Abarat – Barker Clive

Abarat – svět, který je mimo naše vnímání. Vytvořený Clivem Barkerem pro potěchu duše i zraku. Vynikající hororová fantasy určená všem věkovým kategoriím.

Barker Clive - Abarat

“Od doby, kdy jsem četl Kroniky Narnie od C.S. Lewise, jsem si chtěl vytvořil svůj vlastní fantastický svět, naplněný postavami a bytostmi, které by vycházeli z mých snů. Svět, který bych mohl vyjádřit jak v barvách, tak ve slovech, které by vytyčily cestu pro množství dobrodružství. Abarat je tímto světem, mojí zemí OZ, mojí Narnií, můj Neverland. Věřím, že se nám, to znamená mě a nakl. HarperCollins, podaří napsat knihy, které se nebudou podobat ničemu, co kdy bylo vytvořeno.“

Takto komentuje důvod vzniku svého cyklu Abarat dnes už téměř kultovní anglický spisovatel, o kterém král hororů Stephen King prohlásil, že ho vidí jako jasnou budoucnost žánru. Abarat je po Zloději duší další kniha, kterou Barker původně napsal pro mládež, ale ve výsledku je to obdobné prohlášení, jako že je Kingovo To napínavý příběh pro dospívající děti, protože je hlavními hrdiny parta dětí, která chce vystrnadit zlou noční můru strašící v jejich jinak poklidném městečku Derry.

I když to nakl. BBart příliš v knize neavizuje, Abarat je název nejen knihy, ale název celého seriálu. Ten byl původně koncipován jako trilogie, ale podle posledních prohlášení autora bude existovat i čtvrtý díl (1. díl: Abarat, 2. díl: Abarat-Days of Magic, Nights of War, 3. díl: Abarat-Absolute Midnight, 4. díl: Abarat-The Eternal). Cyklus vychází od roku 2002 a každé dva roky vyjde nový díl. Existují tedy zatím jen první dva. Jak už jsem citoval autora, je to svět, který vytvořil nejen pomocí slov, ale i obrazy. Pro celý cyklus Barker osobně namaloval stovky ilustrací, které postupně vkládá do textu. A i když nejsem žádný znalec malířství, jejich styl a barevná kompozice naprosto ideálně doplňují celkovou atmosféru příběhu.

Hlavní hrdinkou, která nás dostane do tajemného světa Abarat, je malá Candy Quackenbushová žijící se svojí rodinou v zapadlém minnesotském městečku Kuřátkově. Toto ospalé místo uprostřed prérií je výjimečné pouze v jednom bodě. Je tím největším producentem kuřat v Americe. Celé město se kolem toho točí, všichni pracují pro kuřata, všechno smrdí kuřaty a všichni jsou na ně pyšní. Jen Candy toto místo, tento život považuje za absolutně nudný a fádní. Ale v momentě, kdy dostanou ve škole za úkol napsat o nějaké zdejší zajímavosti, dostane se k příběhu, který změní její pohled na svět. Začnou se dít prazvláštní věci, které ji donutí udělat něco, co by ji jinak ani nenapadlo. Uteče ze školy, proběhne městečkem až do poslední, slepé ulice, za kterou už začíná pouze holá travnatá pastvina. A za ní, za několika vyvýšeninami se najednou objeví… druhý svět. Svět ABARAT. Narazí na bytost Johna Neplechy, který svých sedm bratrů nosí na svých parozích, na zabijáka Mendelsona Tvara, vražednou bytost, která ji hned chce připravit o život, a hlavně se dostane na okraj … moře. Uprostřed prérií najednou moře, Izabellino moře. Na něm se rozkládá 25 ostrovů Abaratu, každý trvající jen v jedné hodině dne. Dvacátý pátý ostrov zvaný Odomova, leží v centru Abaratu a v jeho čase se dá najít odpověď na všechny otázky všech časů. A zde se odehrává boj o nadvládu nad celou říší. Boj denních hodin proti nočním hodinám. A přímo doprostřed tohoto dějí je Candy vržena. Od první minuty nejde o nic jiného, než o její život. Bytostí s touhou zabít ji se najde více než dost.

Clive Barker zde vytvořil jistou směs hororu, fantastického cestopisu a dobrodružného příběhu.  Jak jsem už napsal v úvodu, snažil se sice vytvořit příběh pro děti a mládež, ale přese všechno se mu nepodařilo potlačit svůj žánrový základ – horor. Samotný příběh až tak komplikovaný není, ale základem jeho tvorby je obrovská imaginace. Jeho smysl pro fantastično nelze s ničím srovnávat. Celý příběh je založen na pro něj typicky psaných, nebo spíše “vytvořených” dialozích a popisech jednotlivých situací. Dovede si pohrát s jednotlivými epizodami, ve kterých umně zužitkovává svůj talent pro navození atmosféry strachu a hrůzy. Všechny bytosti nepůsobí jako z jiného světa, ale rovnou z jiné dimenze. A krásné je na nich i to, že nelze předem říct, která je zlá a která dobrá. Tak jako v normálním životě.

Abarat patří ke skvěle vytvořeným příběhům, jehož kvalitu ještě podtrhává jedinečná grafická úprava od autora samotného. Prodejní cena 390,- Kč není věru malá, ale dostanete světovou kvalitu. Jedinou nevýhodou knihy je snad to, že není ukončená, a tak si musíme počkat na další díly.