Hry s příběhem: Ocel a krev

Válka je jedno z nejstarších řemesel a přirozenost člověka je nastavená tak, aby tohle řemeslo provozoval co nejlépe, taktizoval, podváděl, vábil, sliboval, plenil, zabíjel, ničil a hlavně – vyhrával. Nejenom v našem světě, ale i v těch, které rostou a kvetou v myslích Pánů her a ostatních hráčů, mívají často prim v běhu dějin ocel a krev.

Hry s příběhem - Ocel a krev

V antologii dostaly prostor příběhy z osmi světů RPG her, sedmi českých a jednoho zahraničního. Každý je jiný, většina však využívá stejné fantaskně archetypální postavy – elfy, skřety, orky, trolly, čaroděje, udatné divochy z hor nebo vysloužilé vojenské harcovníky, nicméně každého z nich v jiné podobě, než předchozí autoři, a tak se opravdu nedá říct, že by každý povídka, ač se odehrává ve stejném světě, byla jak přes kopírák. I válka samotná tu je popsána ze všech možných úhlů a fází – jako počínající konflikt, téměř prohraná, v plné síle, jednoznačně vyhraná, tichá a lidmi téměř nevnímaná, bojovaná v podvědomí a snech.

A že jste o světech, které ve sbírce jsou, doteď neslyšeli? Krátké úvody před bloky povídek z dotyčného světa vám objasní, co a jak, a pak už nezbývá než se kochat, jak se autoři s buď velmi striktním, nebo volnějším rámcem vypořádali. Hned od prvních vět je většinou jasně vidět, jak dobře jsou autoři ve „svých“ světech kovaní, provázejí čtenáře bok po boku s hrdiny od hornatých výšin a tajemných lesů přes třpytivé mořské vody až k pouštím a nebezpečným ruinám, skrývajícím smrtelná nebezpečí, a pokud tu je některý z autorů méně vypsaný než ti zkušenější, rozdíly nejsou tak závratné.

Ale styly ano, a to je dobře. Někdo vsází na popisnější pasáže okolí či se soustředí jen na pohled hlavní postavy, jiný volí emotivnější styl vyprávění nebo strohý popis předem plánované akce, případně rozbor bitvy krok po kroku. Pár povídek vypadá spíš jako prology k něčemu většímu, co se v budoucnosti odehraje, a jsou tak jen chytrou vějičkou, která dokáže k onomu autorovi a jeho postavě nasměrovat i další pozornost a naději na opětovné shledání s oblíbeným hrdinou, hrdinkou či hrdiny. Tak třeba vyzní hned první povídka sbírky Josefa Straky Úděl spojenců či asterionská povídka Plavenský div, v níž řádící psioničku Magnu poslala její autorka Hanina Veselá už i na stránky celého románu. Mnohé potěší přítomnost starých známých hrobníků z pera Zbyňka K. Holuba. A Ondřej Netík, správce Imaginária neotřesitelný ve své pozici, se postará o nejpůvabnější text celé povídkové sbírky – povídku Modroočka.

Mimoto nás autoři neochudí ani o další atraktivní hrdiny bez bázně a hany, povídkám kralují tu zkušení válečníci, tam námezdní žoldáci, většinou hrdinové s temnou minulostí, snažící se svou krvavou historii vykoupit, velcí Vyvolení, schopní sjednotit své kmeny či národ, empatický troll pomáhající opuštěným vojákům v poušti dosáhnout vytouženého cíle nebo třeba trpaslík, roztomile nadávající v hantecu, anebo jedna malá holčička, čelící zarputilým narcotraficantes. Na výběr tu má opravdu každý dle svého gusta. I když je většina příběhů vážná, pár jich zabrnká i na vtipnou strunu, protože jak je vidno, ani ve válce si člověk nenechá ujít příležitost pro nějakou tu srandu, samozřejmě ve stylu okolních událostí škodolibě morbidní. Nepřátelé se většinou poctivě rubou železem, není nad pěkně nabroušenou sekyru, obouručák či kladivo, někdy ale přijde ke slovu i hrubší ráže jako jsou děla, muškety nebo pistole. Někdo taktizuje, někdo na taktiku kašle a troubí do plných. A podle toho pak vypadá i výsledek jejich snažení a vývoj příběhu.

Když si vezmeme, že toto je pouze zlomek potenciálu představených světů, zatají se člověku dech. Tato krvavě úderná pozvánka má určitě šanci nalákat mnoho nových hráčů, kteří by obohatili herní univerzum svou na tělo ušitou postavou a v rámci vyšších cílů pro tyto světy zkřížili svou vlastní ocel a cedili, samozřejmě nejlépe cizí, krev. A když ne, tak si prostě jen užít dobré čtení, ocenit vynalézavost hráčů, um autorů a vychytralost jejich hrdinů.

Co mají společného hlavy nabodané na kůlech, hrobníci z albirejského hřbitova, troll ve službách královny Viktorie nebo děvčátko, jehož život ohrožuje jihoamerický drogový kartel? Hrdinství i zbabělost, odvaha, čest, šílenství a hrůzy válek. Stránky této knihy jsou věnovány statečným bojovníkům i hrdinům neobvyklého ražení. Prožijte s nimi jejich dobrodružství, vydejte se vstříc pomíjivé slávě bitevního pole i zoufalému boji o holý život. Už od devadesátých let hrají v České republice stovky lidí RPG hry, které jim umožňují prožívat příběhy ve světech fantazie (nejznámější z těchto her je Dračí doupě). Po titulu Hry s příběhem: Zločin a trest je tato kniha již druhou sbírkou povídek představujících všechny významné české RPG projekty na jednom místě. Opět tak můžete navštívit fantastická prostředí originálních českých herních světů – ať již těch známých nebo zbrusu nových a dosud nepoznaných (jeden z autorů vás dokonce zavede do prostředí inspirovaného dílem K. J. Erbena). Kniha není určena pouze hráčům. Vždyť vyprávění příběhů je staré jako lidstvo samo. Společným tématem této sbírky je válečnictví. A tak se např. můžete stát svědky duelu na život a na smrt, námořního dobrodružství, zběsilého vraždění ve jménu boha či okamžiku zrození svatého bojovníka. (anotace)

• Hry s příběhem: Ocel a krev
  • Editoři: Zbyněk K. Holub, Karel Černín a Jan Č. Galeta
  • Překlad: –