Adam Andres: Wetemaa

Další z legend české fantasy. Slavná sága (je to sága, ačkoli má jen dva svazky, popisuje totiž život a činy jedenácti družiníků krále Gudleifera stylem a způsobem skutečné severské ságy) jejíž autorem je česká spisovatelka…

…(jelikož je kniha napsaná pod pseudonymem, nevím, jestli mohu prozradit její totožnost. Kdyby to nekoho strašne moc zajímalo, mejlnete mi a já vám to prozradím…za úplatu…) Kdybych mel probírat strucný dej, trvalo by to velmi dlouho, ale my máme spoustu casu, že? Takže si vezmete jídlo na tri dny, navarte spoustu caje nebo kávye, vyridte vše duležité, zamknete, zhluboka se nadechnete…

Celá sága je rozdelena do dvou knih, pricemž obe knihy jsou v jednom svazku, a jedna kapitola druhé knihy je podrobneji popsána v druhém svazku. První svazek se jmenuje Wetemaa – Kniha osudu jedenácti družiníku krále Gudleifera, druhý nese romantický název Wetemaa 2 – o ceste do jižního Edagwonu. Dej první knihy by se dal shrnout do jedné vety, ovšem ta veta by byla velmi rozvinutým souvetím s tolika hlavními a vedlejšími vetami, že by z toho mel radost nejeden profesor ceštiny. Já však rozvinutá souvetí, leckdy príliš nepochopitelná, nemám rád, a tak vám napíšu, co se stalo v prvním díle, v nekolika samostatných vetách, které budou následovat, jen co dopíšu toto krátké a, ac jsem neco slíbil svým prátelum a ctenárum, kterí nemají rádi rozvinutá souvetí, celkem rozvinuté souvetí.

První kniha s názvem “Družiníci” pojednává o cinech všech jedenácti družiníku predtím, než se stali družiníky chromého krále Gudleifera. Po krátkém seznámení se zemí Ellád, kde se príbeh odehrává, se dozvíme osudy prvního družiníka, Siana Hnedookého a jeho verného prítele Dangruda Zadumaného, druhého družiníka. Tito dva statecní bojovníci a nevlastní bratri zažívají dobrodružnou cestu na hrad krále Gudleifera, pricemž se mimo jiné setkají s mluvícím havranem Caradacem. Ten se stane neodlucitelným spolecníkem družiníku pri jejich dobrodružstvích. Jako další prichází na radu družiník Cerný Bald, který po vyrešení rodinných problému odchází rovnež ke králi. Tak se scházejí další – Olbrím Morcant a jeho syn Harald, kterým Pán draku unesl manželku a matku, Asgeirr Lékar, zrucný bojovník, který radeji život zachranuje než bere, Arnwald Drakobijec, kterého vychovali Lesní mužíci jako zabijáka draku a jeho pobratim Waltheri, Lesní mužík, zrucný lucištník. Také prichází Veselý Reiulf, syn lesní víly, který má v rameni kouzelnou perlicku, chránící svého nositele pred jakoukoli fyzickou bolestí. Poslední príbeh vypráví o Tankredu Bystrozrakém, bývalém kopiníku krále Widuwalta, který byl mucen a oslepen kvuli lásce mezi dcerou zlého krále a kolegou kopiníkem. Jak už zkušenejší ctenári uhodli, práve král Widuwalt predstavuje zlou stranu. Jeho rod totiž již po dlouhou dobu válcí s rodem krále Gudleifera o vládu nad zemí Éllad, a král Gudleifer má být práve ten, který staleté neprátelství ukoncí. Posledním príbehem první knihy je legenda o skrítku Vilovi a o tom, jak získá mec hrdiny Wanneho.

Druhá kniha “Cesty” vypráví, jak bystrý ctenár jiste odhadl, o cestách. O cestách, které podnikli družiníci, aby mohli naplnit veštbu. Naplnení veštby totiž ukoncí boje mezi králi a ukoncí štastne celý príbeh. Jenže tech cest je mnoho a nemusí dopadnout dobre. Nejprve se cást družiníku vydá pro knihu Wetemaa, kroniku, ve které jest sepsána celá historie sveta. Pak musí být získána stríbrná podkova, která umožní chromému králi chodit. Potom nastane tzv. odbocka v príbehu – Morcant a jeho syn Harald putují zachránit Morcantovu manželku ze spáru Pána draku. Pak se k družiníkum pridává Randwulf, Vcí cenich, lovec provázený trojicí verných vlku. Stríbrná podkova je však ukradena a musí být znovu získána. Je ukryta na hrade Lorenu, který je strežen neprekonatelným Labyrintem. Po mnoha nepríjemnostech však i zde družiníci uspejí. Chybí poslední indicie ke konecnému vítezství – jsou to kosti svetce Uda, které se však nenacházejí v zemi Ellád. A jenom moudrí mluvící havrani vedí, kde jsou. Sian se svým prítelem Caradacem zjistí, že havrani mají ve svých hnízdech Orlanda Hialranidula, pet set let starého námorníka ze zeme Edagwon. Práve tento kdysi odvezl Udovy kosti z Elládu a práve on pomuže družiníkum na ceste pro ne. Práve o tom vypráví celý druhý svazek ságy. Orland doveze družiníky i jejich “vojsko” do Vilgaru. Zde se setkávají s pruvodcem a poutníkem Gamuxperem, který je provází po Egdawonu a nakonec jim také pomuže získat kosti svetce. Prožijí mnohá dobrodružství a konflikty napríklad s místním králem, který má spadeno jak na Ellándany, tak na Gamuxpera. Setkají se s mnoha dalšími zajímavostmi, jako treba s pouštním lidem, místním králem, ptakohlavými tvory a kentaury. Nakonec ale získají kosti a vracejí se domu, tedy zpet do prvního svazku. Zde je celý velký konflikt dorešen, vyrešen a zrešen. Samozrejme to dopadne dobre a kdo se muže oženit, ten se ožení a kdo nemuže, ten umre v První nebo v Druhé velké bitve (samozrejme nechybí spousta hrdinského patosu…) A ten zbytek? Jestli neumreli, tak tam žijí dodnes.

Tak to by stacilo k deji. Mužete si odskocit, ale jen na pet minut, víc ani…ani.

Hotovo?! Takže hodnocení. Wetemaa je rozhodne nejlepší ceská fantasy hrdinská sága jakou jsem kdy cetl (vybíral jsem z tech mnoha tisícu… ceských ság… které jsem cetl :-)) Ale i když to srovnám s jinými autory, musím uznat (napsat), že to patrí k tomu lepšímu. Nenašel jsem žádné nesrovnalosti jazykové, ilustrace se k celkovému charakteru knihy velmi hodí, spousta jazykových hrícek (poutník – proutník…) celé ctení usnadnuje a jazyk je nápaditý, bohatý a živý. Na druhou stranu bych vytkl schématicnost vetšiny charakteru, málo barvité popisy akcí a boju a naivitu nekterých myšlenek (všichni vlastne chtejí družiníkum pomáhat, havran létá takrka neúnavne, každého bezproblému najde a nikdy nikomu není divné, že mluví…)

Celkove knihu hodnotím kladne a doporucuji každému vyznavaci ceských fantasy ság, každému vyznavaci ceské fantasy, každému vyznavaci fantasy a dokonce i každému vyznavaci.