Dan Young 1 – Nebezpečí odjinud – Velinský Jarosl

První ryze česká scifi série není, jak se někteří chybně domnívají, cyklus Agent JFK, ale právě Dan Young. Série vycházela počátkem devadesátých let minulého století v samostatných sešitech a poté po časopisech. Podívejme se tedy do historie, kdy byl JFK ještě na houbách.

Velinský Jaroslav - Dan Young 1 - Nebezpečí odjinudDan Young je poručíkem Space Interpolu a v této knize se střetává v jednotlivých příbězích s Deucem Wormem, geniálním šílencem, který má plány, jak ovládnout lidem známý vesmír. Jaroslav Velinský používá jednoduchou osnovu. Na oko neřešitelná zápletka a velmi svižné, improvizované řešení v podání Dana Younga. Ten má své inkognito jako známý novinář, které mu pomáhá v počátečních střetech. Později se musí už spoléhat jen na své nadlidské schopnosti.

Dan Young se chová jako superhrdina. V každé chvíli si ví rady. Jeho superschopnosti stačí na cokoliv. Není pro něj žádný problém získat srdce žen. Zkrátka pravý typ pro tenhle druh literatury.

Velinský využívá základů space opery. Jeho vesmírem je blíže neurčená doba, kdy je osídlen Měsíc, Mars a některé malé objekty v Sluneční soustavě. Lidé pracují na prvním mezihvězdném plavidle. Nenaleznete zde však popisy vynálezů, vědecká pojednání či rozbor charakterů, na to není prostor. Velinský sází na pádící děj a odsýpající dialogy. Nehledejte tak v této knize něco víc, ve skutečnosti se jedná jen a jen o čirou zábavu.

Výhodou série, kterou má na svědomí jen jeden člověk, je ucelená propojenost jednotlivých příběhů bez škobrtání. Každý díl přináší nějaké překvapení v podání hlavního záporáka. Nejpropracovanější a nejakčnější je pak poslední příběh.

Tahle kniha tak spolu s dalšími dvěma, které snad v blízké době vyjdou, bude tvořit neopakovatelný unikát, jenž by se časem mohl stát kultovním. Kdoví, třeba se dočkáme i dalších pokračování z pera Velinského, či snad nějakého jiného autora. Nebo se objeví jenom fan-fiction, protože, co se týče záběru, je u Dana Younga právě fan-fiction ideálním pokračovatelem.

Kdybychom žili v době, kdy podobný druh literatury vycházel na běžícím páse, asi bychom nad touto knihou bědovali. Takhle se Dan Young stává jedinečným na našem trhu a nelze než tohle čtení psané lehkou, svižnou rukou vřele doporučit.

1. první ryze česká
    Už jsem to psal asi stokrát, ale pro jistotu to uvedu znova: Dan Young je první česká SF sešitová série, zatímco Agent JFK je první česká sci-fi a fantasy knižní řada (to důležité slůvko “fantasy” nezaznamenali ani naši slovutní Akademici a občas se také o toto označení otírají – to že jsou sami blbí, netuší) Dodnes si i redakce Interkomu nevšimla onoho SF/F, ačkoli samotná Akademie má v názvu takřka totéž – SFFH.Dan Young nyní v tomto novelizovaném vydání vyšel právě proto, že Triton, který úspěšně vydává Agenta JFK, oslovil Velinského, a tak úspěšně vydal i Dana Younga. Buďme rádi, že Agent JFK byl důvod pro znovuvydání tohoto vynikajícího Velinského díla.

2. Už jsem chtěl na ten zjevný rozpor poukázat, ale vidím že jsem byl přestižen samotným slovutným otcem zakladatelem:-D

3. Jaký zjevný rozpor?
    Naopak, Jan Michálek záslužně upozorňuje, že kdo pokládá JFK za první českou SF sérii, nečetl jeho propagaci pořádně.Takže to máme dvě prvenství podle formátu; volná ještě zbývá první česká série fantastických hardbacků – nebo to už obsadil Ondřej Jireš?

4. kontrolní otázka, neb JFK nečtu, co je na této sérii to “fantasy”?

5. První!
    Hm, nevím, proč mi úvodní příspěvek této diskuse připadá na úrovni výkřiku “První!”, donedávna tak častého an některých fórech.

6. 2 regis
    Milý Regisi, čtenáři nudných ženských autorek a sociologických blábolů,Dvojka JFK se odehrává v době Vikingů a Číňanů a nadpřirozených nestvůr, čtyřka se odehrává v době Rabbiho Löwa, největšího čaroděje svého světa, Hlávkův díl je plný upírů, v temné sérii je v Mirkově dílu souboj čarodějů proti poctivému železu, sám X-Hawk je nelidská bytost ovládající nikoli technologické, ale magické přestupy mezi dimenzemi – stačí? Nebo si někdy přečteš víc než těch slavných 15 stránek v šalině někomu přes rameno? Tigu – pokud ti můj příspěvek tak připadá, tak jsi ho vůbec nepochopil, což ale zřejmě není divu, podle tvé reakce… Zřejmě na světě nechápeš, hochu, víc věcí.

7. to jwp
    trojka se odehrává v době vikingů, dvojka byla přece bitva u Slavkova, máš v tom bordel

8. 2 sicco
    Sorry! Duševní překlep, myslel jsem Mirkovu trojku, samozřejmě :), napsal jsem dvojku.Mám v tom bordel.. Ach jo, čeho já se , nebohý, ještě dočkám?

9. hm
    prosimvas nereste tu takovy coviny :D.. radsi mi reknete jestli tady todle ma cenu kupovat, ta recenze me celkem navnadila.

10. 1.série…
    No… dohadovat se jak moc jsou indiáni fantasy námětem, jak moc se upíři liší od mimozemských forem života na to, aby mimoni byly sci-fi a upíři fantasy, to je debata o ničem (Velinský tu prostě byl dřív, ale nepsal úplně to samé). Dále česká řada MS má již přes 20 dílů a vychází už leta (a tam je také spousta dílů ve středověkých světech s nádechem magie).Takže co kdyby se série JFK soustředila na to, v čem je nejlepší (tzn. ne vymýšlení nálepek typu ´první původní sf f série´ apod.), tj. ve vydávání dobrého dobrodružného čtiva, které díky své oblíbenosti dává prostor i méně známým autorům (vážně, myslím, že společně s M.Broncem tvoří série JFK tu nej startovací základnu pro nadějné české autory – a to je dle mě mnohem důležitější než diskutabilní žánrové prvenství).

11. jfk
    Milý jwp,tvůj jfk je brak, který se dá číst akorát v té šalině, kde jsem ho taky čítával. Na této úrovni jsi ucházející, tak se nesrovnávej s autory, kteří jsou někde jinde resp. o třídu výš. Dělej svou práci a budou tě milovat. :-)) Jako Kulhánka. Třeba. Někdo. Možná.

12. Vždyť ono je to jedno, jestli je JFK první, druhou, nebo třeba desátou ryze českou scifi, fantasy či scifi/fantasy (nebo fantasy/scifi;))sérií. Tvůrcům Agenta a Marka Stonea bych doporučovala, aby se místo těchto žabomyších válek (články v IK, ublížené komentáře apod.), které akorát vyčerpávají jejich energii, soustředili na to, aby jejich cykly byly čím dál lepší. A aby byli rádi, že tu vůbec existují dvě úspěšné a populární série, protože to jen dokazuje oblíbenost české fantastiky.

13. Tak tedy Re: Dan Young
    Četl jsem ho – ne komplet – v prvním vydání a mohu doporučit: Velinský je vždycky zajímavý autor a tehdy byl v plné síle, i když některé detaily světa mě čistě subjektivně iritovaly a přece jen je trochu poznat, že musel žánr jaksi znovuvynalézt sám, nemaje moc předloh snad kromě “Rexe Starra” 🙂

14. Milá Pavlo
    Články v Interkomu o JFK, o křtech a srovnávání s MS nepíšou autoři JFK, na to jsou tu jiní. (Mimochodem, i sem přispívající rozumprdové jako v této diskusi).

15. 2 jwp