Artušova smrt

Klasické dílo světové literatury a prazáklad snad všech fantasy knih.

Jak je známo, recenze na knihy by se měly psát co nejrychleji, aby byl čtenář aktuálně a přesně informován o nejčerstvějších novinkách. Referovat proto o knize, která poprvé vyšla před 516 lety, se může jevit jako čiré šílenství nebo jako výmysl excentrického intelektuála. V případě Artušovy smrti to však zcela jistě neplatí. Tato kniha ovlivnila veškerou světovou literaturu, a fantasy zvlášť, natolik zásadním způsobem, že by ji měl znát každý, kdo to myslí s knihami vážně, a pro potenciální spisovatele by měla být povinnou četbou. Mohou se tak totiž vyhnout trapné blamáži.

Kdo by neznal příběhy o králi Artušovi a jeho rytířích kulatého stolu! Četli jsme je snad stokrát, pokaždé zpracované trochu jiným způsobem, a viděli jsme filmy, více či méně zdařilé. Naprostá většina jich vychází z této jediné originální, takřka kanonické předlohy. Její autor, sir Thomas Malory, vybral z množství příběhů o Artušovi to nejzajímavější a přetlumočil je svým vlastním osobitým jazykem. Povedlo se mu to takovým způsobem, že již více než pět století okouzlují nové a nové čtenáře a působí jako mocná inspirace dalším spisovatelům. Patří k nim i J.R.R.Tolkien, který použil velké množství motivů z Artušovského cyklu v Pánu prstenů, a tím přímo ukázal směr celému žánru fantasy, ale i R. Holdstock nebo T. Pratchett a mnoho dalších. Zvláštním případem je A. Sapkowski, který je tímto mýtem fascinován až nezdravě a obdiv k němu se vine většinou jeho díla jako příslovečná červená nit. Dokonce o něm napsal (mimochodem vynikající) knihu Swiat Krola Artura, v níž se zabývá kromě jiného i jeho genezí a jeho vlivem na literaturu, a to zcela seriozním způsobem. Excelentní a objevná kniha, zvlášť pro našeho čtenáře.

V češtině vyšla Artušova smrt již několikrát, naposledy asi před čtyřmi lety v nakladatelství Aurora ve výborném překladu Jana Cáhy. Je možné, že ji lze ještě někde koupit, a v knihovnách ji naleznete zcela jistě. Skutečně již nevím, jak vám tuto perlu mezi knihami doporučit. Jistě, možná že se vám nebude líbit, ale měli byste alespoň zkusit se do ní začíst. Věřte, že si to zaslouží, neboť, jak se říká, originál je prostě nejlepší!