Audiokniha Líheň: Akce v cestovním provedení

Žánrové audioknihy u nás byly vždy spíše výjimkou. Tedy až donedávna. Pak se objevil Jiří Walker Procházka spolu s Radkem Volfem a rozhodli se to změnit. A zatím jim to vychází. Za relativně krátkou existenci svého zbrusu nového audio vydavatelství totiž už mají na kontě, kromě první části Asfaltu Štěpána Kopřivy a Hvězdných honáků, i polovinu Líhně od Miroslava Žambocha.

audiokniha Žmaboch lihen-i-smrt-zrozena-v-praze

Toho snad není třeba tuzemským fanouškům zdlouhavě představovat a jeho Líheň snad také ne. Její první část, s podtitulem Smrt zrozená v Praze, se objevila na pultech obchodů roku 2004 a tak měl každý čtenář solidní šanci se s tímto dílem setkat. V případě, že se tak nestalo, má teď díky vydavatelství Walker & Volf další možnost, kterou by si rozhodně neměl nechat ujít. Líheň je ne nadarmo označována za poctu Jiřímu Kulhánkovi. Tolik akce totiž vaše ušní bubínky ještě určitě nezažily.

Ústřední postavou je Marika Zaháňská, která je tak obyčejná, jak jen to jde – aktuálně zaměstnaná jako asistentka na vysoké a navzdory své pěkné postavě stále bez přítele. Ostatně první kapitola začíná tím, že další z jejích potenciálních nápadníků nepřišel na rande. Ale postačí souhra náhod, a než se Marika naděje, pracuje pro ruskou mafii a její minulost je v troskách.

A přestože skončí v týmu se samými profesionály, stále jsou všichni krátcí na to, co jim jde po krku. Američtí tajní agenti totiž nejsou zdaleka ti nejhorší nepřátelé, na jaké mohli narazit. Ti se totiž alespoň dají normálně zastřelit. A když jsou zasaženi, tak poslušně leží a nezvedají se, jak se ostatně sluší a patří. Jenže Marice a ostatním je na stopě i něco nelidského.

Po většinu času příběh vypráví právě Marika, ale do vypravěčského křesla usedají i jiné postavy. Kupříkladu Nowak Barbarossa, chlápek s pochybnou minulostí a povahou drsnější než šmirglpapír, kterému se zázračně vždy povede někde splašit ještě ostřejší kvér, než byl ten předchozí. Nebo policejní kapitán Krčmář, pátrající po zmizelé Marice a po tom, kdo mu v jeho milované Praze tropí ten nelidský bordel.

Příběh Líhně je sepsán jednoduše a nezdržuje se se složitými detaily. Některé momenty jsou sice těžce uvěřitelné, ale postavy jsou maximálně posluchačsky vděčné a takřka permanentně se jim něco děje. Prvních pár kapitol je trochu pomalejších, ale pak už se děj rozkutálí z kopce a akce je podávána pravidelně v obrovských dávkách, často doprovázených hláškami. Celé je to navíc utnuto v tak napínavém momentu, že cliffhanger vás donutí si další díl koupit.

Audioknize propůjčila svůj hlas Lucie F. Šternerová, která ztvárňuje Mariku skutečně umně. Ať už je zrovna hlavní hrdinka vyděšená, pevně rozhodnutá zakročit či pronáší v duchu cynické poznámky a hodnotí situaci, hlas Lucie F. Šternerové k ní sedí dokonale. Její výslovnost nemá chyby a její přednes je radost poslouchat.

První část Líhně má 39 kapitol a je dlouhá přes deset hodin. Tak akorát na delší cesty do práce či cestování, o jaké o prázdninách nejspíš nebude nouze. Stejně tak může být dobrým společníkem při cvičení či domácích pracích. Příběh je nadmíru napínavý, zpracování zvládnuté na výbornou a milovníci akce nebudou mít příběhu co vytknout.

80 %
  • Líheň 1: Smrt zrozená v Praze
  • Autor: Miroslav Žamboch