Amaurotici mají Scion, vidoucí Vidořád. Kdo zvítězí?

V pokračování Kostičasu se podíváme do Paigina přirozeného prostředí. Její návrat ale není až tak růžový, jak si představovala. A jak brzy sama pozná, je těžké rozhodnout, jestli je zkorumpovanější vláda v čele státu, nebo samotné podsvětí.

Shannon: Vidořád Paige Mahoneyové se podařilo utéct ze šeolského zajetí, ale tím její problémy teprve začínají: mnoho přeživších je nezvěstných a ona se stala nejhledanější osobou v Londýně. Scion upřel na Bledého snílka své vševidoucí oko, vidopáni a vidopaní městských gangů jsou pozváni na vzácné setkání Sněmu nepřirozených. Jaxon Hall a jeho gang Sedm pečetí jsou připraveni získat pozornost, ale vztahy mezi jasnovidci kazí staré nevyřízené účty a za každým rohem číhají temná tajemství. Pak se začnou ze stínů vynořovat Refájci.

První kapitola navazuje hned na předchozí díl. Paige se s několika dalšími uprchlíky podařilo dostat do vlaku a ženou se plnou parou vpřed za svobodou. Cena za volnost se však může zdát příliš vysoká, navíc když pro osm utečenců ani nemusí mít dlouhé trvání. Dívka se stává nejhledanější osobou a zaleží jen na ní samotné, kolik toho stihne udělat, než bude polapena. Nashira už svůj tah provedla, teď je tedy řada na Paige. Než však začne plánovat, musí spolknout svou hrdost a vrátit se zpátky do svého někdejšího gangu, kde její slovo nemá v porovnáním s Jaxonovým příliš velkou váhu. A ten se příliš do zachraňování vidoucích nebo do hrozící války nehrne. Dívce tedy nezbyde nic jiného, než podnikat kroky za zády muže, který ji tak dlouho udržel naživu.

Nevěřila jsem, že to ještě jde, ale tento díl kupodivu předčil ten předchozí. Autorka si viditelně byla jistější svým psaním a nebála se do svého světa ponořit ještě hlouběji. Také se mnohem více zaměřila na vedlejší postavy, což mi v prvním díle chybělo. Například Jaxson dostal podstatně více prostoru. Vybarvil se jako velmi silná osobnost, která je silným spojencem a smrtícím nepřítelem, už proto, že se z ničeho vyškrábal na místo vůdce gangu. Samozřejmě má i plno špatných vlastností – manipulativnost, pomstychtivost, ctižádostivost… Autorka jej však vykreslila tak, že není úplně jisté, zda jde o kladnou, či zápornou postavu. Já osobně jsem si ho oblíbila víc než kohokoliv jiného v těchto dvou knihách, a to včetně hlavní hrdinky. Nahlédli jsme i do duší členů gangu, jen na Zeka se trochu pozapomnělo. Kromě toho se objevily i nové typy vidoucích, což je příjemné obohacení.

Paige se v Kostičasu dost změnila, ale teprve tady je znát, do jaké míry. Lze to poznat z reakcí lidí okolo ní, když se pro něco rozhodne. Nezesílily pouze její schopnosti krajinářky, ale našla také svou sebejistotu, rozhodnost a odvahu postavit se krutému světu.

Nenudila jsem se, i když předchozí díl obsahoval o poznání více akce. Dokonce mi ani nevadilo, že je děj předvídatelný (hlavní zápletka určitě). Jako jeden příklad za všechny lze uvést šarvátku, která si přivlastnila hned několik kapitol. Přesto jsem slova hltala a užívala si každé z nich.

Promyšlenost světa této série mě znovu překvapila, i když jsem ho už znala. Tentokrát se neobjevilo tolik detailů, protože příběh je v ich-formě a Paige přece jenom už tyhle ulice zná. Našlo se jich tu ale dostatek, aby si čtenář mohl plně představit sektory v podsvětí. Postupně se odhalila část historie jak Réfájců, tak Londýna. V tomhle světě nejspíš nikdy nedošlo k první ani druhé světové válce, ale vypadá to, že lidé se spojili, aby mohli vymýtit jinou hrozbu – vidoucí, kterými zároveň pohrdají, ale ještě více se jich bojí.

Ve výsledku je Vidořád důstojným pokračováním Kostičasu, které vyvažuje trochu přímočarý a předvítadelný děj prohloubením postav i světa, v němž se příběh odehrává. Nezbývá než čekat, kam Paige zavedou další díly.

90%
  • Samantha Shannonová: Vidořád
  • Vydal: Host, 2015
  • Překlad: Lenka Kapsová
  • Počet stran: 519
  • Cena: 297 Kč

První díl série, Kostičas, nyní můžete nově vyhrát také v naší velké vánoční soutěži. Pokud už jste soutěžní odpověď poslali a chtěli byste raději do svých 3 nej knih přidat Kostičas nebo jinou knihu od Hostu, stačí poslat e-mail s předmětem „vánoční soutěž – změna“ a vaším novým žebříčkem na e-mail xan.fantasyplanet@gmail.com.