Dan Young: Nebezpečí odjinud a Cesta spásy – Jaroslav Velinský

Tajní agenti jsou rozhodně cool. Mají vymakané zbraně, rychlé dopravní prostředky a půvabné společnice. Ale hlavně se jim neustále staví do cesty silní a vychytralí protivníci, kteří ne a ne umřít. A to je na nich vlastně to nejlepší…

Dan Young: Nebezpečí odjinud

I Dan Young, člen supertajné vesmírné organizace Space Interpol, má svého nezdolného protivníka. Je jím podivný tvor jménem Deuce Worm, který hned po prvním zabití dokáže svoje nadlidské schopnosti a nastaví laťku pěkně vysoko. Člověk to není určitě a kde se vzala mimozemská hmota, z které je stvořen, to neví nikdo. Což je problém, protože má tu nemilou vlastnost nezničitelnosti.

S Wormem se poručík Young setkává hned v první povídce knihy Nebezpečí odjinud.* Muž se čtyřmi prsty*, jak příhodné označení pro tvora s tak podivnými schopnosti. Napoprvé se nám však Worm představuje ještě v lidské podobě. Včetně svojí vědecké hravosti, přesněji s přehazováním a ovládáním mozků. Konec povídky je takový, jak se sluší na agenta. Tedy akční a nebezpečný.

To v Ďáblově kladivu se znovuzrozený záporák rozhodne pohnout s něčím trochu rozměrnějším. Přímo s planetou. A nasměruje ji na místo výstavby důležité fotonové vesmírné lodě. Že nejde zabránit srážce? To by tu nesměl být Dan Young, který se opět nevzdává. Na pomoc mu přichází sličná a hlavně zkušená pilotka Lacey Georgiu.

Worm to myslí opravdu vážně. Což ještě více dokazuje v následující povídce Comeback Johnson. Probourá se přímo do dopravní lodi Moby Dick letící pustým vesmírem. Následně se zbaví posádky a tradá na výlet. Jenže… Ano. Je tu nezdolný strážce zákona Young. Potřetí už trochu klišé, ale tentokrát Worma opravdu zabije!

Děti upíra jsou samozřejmě metafora. Žádný Drákula tu není. Tedy… Až na Worma. Ten je sice mrtev, ale částečky jeho hmoty, které se lidé nerozvážně rozhodli zkoumat, ne. A právě z nich se vyvine několik sourozenců s příkazem bratrovražd. Mezi nimi je i jedna křehká dívka, která nabídne Danu Youngovi zcela jiný pohled na svého „stvořitele“.

Ve druhém pokračování dobrodružství Dana Younga Cesta spásy se prohnilý Worm nevyskytuje vůbec. Tedy ne v námi známé podobě. Hned v první povídce, po níž je sbírka pojmenovaná, se představí jako předmět náboženského uctívání v podobě kapky (opět ta neidentifikovatelná a nezničitelná hmota). A jeho věřící míří k již zmíněné cestě, která nevede nikam jinam než do Wormovy mateřské galaxie. Dan Young opět zasahuje a vyhrává. I když… Ne tak úplně. Ukradená loď s fanatiky přeci jen zmizí ve vesmírném víru.

Posel z Hyad přímo navazuje na předchozí text. Konečně se něco dozvídáme o Wormově předaleké galaxii. Young s Lacey, které se v průběhu předchozích příběhů stala jeho kolegyní, jsou kontaktováni bytostí z tohoto místa s prosbou o pomoc. A proti komu? Kdo hádá Worma, vyhrál. Ten parchant si vážně nedá říct. A tak se dvojice agentů „poslepu“ propadá do cizího světa. Zde nachází bývalé známé i jejich velectěnou kapku. A nezbývá, než nepřátelům opět pěkně nasekat. Tentokrát s pomocí místních domorodců, kterým Wormovi služebníci rozhodně nevoní.

Tím ale přehlídka Wormových bizarností nekončí. Stihl si vytvořit vlastní zvířátka. Přesněji Příšery z Ishtar Terry, která je obyvatelná asi jako krajina Černobylu. Sirné deště, co vás během chvíle rozpustí na šmouhu, silné vichry a další nepříjemnosti. Avšak tyto příšery navzdory podmínkám přežívají, a co je důležitější, kradou místní vysílače. To zavání dalším úkolem pro speciální agenty. Dan Young se do úkolu pouští s vervou sobě vlastní a vyráží na nehostinnou planetu zatnout opičím příšerám tipec pro vždy.

Jak se ukáže v další povídce, příznačně nazvané Král Kong, Wormovy příšery nejsou jen nepříjemné, jsou kupodivu i nebezpečné. Vesmírem pluje podivná loď ve tvaru velké opice a nezastaví se před ničím. Při bližším pozorování naše dvojice agentů zjišťuje, že plavidlo je shlukem našich starých známým z Ishtar Terry. A jejich zastavení není vůbec snadné…

Příběhy Dana Younga jsou čistou akcí a zábavou bez zbytečného patosu. Máme zde jasného a lehce vyšinutého nepřítele, o němž sice moc nevíme, ale to není podstatné. Jde hlavně o boj a hrdinství, s jakým se proti němu novodobý James Bond vrhá. Bez otázek, bez zaváhání. Nechybí ani nadsázka a vtip, což ukazuje autor již u názvů samotných povídek, postav či vesmírných plavidel. Dan Young není intelektuální čtení, ani detektivka s hlubším významem. Je čirou zábavou fanouška, trochu ujíždějící do angličtiny, ale stále českou. A tak mu to i vychází. Pokud hledáte rychlou četbu s hodně výbuchy, minimálními citovými výlevy a neoblomným hrdinou, není nač čekat. Dan Young je tu pro vás. Ačkoli boj proti stále víceméně stejnému nepříteli už je někdy trochu unavující. Doufejme, že v třetí připravované knize se dočkáme nového záporáka.

Udatný poručík Space Interpolu Dan Young, typ akčního hrdiny kreslených seriálů, se ve svých prvních čtyřech dobrodružstvích seznamuje a posléze na život a na smrt utkává s takřka nezničitelným nepřítelem – Deuce Wormem. Získá přitom přátelství pilotky – kyborga Lacey Georgiu a záhadné Charley Stuartové, ženy ze vzdáleného vesmíru… (anotace)

Dobrodružství Dana Younga a Lacey Georgiu pokračuje v dalších příbězích, a s nimi i neblahé dědictví zloducha Deuce Worma a jeho démonických pohrobků. Je třeba zachránit vzdálenou civilizaci kdesi na oběžnici hvězdy Phekda v souhvězdí Velké medvědice, k čemuž oběma hrdinům pomáhají tajemné bytosti z Hyad… (anotace)

• Dan Young: Nebezpečí odjinud, Cesta spásy
  • Autor: Jaroslav Velinský
  • Překlad: –