtěl postrčit do něčeho, co už právě sám od sebe udělal). Celkové jeho sebevědomé chování se autorce velmi povedlo. Kovář už tak povedený není. Také se v knize objeví pár logických zádrhelů, při kterých se čtenář zamyslí a někdy je i nucen otočit o několik desítek stran nazpět, kde se ovšem nedozví o svých pochybnostech zhola nic. Určitě ale nejsou v nějaké neúnosné míře. Spíše to jsou jen nedopsané, popřípadě zcela neobjasněné závěry, které autorka učinila.

Abych se přiznal, tak kniha nesoucí název Soumrak Kamelotu ve mně vyvolávala příslib rytířských soubojů, zápasů plných cti a slávy a vůbec nespočtu obnažených čepelí. Čtenář se těchto výlevů testosteronu dočká opravdu jen v malé míře. Další věcí ovšem je, že absence těchto mužných výstupů čtenářům nijak nevadí. A když už autorka nabídne akčnější pasáž, tak se nese buď v duchu vrcholného výkonu soupeřů, kde každý pohyb zbraně je bojovníkem do detailu promyšlen, nebo nepřátelé padají jako hrušky pod krví zbroceným mečem hrdiny.

Jedním dechem zhltnutá kniha s počtem stran blížícím se dvěma stům se opravdu velmi povedla. Autorka vzala pojetí legendy o Artušovi a Merlinovi z trochu jiného pohledu, ale to ještě neznamená, že by to mělo být na škodu. Možná právě naopak… Pro sérii je kniha určitě podstatnou částí a finální konfrontace se již nebezpečně blíží…

Na severu pustoší úbočí kopců hejna draků, králova synovce přepadne neznámý mág v samém srdci země, na dohled věží Camelotu, neporazitelný bojovník Lancelot podlehne v souboji svému protivníkovi a ocel legendárního meče se v Artušových rukou mění v břidlici. Nastává se soumrak Camelotu nebo je ještě naděje? Může ji zkoušenému království přinést JFK – muž, který zabil prvního rytíře? (anotace)

• Autorka: Karolina Francová
  • Formát: paperback
  • Počet stran: 192