Bestseller – Doseděl Svatopluk

Mezi domácími autory fantastiky je Svatopluk Doseděl snad jediný, který se zaměřuje výhradně na horor. Velmi slušně se uvedl řadou dobrých povídek a nyní je na pořadu dne jeho debutový román, který právě vyšel v edici Pevnost.

Nyní sněhem zapadané městečko ve Skalnatých horách, kde se snoubí odkazy indiánské minulosti se současným americkým životem, se stalo domovem dvou spisovatelů. Hlavního hrdiny Quentina Clarka a jeho úspěšnějšího kolegy, který hned na počátku záhadně umírá rozcupován neznámou šelmou. Quentin bere jeho nedopsaný román a hodlá ho dokončit a vydávat za vlastní. To je jen úvodní zápletka románu Bestseller. Autor zvolna rozvíjí příběh, vykresluje neklidné prostředí a jednotlivé scény jsou stále podivnější. Co zabilo slavného spisovatele? Co způsobuje záhadné úkazy jako je zelinkavá opalescence? Probouzejí se snad stíny indiánské magie, nebo se vše odehrává v trochu pomatené mysli přepracovaného Quentina? Mají příšerné sny obyvatel městečka reálný základ? Kde je hranice mezi představami a realitou? A proč se vrší jedna záhadná smrt na druhou?

Až do poloviny románu se zrychluje tempo, zvyšuje napětí a houstne atmosféra. Teprve pak nás nechá autor aspoň na chvilku odpočinout. Ale to jen proto, aby částečně obměnil kulisy i vedlejší hrdiny a opět zdánlivě levou zadní gradoval příběh až ke strhujícímu finále, kde se většina motivů knihy střetne v kompaktní celek. Postupně přibývají mrtvoly a krev, ale Doseděl ví, že dobře napsaná kapka krve působí strašidelněji než rudé potoky valící se na čtenáře. Podivné úkazy se stupňují a psychika postav se kolébá na hraně příčetnosti.

Autor pro svůj román vytáhl jedno z témat psychologie, které praví, že dříve lidé jen těžko odlišovali sny od reality a často konali v souladu s tím, co se jim zdálo. Nevím, zda Doseděl tyto teorie zná, nebo jde prostě o jeho nápad, ale na stejné bázi stojí hlavní fantaskní rys, který v románu výborně funguje a dodává mu část jeho tajemné, mystické nálady. Čtenář Bestselleru často, stejně jako Quentin, tápe, co jsou představy a našeptávání schizofrenního člověka a co pravdivé události. Rozhodně však není text zmatený. Mezi jeho přednosti patří také čtivost a jednoduchost ve smyslu nepřekombinovanosti. Hlavní děj osvěžují odbočky, tvořené například citáty z knihy, kterou Quentin dopisuje, nebo policejními zprávami.

Bestseller má reálnou šanci stát se bestsellerem. K tomu mu může dopomoci i edice Pevnosti, která má velmi slušnou prodejnost. Málokdo vám totiž v dnešní době nabídne takhle levnou knihu. Bestseller také ukazuje, že tato edice nebude hájemstvím průměrných textů, které by jinak měly malou šanci na vydání v běžném nakladatelství. Zatím je to nejlepší knížka, jaká společně s Pevností vyšla, a já budu držet palce, aby se dařilo i nadále shánět tituly na této úrovni. Bestseller je sice kniha originální pouze v kontextu domácí tvorby a pravé fanoušky hororu jistě svou originalitou neoslní, ale právě tato skupina čtenářů bude z Bestselleru nadšená kvůli výbornému řemeslnému zpracování a tradiční práci s hororovými rekvizitami a napětím. Pokud patříte mezi pravidelné čtenáře Stephena Kinga a podobných spisovatelů, neměli byste si nechat Dosedělův debutový román ujít.