Čestný nepřítel – Legendy Trhlinové války I. – Feist Raymond E., Forstchen William R.

Troufám si tvrdit, že většina z nás na další knihy od u nás ne bezdůvodně velmi vysoko ceněného spisovatele R. E. Feista čekala přinejmenším s pozdviženým obočím. Protože jeho poslední předělávky her rozhodně nepatří k těm lepším kouskům na našem trhu. Pomohl mu tedy W. R. Forstchen v opětovném nalezení té „správné cesty“?

Feist Raymond E., Forstchen William R. - Čestný nepřítel - Legendy Trhlinové války I.

Určitě ho k ní alespoň nasměroval. Protože se opět ocitáte na Midkemii a zažíváte další kvalitně zpracovaný příběh z Trhlinové války. Základní myšlenkou je (tak jako i v několika jiných knihách i filmech) hrozba většího nebezpečí, která přinutí zapřisáhlé nepřátele k dočasné spolupráci. A tady se v takové situaci ocitají Záškodníci, menší skupina především veteránů, kteří operují na nepřátelském území a snaží se převážně ze zálohy obtěžovat všemi možnými způsoby. Přes ničení zásob po vraždění z úkrytu. Jejich nechtěnými spolubojovníky se stanou Tsurané.

Proti komu se vlastně museli spolčit? Proti Temným bratrům, kteří po velkých skupinách migrují, a pokud jste četli Hadí ságu, je vám určitě jasné, za jakým záměrem. Velitel vojsk Asayaga a jeho protějšek Dennis musí ze začátku řešit zcela základní věci. Jak přežít obrovskou přesilu Moredhelů, skřetů, lidských odpadlíků aj. Tato hrozba sice bude trvat celou knihu, ale mezi to se vmísí mnoho faktorů, které i toto smrtelné nebezpečí často odsouvají na vedlejší kolej. Totiž jak pochodovat, bojovat, jíst, spát a přežívat s někým, kdo třeba přímo vám zabil ženu, vypálil domov a už několik roků se snažíte všechny jejich obličeje smazat z Midkemie. Tato nenávist doslova pulzuje na každém kroku a jen přímé rozkazy, pohrůžky a dokonce i popravy dokáží udržet kázeň, aby se tyto dvě zničené jednotky dokázaly aspoň chvíli bránit a třeba i zvítězit nad současnými pronásledovateli. Jediné potěšení zůstává z nevyřčené jistoty. Až budou všichni v relativním bezpečí, všechny účty si vyřídí potom a bude jen na jejich umu, kdo toto střetnutí vyhraje.

O nic jiného se prakticky nejedná, ale i tak se velmi dobře bavíte. Vystupuje zde mnoho dalších a dalších postav, které příběh obohacují. Ať už elf Tinuva, nebo seržanti na obou stranách, kteří mají mnoho podobného. Vůbec při čtení zjistíte stejně jako všichni zúčastnění, že až na pár maličkostí jsou všichni stejní a dělají jen to, co jim přikázali. Dalším kladným prvkem je skutečnost, že smrt zde opravdu číhá na každém rohu. Tomu také odpovídá počet mrtvých a spisovatelé ji nijak nesnižují na úroveň, kdy probodeni padají jen ti druzí, ale z hrdinů přece nikdo nemůže zemřít. Jednoduše, válka je válka a v ní si smrt nevybírá. Spíš se jen usmívá z kombajnu, protože kosa přece jenom nemůže stačit.

Děj je stínově rozdělen i obsahově. Ze začátku jde o setkání a překousnutí prvotní nenávisti. Potom se jedná jen o přežití, kdy na nějaké jiné myšlenky není čas. Samozřejmě se zde vytváří jistá pouta, protože vojáci si navzájem často zachrání život a více se poznají. Další část je mírně „pomalejší“, kdy spolu všichni tráví zimu relativně v bezpečí a ještě více se sbližují. A konec? Ten už si budete muset zjistit sami. Každopádně na své si přijdou všichni, jak milovníci akce, tak i ti romantičtěji založení.

Sečteno a podtrženo, dostává se nám do rukou vcelku povedená kniha, která nás opět vnáší do světa tak skvěle vymyšleného, že jen málokdo by tam nechtěl aspoň chvíli pobýt. Sice se nesetkáte s nikým známým, Pug a další postavy jsou úplně vyloučeni. Jedná se čistě jen o Legendy Trhlinové války, jak je psáno na obálce. A dle mého názoru je to jen dobře. Dodává to další pohled na válku, kterou jsme si dříve mohli přečíst vždy přibarvenou pohledem buď Puga, Mary, Tomase nebo někoho jiného. Tady se setkáte s pouhými vojáky, kteří si vše prožili opravdu na vlastní kůži a často se nedožili ani šťastného mládí.

Malou upomínku na chystaný cyklus Konkláve stínů: Na Amazonu jsem četl několik komentářů a veskrze všechny se shodují ve výborném hodnocení a jeden ze čtenářů na knihu řekl, že mu připomíná úplný začátek – Mág: Učedník a Mág: Mistr. Takže se určitě máme na co těšit.