Cabal – noční rasa – Barker Clive

Anglická osobnost ze světa hrůzy

Barker Clive - Cabal - noční rasa

C. Barker je anglický autor, který už pro svoji slávu přesídlil do amerického Hollywoodu. Mnozí ho považují za anglického následníka slavného Stephena Kinga. Jeho styl psaní se ale od velkého Mistra trochu liší.  Kingův hrdina je v naprosté většině obyčejný člověk z amerického maloměsta, který žije klidný a spokojený život. A pak najednou „rána do hlavy“ a vše se kolem mění na krvavou noční můru ze které není východisko. Netvoři, upíři či monstra u něj nejsou základními prvky jeho tvorby, i když se jim nemůže vyhnout. To zase preferuje Barker, který celý příběh zakládá na absurdní bizardnosti a fantastických postavách. Tam opravdu není mnoho reálných věcí. A tak tomu  je i v případě jeho románu Cabal.

Hlavním hrdinou je v depresích žijící Boone, mladý muž, který se léčí u psychiatra Derkera. Terapie jak se zdá začíná přinášet výsledky. Boone si najde dívku Lori a všechno vypadá celkem optimisticky. Jen do doby, než se mu Derker svěří se svým nepřijemným tušení, že Boone je masový vrah. Ukáže mu policejní fotografie mnoha lidí, kteří byli doslova rozřezáni za živa nějakým řezníkem na krvavý flák masa.  Pak mu řekne, že během hypnotických terapií popisoval všechny tyto mordy s takovou přesností, až to mrazí. Boone si sice nevzpomíná na žádnou svou účast na masakrech, ale ve svém depresivním stavu tomu uvěří. Vidí jediné východicko – sebevraždu. Ta mu ale nevyvede a skončí v nemocnici. Zde se seznámí s člověkem, který chce umřít a stále vykřikuje, že chce do Midianu k Noční rase. Tam že je jeho spása. A na důkaz svého práva k jejich národu si začně zaživa stahovat kůži z hlavy. V tomto zmatku se podaří Boonovi utéct a protože neví co dál, tak se rozhodne odjet do Midianu, do konečného ráje pro lidská monstra. Zde ho ale čeká překvapení v podobě policie a Derkera, kteří si tu na něj čekají a rozstřílí ho na kaši. Policie si pak předvolá jeho dívku Lori k výslechu a požádá jí o identifikaci mrtvého Boona. Tím by příběh mohl skončit. Ale nic takového se nekoná. Protože Boonovo tělo se z márnice ztratilo, prostě jako by samo vstalo a odešlo. Policie to chce ututlat a případ uzavřít, ale Lori se rozhodne Boona najít a rozjede se do tajemného Midianu, posledního místo, kde byl Boone naživu. Tam se setká s Noční rasou a hlavně tu na ní čeká skutečný viník těch mnoha bestiálních vražd.

Příběh je celkem dobrý, ale děj je trochu bržděný trochu nezvyklým styl. Možná je to chyba překladu, co já vím. Ale na vypravěčský talent Kinga Clive Barker nestačí. Náladou kniha spíše inklinuje ke klasickému anglickému gotickému příběhu. A ještě k tomu Cabal není považovaný za vrcholné dílo tohoto autora. Tím nechci říct, že Clive Barker je nudný autor a raději ho nečtěte. To ani omylem. Sám vlastním několik jeho knih, které jsou lepší a o kterých nám snad napíšu příště.