Agent JFK 02 – Není krve bez ohně – Procházka Jiří Walker, Žamboch Miroslav

Varování: Tohle je vlakové čtivo. Zatraceně dobré vlakové čtivo, ale ne román zralý na Huga či Nebulu!! Na to je text příliš omezen cenou i rozsahem (k naší smůle).

Procházka Jiří Walker, Žamboch Miroslav - Agent JFK 02 - Není krve bez ohněTak tu máme druhý díl dobrodružného čtení o Johnu F. Kovářovi. Jak už zajisté víte, jde o ryze tuzemský projekt, u jehož zrodu coby duchovní otcové stáli Miroslav Žamboch a Jiří W. Procházka (a je možno litovat, že nejde o triumvirát, Jiří Kulhánek by do něj dokonale zapadl).

Po drsné jedničce od Miroslava Žambocha, která nebyla prosta přemíry dětských nemocí,  tedy přichází dvojka od Jiřího Walkera Procházky. Co do počtu mrtvol ani co do zběsilosti děje ale nejspíš nebude mít ani v této velmi specifické řadě nějakou dobu (zhruba do jara 2006) konkurenci.

Vyprávění začíná velkolepou řeží dvou časových agentů s konkurencí. Nedá se říci, že by zrovna vyhrávali. Píše se rok 1805, blíží se bitva u Slavkova a něco podivného se děje s časoprostorem. Průzkumníci jsou dílem likvidováni a dílem v průseru, ústředí agentury se snaží hasit problém a do toho všeho u ní jako nový a  po pár mrtvých v prvním dílu už předem neoblíbený zaměstnanec nastupuje pistolník, rváč a vůbec akční hrdina k pohledání – John Francis Kovář.

Okamžitě je zapojen do akce a spolu s dalším bojovníkem je vyslán na pomoc agentovi v maléru. Počet mrtvol utěšeně narůstá, konkurence reprezentovaná záhadným X -Hawkem se činí a na obzoru je narušení toku času. Bitva u Slavkova začíná podle historicky známého scénáře, v okamžiku, kdy má Napoleon vítězství na dosah ale dochází k zásahu, který má zvrátit běh dějin. Podaří se trojici agentů bez jakékoliv moderní techniky zvrátit situaci na bojišti k našimi dějinami danému výsledku?

Nová série, nový hrdina, klasika v pozadí – tak by se dal ve stručnosti charakterizovat druhý příběh čerstvého knižního seriálu. Simon Hawke a jeho „Časoválky“, „Mark Stone“, „Strážci času“ Paula Andersona a možná i „Bůh střelného prachu“ H. Beama Pipera se vykřížily a vydaly plody nebývalé temnoty a (nejen) časového šílenství.

Nepřetržitá akce, občas až příliš svižný „filmový“ střih a poněkud přehnaná odolnost hrdinů jsou charakteristickými prvky tohoto díla. Před očima se nám dává dohromady nová skupina  až komiksově nezničitelných bojovníků, jejichž úkolem je zachraňovat dějiny v nám známé podobě. Občas jsou zraněni, ale neustále jedou na plný výkon, jako by se nic nestalo, děj pádí natolik překotně, že se do něj některé detaily ani nestačily dostat. Rachot automatických zbraní se zde v děsivé kakofonii mísí s dělostřelbou, řinčením chladných zbraní a praskotem výstřelů mušket. Řev motorů, dusot koňských kopyt, děsivé bitevní výjevy, chropot raněných a umírajících – to vše bude provázet čtenáře příběhem zcela ve známém „Walkerovském“ stylu. Samozřejmě zde nechybí ani vše ostatní (vyjma románku hlavních hrdinů, toho je tu jen lehký příslib), co obvykle provází běžnou dobrodružnou klasiku, ani pro autora tolik typické narážky na vše možné i nemožné, na co si alespoň průměrně sečtělý jedinec dokáže vzpomenout. Lze pouze litovat, že řada narážek a některé scény padly za oběť krutému bohu, známému pod jménem „pevně daný stranový rozsah“.

Proti „jedničce“ se podařilo odstranit křiklavé chyby – obálka J.P.Krásného je vysoce kvalitní a dalo by se říci v Burianovském duchu (byť i tam se vloudila chybička, kterou ale zaregistrují jen znalci – stejně, jako v případě Burianovy obálky na Bigglese), korektury jsou poctivě udělány, nezaspala propagace ani distribuce. Bohužel se nějak vytratily údaje o ceně, což někde komplikovalo prodej.

Celková koncepce nové řady sice odpovídá kategorii „vlakové čtivo“, ale zjevně jde o špičku v dané kategorii, špičku, kterou slabší či zmlsanější povahy a žaludky zaručeně nerozdýchají. Na své si v tomto konkrétním příběhu sice přijdou hlavně milovníci akce, ale mezi hromadami mrtvol a jejich částí se nebudou nudit (jak je naznačeno výše) ani jedinci postižení inteligencí. I přes některé, v zápalu boje vzniklé drobné mouchy jde o neskutečně svižnou „záležitost“, která by neměla chybět ve sbírce žádného sběratele české akční sci-fi.

Agent John Francis Kovář
Není krve bez ohně
Jiří W. Procházka a Miroslav Žamboch

ilustrace na obálce: Jan P. Krásný
odpovědný redaktor: Milena Matějková
jazyková redakce: Zuzana Kupková
grafická úprava: Karel Kadlec

ve spolupráci s EF vydalo nakladatelství Triton jako svou 838. publikaci v edici Trifid sv. 138
vydání první 2005
počet stran 113
cena 89/69,- Kč
ISBN 8072547178

1. Dovolim si povedat, ze knizku som precital jednym dychom, v jeden vecer (no nieje to zrovna vykon ak sa pozrieme na pocet stran) 🙂 ale musim uznat ze je to oddychovka, zaplnena akciou az po okraj a zarucene sa u tejto knizky nenudite! Myslim, ze si zasluzi vyssie hodnotenie. Ja ju hodnotim na 7,5/10. Myslim ze Jednotka:Paserak bola takym prologom ako sa JFK dostal k EF a tuto sa naplno rozbiehaju agentove mysie :)) velmi ma tato utla knizocka tesi a viem (a ako povedal pan Prochazka), keby autori chceli tak knizka moze mat aj vyse 300 stran v tejto je vsak jasny hlavny dej za ktorym si hrdinovia idu. Tesim sa na dalsie diely! A dufam v min. 50 dalsich dielov! Sertia je na dobrej ceste… len si ju treba zacat kupovat aby sa mala z coho rozbehnut aj po financnej stranke.

2. Dovolím si poznamenat, že i 5/10 je možná příliš mnoho. Kniha nepřináší vůbec nic kromě banálních zápletek a bitek, kdy už čtenář předem ví, že hlavní hrdinové všechny vyvraždí! Myslím, že něco podobného by napsal i začínající autor. Předpokládal jsem, že při zkušenosti pánů Žambocha a Procházky bude mít kniha rozhodně vyšší úroveň. Bohužel se tak nestalo. Přeto doufám, že kvalita půjde nahoru:-)

3. Já to vidím tak na 3,5/10
    Je to jen obšlehnutý Slavkov a pár tanků. Už aby se na to Procházka vysral. Fakt šílená úroveň. Procházka stejně už prej končí. Tak se konečně JFK dostane do správných rukou.

4. A na tu “šílenou úroveň” jsi přišel kde ? Procházka psát umí a ty jeho vtípky ….

5. No Prochazka urcite zdaleka nekonci! Ved nas caka este minimalne Ken Wood!

6. Procházka přináší to zatuchlých vod české sff vtip a nadsázku 🙂

7. Halo, diskutéři. Potřebujeme zase dosáhnout 500 komentářů ! :-)))

8. a co jako, že kniha nepřináší vůbec nic! to je mi šuma fuk, hlavně když mě to bude KURVA bavit, kurva!

9. J W P
    Což takhle nové vydání Kena Wooda – obou (v Rodokapsech tačátkem 90. let vydaných) dílů i toho třetího, který byl sice sepsán, leč nevydán?Lze jeočekávat? Asi bych nebyl sám, kdo by si je koupil, že?

10. Nečekej hřebenatky na stříbře, když si koupíš hambáč do ruky :)) Tohle byl dobrý hamburger s dvojitou dávkou kečupu a tak to má být.

11. to jerry.gunman: Ano Ken Wood bude urcite! Tie co vysli JWP len prepise a hup do vydania. Toto info mam priamo od autora! :)) Len kedy to bude…

12. no v to aj ja dufam… len zrejme po JFK si daju obaja autori taky “dlhsi” oddych… Si myslim ze Zamboch ani JWP tak skoro (po JFK 🙂 ) novu knizku nevidaju…

13. Ken Wood
    Já z Kena četl svého času “jenom” ukázku v Ikarii a od té doby jsem se ho snažil někde najít + zakoupit. Bohužel, marně. O knihovnách či elektronických médiích ani nemluvě

14. Ahoj lidi, tady Ken Wood 🙂
    A) “Mezidíl” KW nazvaný “Ken Wood a válečné zvony Rhótů” (cca 100 normo) vyjde v Jirešových Legendách české fantasy za měsíc. Je to příběh z období mezi I. a II. dílem. B) Třetí díl má hotový přes dvě třetiny textu a jmenuje se “Ken Wood a prsten chána El-Abíla”.C) Tento rok hodlám přepsat a rozšířit původní dva díly, přece jen vznikaly před 15 a více lety a dnes se píše – i čte – jinak. D) Musím to ještě skloubit s (tuším) 9. dílem JFK “Podhoubí smrti”. Takže vlakového čtiva bude myslím dost :-)Mějte se všichni fajn!JWP

15. jen více vlakového čtiva!! 🙂 pravda v metru se na mě někteří cestující dívali divně, ale to asi bylo tím jak jsem se nad některýma hláškama snažil nesmát moc nahlas…:-)

16. Kde je Jana?
    Nepotkali jste Janičku Volnou? (Třeba to je její pseudonym…)

17. jojo kdo je zvedavej ten se toho spoustu dovi :)) jo janicku jsem potkal, ale je mi moc volna, jsem holt malej :))

18. jako historický román slabé
    Když jsem si knihu koupil, nečekal jsem nic víc, než zábavné čtivo. Co jsem ale nečekal, je autorská neschopnost pracovat s reáliemi – z popisu Punkevních jeskyní a Macochy je vidět, že autor tam nikdy nebyl (ne, opravdu Punkva neteče po dně Macochy a na lodičky se dostanete až v druhé části exkurse). Moravský kras navíc vypadá úplně jinak, to lze zjistit i z turistické mapy, které mají jistě i v Praze k dispozici. To se týká i slavkovského bojiště (přes to vede dnes dálnice, takže i v rychlosti se dá orientace v terénu zvládnout). A ty kraviny v textu – jenom nevzdělaný pitomec si myslí, že v roce 1805 existovalo vrchonostenské soudnictví ve věcech trestních a že se v 19. století používalo útrpné právo. To je učivo základní školy, zvláště to s mučením. Dále – ne, pane autore, v Slavkově opravdu nežil v té době evangelický farář, byl to a je stoprocentně katolický kraj. Chápu, potřeboval jste mu vyvraždit rodinu, ale vražda kuchařky katolického faráře je podstatně jednodušší řešení, víme? Ach – vy jste potřeboval vyvraždit i dětičky… tak to jo, realita musí vždy ustoupit.. Co se týče provedení textu – ovšem je ubohé, ale přiznávám, že jsem se při cestě ve vlaku bavil.. Ale většina úsměšků možná byla na účet autora…

19. Re: ci je to pseudonym?
    No, styl je jak od Daniela Newmana :-)Fakt, aspoň trochu vkusu by to chtělo, když už se nedostává odvahy a gramotnosti (“Paul Anderson”!).

20. Re: Re: ci je to pseudonym?
    Kdo je to Daniel Newman? Uz to jednou padlo ve spojitosti s Moricvilem a neznam odpoved :-)DIky a sorry za nemistnou zvedavost

21. 2 Ace Baran
    Konečně pořádný příspěvek!! Souhlasím s tebou, že v paralelním světě, kde v bitvě u Slavkova jezdí tanky a létají Harriery, jistě nemůže být na Moravě evangelický farář, tím spíš fungovat skrytá mučírna. To mohl napsat jen nevzdělaný pitomec, fakt. A víš, že Macocha vznikla průnikem časového hyperfantóma před 14 dny – a že po jejím dně teče punková říčka? Ne? Tak možná je jiná Macocha. Sorry.

22. Fight!Round two!(jen do něj, do neznaboha!!! a všichni najednou a s pokřikem: “RAČ NÁM PANE POŽEHNATI, NEDÁME SE ODEHNATI!!!”%)

23. ne urcite to byl trenkar :)) ale on mel stejne jen dvoucentimetroveho pindika, tak je to vcelku jedno :))

24. Dnes vecer JFK v TV NOVA
    Od 20:00 v pátek 16.12. na TV NOVA – “O statečném Kovářovi” !!! (Je to jinak 17. díl agenta JFK)

25. Ludia preco sa obuvate do toho ako Napoleonova bitka vyzerala v “dnesnych” Cechach? Ved to nikde nieje napisane… Mozno to bol len dalsi paralelny svet a s inou tektonickou historickou stavbou! 🙂 Ved EF ma pristup na veelke mnozstvo svetov! 😉

26. Re: Re: Re: ci je to pseudonym?
    Člověk nechvalně proslulý svou… alternativní příčetností i na poměry českého fandomu. Viz např. http://neviditelnypes.zpravy.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A051114_094833_p_scifi_pag – jo, ale to asi znáte; tak teda spíš se optat v klubu o conech nebo přímo http://lopuch.cz/klub.php?klub=festival_fantazie Že by o něm bylo něco přehledně na webu, nevím, ale tak to nesleduji a různé zmínky se dají vygooglovat.

27. 2 ixo
    .. protože chtějí vypadat jako vzdělanci, co opovrhují brakovou literaturou :-)))

28. 2 AceBaran
    Jestli jsi si nevšiml, tak to NENÍ historický román :-)))

29. Hm, tak vidím, že šáhnout na idol a člověk aby raději vyřizoval zbrojní pas. Heleďte, čtěte si co chcete, mně se to v tom vlaku, kam je to doporučeno, hodilo, ale mezi námi – brak to je, víc z toho nedělejte. Ad argumenty typu – je to v paralelním světě, tak to pardon – v paralelním světě by sice mohlo být ledacos jinak, ale sotva něco, co se netýká oné paralelnosti… Pokud jedou tanky po slavkovském bojišti, tak mi to nevadí, pokud je to rozumně zdůvodněno (a to v knize je), pokud ale existuje v r. 1805 (ano, před sto lety), vrchonostenská správa trestních věcí a útrpné právo a jinak je to náš svět se vším všudy, tak je to tam pouze proto, aby se autor blýskl, že umí být hustohustý a kulhánkovci si přišli na své. Ale historicky je to kravina, prachsprostá a ubohá exhibice. Ale věřím, že když puberťákům berete jejich Doom, tak je to rozhodí, takže se všem omlouvám. A k jiné tektonice nemám co dodat – moravský kras je jev zhola jiný, čistě erozivní… A jasně – já nemám nic proti časovému dělobuchu bourajícímu stropy, ale kdybych já napsal, že Václavák končí pod Pražským hradem a neměl to v románu zdůvodněno (například tím, že Václavák vznikl na místě Malé Strany, tak mně sežerete… A ještě jednu věc – kde se v některých z vás bere hned ta sprostota? Je to jenom anonymitou? Myslím, že můj příspěvek byl naprosto akurátní a k věci.. Hoši, sahám vám na zábavnou knihu, na kterou si sami za půl roku nevzpomenete, ne na vaši maminku, abyste hnedle museli tak hulákat… 🙂

30. Add Idoly
    2AceBaran , 2 AllOthersVlastně ani nevím ke komu se přiklonit, táhne mě to na obě strany. AceBaran -Víš je to asi tak, že existuje různá míra tolerance. Pokud tě děj baví víc a déle než jen jedna kniha, tak prostě jedeš na stejné vlně a to že někdo tvrdí, že ta vlna není taková jaká má být, se tě dotkne protože ti otvírá oči a bere příjemný pocit. AllOthers – AB má pravdu v tom, že je porušeno pravidlo konzistence příběhu pro ty, kteří vědí, že historicky nebo technicky událost či stav věcí nezapadá a nemá klasické opodstatnění. je to vlastně stejně rušivý prvek ,jako když si ve filmu o Troji všimnete letadla. Já si ho nevšiml, jsem v klidu. Jiní ano a jsou na to hrdí. Některé to zase zklamalo, je to upomínka toho , že dnešku neutečeme.Není rovnováha někde mezi tím?

31. Jenom pro pořádek : AceBaran sám mluvil o historickém románu a ne někdo jiný. A historický román to opravdu není 🙂

32. Ja som nikdy na miestach (o ktorích sa v diele píše) nebol, preto ma to v diele nevyrusuje a s tým ako “vrchonostenská správa trestních věcí a útrpné právo” sa mi to nezdalo vobec blbe. Pripada mi to tak isto zabavne ako carodejovnia v CR v 2. sv. vojne :))podla mna fajn oddychovy roman… brak… neviem porovnat s Markom Stoneom alebo Perry Rhonanom… lebo som ich nikdy necital…oddychova knizocka ktora sa cita jednym dychom a zabavis sa pri nej… viac som od nej necekal a na druhu stranu co som cakal to som dostal (mimochodom vo vybornom prevedeni JWP! 🙂 )a historicky roman som od toho teda neocakaval! a ani by som tuto utlu knizocku s nim neporovnaval…

33. Zdravím všechny. Abych uzavřel celou věc se svými námitkami vůči poslenímu JWP (jehož povídky v Tvůrcích času rozhodně zabírají čestnou pozici v mé knihovničce, byť je čtením dosti již omšelá) – já na ten román nekladu kritéria jako na historický román, ačkoliv to snad tak vypadalo (to bych si přečetl raději fakt Waltariho nebo i Jiráska, mimochodem Temno je vážně skvěle napsaná věc, byť dost rozvláčná). Přesto tvrdím, že i v paralelním světě se musí člověk vyvarovat mimořádných lapsů. Ono je to těžké i v drobnostech (například zjistit, jestli třeba Napoleon mohl používat gumu a tužku je docela dřina i když máte vzdělání v historii), ale u větších věcí je opravdu být třeba vždy opatrný, totéž se týká ale i geografie, která je opravdu omakatelná in situ, hned za kopečkem. Ke komentáři pana ixa – víte, opět opakuji, historie a geografie nemohou být zkresleny nadmíru. Oproti tomu čarování z prvního dílu (který se mi líbil o dost víc) bylo ústrojné – prostě v tom světě figurovala jedna věc navíc a odpočátku. Ale i ta Praha měla standardní geografii naší Prahy (o Šumavě moc nevím, nikdy jsem tam nebyl). Opakuji, i já vím, že to není historický román, ale přesto nemohu netrvat na konzistenci času a prostoru. A propos – možná je to jen mou ledabylostí, ale při čtení jsem si nevšiml, že by se to odehrávalo v principiálně jiném světě než je minulost světa našeho, takže pokud něco není explicitně vyřčeno, tak se na to hrát nemůže. A poslední námitka – brak sem, brak tam, i brak musí fungovat. Ono si to moc lidí neuvědomuje, ale napsat dobrý brak nebo detektivku nebo dětskou knížku dá setsakra velkou práci, rozhodně větší než Jáchymu Topolovi jeho Sestra, kterou si koupí pár intelektuálů a půl jich ji nepřečte. Nebo chcete říct, že když je to brak, tak na to neplatí elementární literární nároky, kladené na žánr? A nikdy jsem nečetl, že by braková literatura byla alogická a nedoučená v trivialitách. To je vše, rád si přečtu další komentáře, budou-li jaké..

34. moc hezky řečeno…musím jen namítnout, že nedouk jako já si chyb které zmiňuješ ani nevšiml. a ani mučírna mu nevadila. %)

35. Nečetl jsem ani jednu z knih, dovolím si jen obecnější přípodotek. Před delším časem recenzoval Jiran v Ikarii jednu z knih sérue Časoválky (gambit s Ivanhoem atd.) Dal tomu nula z deseti (nebo z pěti? Nevím ve které fázi hodnocení to bylo), napsal že je to parazitování na historických událostech a jiných knihách a dále napsal, že kdyby s tímhle někdo přišel do Ikarie, vyběhl by s ním jak s horkým popelem. Celkem by mě zajímalo, co by říkal na JFK…

36. Na to, že třetina celý sci-fi – alternativní, paralelní, časovky, steampunk -“parazituje” na historických událostech, tak to má Jiran kapánek pomotaný s tím horkým popelem (ještě že ne s horkým bramborem).

37. Ad Jiran: dovolím si poznamenat, že do Ikárie by opravdu nikdo nešel 🙂 Navíc, co jiného je recenze, než parazitování na knize…

38. Nejen sci-fi a fantasy, co historické romány? 🙂 Co všechny ty “Lásky královské”, co Quo vadis, co celá Loukottková? Zdá se, že se Jiran trochu přenáhlil :))

39. Dodatek k reáliím + PF 2006
    Ptotože mi pár lidí říkalo, abych se konečně už ozval, tak to dělám. Hlavně pro fanoušky a příznivce JFK – upřesnění:1) složení a popis Moravského krasu včetně vzniku Macochy je volně použito na základě dostupných encyklopedií a informací na netu (názvy jeskyní, typy krasové výzdoby, devonské vápence, propadlé stropy…)2) Popis bitvy u Slavkova je možné zkontrolovat s dostupnou literaturou – viz Použitá lioteratura v JFK 02) – pozice a vyzbrojení jednotek, terén, počasí, přesuny vojsk, pověstné “Slavkovské slunce”, sídlo Napoleona, sídlo Rusů… Samozřejmě tam nebyly tanky a harierry 🙂 Jinak Slavkov jsem kvůli JFK 02 navštívil osobně. Je tam hezky, jako u nás všude.Takže tímto plním přání mých přátel – a všem příznivcům JFK přeji pěkný rok 2006 a hromadu dobrodružství v paralelních – i v tomto světě.JWP

40. příspěvky AceBarana
    JFK2 jsem zatím nečetl, chystám se, ale dost mě překvapily příspěvky AceBarana. Četl jste je po sobě? Každý z nich zaujal něčím jiným:V prvním nadáváte(jenom pitomec…). To mi vadilo určitě nejvíc.V druhém se pozastavuje nad sprostotou ostatních! (“kde se v některých z vás bere hned ta sprostota?”)!!! :))) Přitom nejzávažnější polemikou asi bylo ironické zopakování vašich slov (warlock).Ve třetím odstavci počtem cizích slov dokreslujete..snad vaši intelektuální převahu? Já sice vím, co které použité cizí slovo znamená, ale stejně: zdá se mi to, nebo je i pro většinu ostatních lidí takový text lehce slizký?Prostě pokud kritizujete s takovou vervou ostatní, nebylo by od věci překontrolovat také úroveň vašich článků…Jinak musím uznat, že vaše argumentace je jasná, srozumitelná, vypadá rozumně. Tolik recenze 🙂

41. Jak se těšíte na JFK03 ? A kdy vůbec bude, ví to někdo ?

42. Jak se těšíte na JFK03 ? A kdy vůbec bude, ví to někdo ? teším se, to jo, ale kdy už to bude???

43. Sledujte web JFK, jakmile budeme znát přesné datum vydání, objeví se tam. Ale ujišťuju vás, že už to bude brzy 🙂

44. opsano z webu JFK 13.leden!
    Agent JFK 3 – Meč a tomahawk vyjde v pátek 13. ledna

45. Kritika
    Pozitivní kritika je dobrá věc, ale když je příliš … Kritika, alespoň, tak je přece odůvodněná, má pomáhat zlepšovat, nemá to být “valchování” někoho kdo umí víc než já a tak mu to “osladím”. Mimochodem, podívejte se pane AceBeran do historických archivů, učivo základní školy-učebnice, byly už v minulosti plné polopravd a omylů a tak je to i bohužel i dnes a doporučoval bych se podívat na tu skutečnost co vlastně je Macocha a co jí teče, za jakých podmínek a kdy.

46. Stále nemám JFK 03
    Kde je vydavatel? Kde je sova? Kde je JFK 03? Hůůůůůů

47. já už to mám… vypadí to hezky, ale ta červená obálka tomu slušela víc… %)