Ďáblova pevnost – Červenák Juraj

Ďuro Červenák má hrdiny, které by mu mohl kdejaký (a nejen domácí) autor fantastiky závidět. Ať už se jedná o Bivoje, Ilju Muromce či Rogana, všichni jsou to sympatičtí chlapíci, o jejichž dobrodružstvích je radost číst. Před třemi lety do party přibyl i kapitán Kornelius Báthory, neméně charismatický tahoun cyklu Dobrodružství kapitána Báthoryho. Románem Ďáblova pevnost, který uzavírá úvodní trilogii, se s námi na nějaký čas loučí. Bude se nám po něm stýskat?

Ďáblova pevnost

Nejprve dobrá zpráva pro všechny, kteří se sérií zatím neměli tu čest – jednotlivé romány obsahují uzavřené, jen částečně na sebe navazující příběhy, což umožňuje do ní naskočit prakticky jakýmkoliv svazkem. Určitě je lepší číst díly popořadě, nicméně pokud si zvolíte jako start nejnovější Ďáblovu pevnost, nemusíte se bát, že se v ději ztratíte. S pokračováním událostí popsaných v předchozí Bráně Irkally se totiž setkáme jen na začátku a na konci knihy. Rámují další dobrodružství Kornela Báthoryho, který se tentokrát musí popasovat s démonickým Černým Arabem, pomoci svému novému příteli Bojanu Gradoviči zlomit rodinnou kletbu a přispět svým šermířským a střeleckým uměním ve válce proti Turkům, která se v závěru této knihy konečně rozhořívá naplno…

Na začátku románu autor mnohé čtenáře patrně pozlobí – začne rozvíjet příběh, který vzápětí, pochopitelně v momentě, kdy začneme pociťovat přímo nesnesitelnou zvědavost, co bude dál, opouští a přesouvá se úplně jinam, k jiným hrdinům a jiné zápletce. S úvodní linkou se pak na několika stech stranách setkáme jen asi jednou, a pak si na ni musíme počkat až zhruba šedesát stránek před koncem, kde se protne s příběhem Báthoryho a splyne ve velkolepý a dechberoucí závěr (byť je škoda, že mu autor nevěnoval více prostoru). Lehce netradiční koncepce, která možná ne všem bude vyhovovat – u jednoho vzbudí příjemnou zvědavost, jestli a jak bude základní zápletka pokračovat, druhý by zase dal přednost rovnoměrnějšímu střídání.

Obě příběhové linky po celou dobu šlapou jako dobře promazané hodinky – Červenák opět dokazuje, že je vypsaným autorem s plnou náručí zkušeností, které v Ďáblově pevnosti zúročuje. Funguje tu vše – od realistického prostředí (podpořeným hojně používanými, ve slovníčku na konci knihy příhodně vysvětlenými dobovými pojmy) přes správně namíchaný poměr historie a fixe až po důkladně prokreslené a zajímavé charaktery. Z nich zaujme především výrazný a charismatický chorvatský bán Nikola Zrínský a trošku překvapivě i ženská role – jeho neteř Jelena Zrínská, k níž si Báthory postupně vypěstuje víc než kladný vztah. Kornel naopak nestojí tolik v popředí jako v prvních dvou dílech, což vůbec nevadí, naopak by byla škoda, kdyby autor dalším postavám poskytl méně prostoru.

Co se týče fantasy prvků, stojí Ďáblova pevnost mezi více historickými Strážci Varadínu a žánrovější Bránou Irkally. Magii na každé druhé straně tedy rozhodně nečekejte, spíš budete mít stejně jako u minulých svazků dojem, že kniha by bez nadpřirozena fungovala stejně dobře. Bude zajímavé sledovat, zda Červenák v dalších dílech ukročí na jednu či druhou stranu výrazněji.

Ďáblova pevnost je přesně takovým románem, jaký si závěr úvodní části příběhu Kornelia Báthoryho zasloužila. Čtivým, působivým a výborně řemeslně zvládnutým, navíc opatřeným širokou paletou postav, z nichž je jedna zajímavější než druhá. Není horší, ale ani výrazně lepší než předchozí díly. A netřeba se obávat, že byste se po dočtení na další díl netěšili – úplný závěr otevírá pokračování dveře doslova dokořán, že za to autorovi až začnete spílat. Stýskat se nám tedy určitě bude…

Po dramatickém útěku z benátského zajetí kapitán Kornelius Báthory a jeho druh ve zbrani, kozák Stěpan Voronin, spěřují do chorvatského Mezimuří, krví smáčené pohraniční oblasti mezi křesťanským a mohamedánským světem. Zde si ocelí i olovem vydobudou přízeň chorvatského bána Nikoly Zrínského, nelítostného turkobijce. Souhlasí s tím, že po jeho boku podniknou trestnou výpravu na nepřátelské území, ale ještě předtím musí pomoci příteli, mladému šlechtici Bojanu Gradovičovi. V předvečer války jejich cesta plná nástrah vede do neblaze proslulé Ďáblovy pevnosti, jediného místa, kde mohou zlomit smrtící kletbu. Navíc se z dalekých krajů, až ze srdce Osmanské říše, blíží jiné, neslýchané nebezpečí.

• Ďáblova pevnost
  • Autor: Juraj Červenák
  • Překlad: Robert Pilch