DHAMPIR – Hendee Barb, Hendee J.C

Tak co, jste opět nažhavení na nějakou tu upírovinu? Jirka Kulhánek se zatím neozývá a jiných podobných počinů je u nás opravdu poskrovnu. Proto vůbec neuškodí další souboje nadlidsky silných nestvůr a jejich nepřátel. Tentokrát ovšem z nefalšovaného fantasy světa.

Hendee Barb, Hendee J.C - DHAMPIR

Magiera se živí lovem upírů. Ovšem trošku si jej přikrášluje a podvádí. Její přítel půlelf Leesil s podivuhodným psiskem Chapem vždy ve vesnici sehrají velmi působivé divadlo, kdy Magiera uloví tuto nebezpečnou nestvůru (převlečeného Leesila) a na oplátku dostane velmi často poslední úspory celé vesnice. Dalo by se říct, že z ní je docela bezpáteřní krysa a že se živí na úkor těch nejchudších. S tím se nedá než souhlasit.

To se ale změní poté, co po jedné takové akcičce bude nucena bojovat s někým nadlidsky silným, schopným otáčet se ve skoku a navíc mu z úst trčí dva překvapivě velké špičáky. Chap jí s bojem pomůže a společně se i správným způsobem zbaví bezhlavé mrtvoly. Ovšem Magiera na to vůbec nechce myslet a stále si stojí za svým, byl to hloupý, silný vesničan. Jejím snem je ukončit putování a okrádání rolníků, vlastnit hostinec a žít si spokojeně až do smrti. Proto cestuje do přístavního městečka, kde se jí tato možnost naskytla a koupila si svou hospodu. To je počátek našeho příběhu, který se dále zkomplikuje tím, že v Miesce, kde se její sen nachází, žije bratr onoho velmi silného a hloupého vesničana. Asi si domyslíte, že konfrontaci se nepůjde vyhnout, ať se jí Magiera bude vyhýbat vším svým umem.

Celá kniha je prakticky o jejích potyčkách v Miisce, problémech s dalšími postavami na scéně, do toho zjišťuje, že se někdy také stává silná a obratná jako její protivníci a Chap je nějak nezvykle chytrý a vytrvalý v boji proti upírům. Takže na záhady je zaděláno. Často si počtete i pohled z druhé strany, kdy se vžijete do menší rodinky nemrtvých, kteří také pouze chtějí žít si v míru svým klidným životem, ale budou vyrušeni a vrženi do boje. Postupem času se dozvíte i minulost všech postav a pochopíte jejich jednání. Magiera stále vytrvale odmítá přijmout existenci nadpřirozena (to mi trochu vadilo, každý normální člověk by po všech těch důkazech věřil rozhodně dříve), Leesil se snaží na svou krutou minulost zapomenout ve sklence vína a ostatní na druhé straně barikády nechám bez komentáře. Ale také mají svou minulost, která se jich ne a ne pustit.

Zkrátka se nám zde předkládá velmi dobře napsaný příběh o falešné a později pravé lovkyni upírů, která sama sebe teprve poznává. Se svým veselým přítelem Leesilem spolu cestují opravdu dlouho a stali se z nich nerozluční přátelé na život a na smrt. Snadno poté zjistíme, že za vším se skrývají ještě větší intriky, než se na počátku zdálo a cesta Dhampiry (zjistíte, o co se jedná) teprve začíná a až v dalších svazcích budeme poznávat širší souvislosti a chod světa, ve kterém silnější přežívají a slabší jim slouží jen jako potrava nebo sluhové.

Celá kniha je prošpikována akcí za akcí, i když rozhodně nečekejte jatka jako v Bladeovi nebo v jiných knížkách od J. Kulhánka. Dhampir je psána pro všechny z vás, kteří mají rádi fantasy, kde zbraně hrají větší roli než magie a souboje jsou na denním i nočním pořádku. Krev teče v rozumné míře téměř pořád (ať už z těla ven nebo dovnitř :-)), smrt si mezi obyčejnými lidmi nevybírá a na obou stranách jsou ty správné postavy, které dokáží příběh rozproudit a dát mu tu pravou šťávu.

Obálka je, jak už se stalo u Patrika zvykem, naprosto skvělá a od své originální předlohy stoprocentně věrná příběhu. Snad jen ten meč mi nepřipadá jako krátký a nosit jej u pasu, no tak to už rozhodně nedokáže každý :-). Každopádně se už těším na další díl a všem milovníkům tohoto žánru tuto knihu mohu vřele doporučit.

Děkujeme nakladatelství Fantom Print za recenzní výtisk.

1. Dost dobra kniha, me se velice libila. Kdy u nas vyjde pokracovani?

2. a více svazků, toho se trochu bojím, nevíte někdo, kolik jich bude?

3. Dalsi dil
    Zjistim to behem tohoto nebo pristiho tydne, pak to sem napisu…

4. Druhy dil
    Takze mam pro vas touzebne ocekavanou informaci. Otazkou je, jestli vas potesi :-). Druhy dil totiz vyjde nekdy na jare…

5. K recenzi
    Bohužel nemohu souhlasit s některými věcmi, které recenzent ve svém článku uvedl. Mám zato, že bych měl uvést na pravou míru některé detaily, aby si člověk neznalý fantasy neběžel knihu hned koupit.V prvé řadě je děj zbytečně natahován. Příběh začně autor rozvíjet velmi dobře ale v pozdější fázi (kdy ústřední trojice dorazí do Miisky) jej zbytečně natahuje. Možná si uvědomil, že musí napsat ještě další dvě pokračování:)To, že se Magiera a Leesil stali přátelé na život a na smrt není pravda. Oba jsou navzájem přitahováni nezvyklým charisma toho druhého a postupně se jejich vztah stále prohlubuje. I naprostému laikovi lidských vztahů je jasné, že jde rozhodně víc než o “přátelství”Kniha tedy rozhodně není prošpikována akcí za akcí jak recenzent píše. V celé knize se nachází asi 4 vážnější souboje, ve kterých jsou ale k mému velkému zklamání Vznešení nemrtví (jak je nazývá autor) znázorňováni jako skákající nemotorové, kteří nejsou schopni “ulovit” víc než spící nebo opilé vesničany. Navíc vlastní souboje nejsou popsány moc dobře.Magie se v knize prakticky nevyskytuje.Takže jediné s čím mohu s recenzentem souhlasit je pěkná obálka (kde je hlavní hrdinka udělána jako autoportrét hlavní hrdinky z filmu Underworld)Na závěr bych chtěl říct, že účelem mého přízpěvku rozhodně nebylo kritizovat práci recenzenta, ale abych odradil sudenty jako jsem já od vyhození 250,- za knihu, která za to nestojí a pokud si chtějí přečíst o vampírismu ať radějí zvolí jinak.

6. To Kazatel
    Milý Kazateli,jsem vydavatel Dhampira a rád bych uvedl některé vaše připomínky na pravou míru.Děj zbytečně natahovaný není. Pokud potřebuje autor nějakou vatu, dělá tak povětšinou zbytečnými popisy nebo dějovými linkami, které po několika stránkách nenávratně končí a příběh jako takový nikam neposunují. Toho se v Dhampirovi nedočkáte. V textu nenajdete hluchá místa, zbytečné popisy ap. Autoři (ne autor, píše to manželská dvojice rukou společnou) kromě toho děj druhé knihy umístili mimo Miisku, takže neměli důvod něco natahovat.Výklad vztahu Magiery a Leesila je subjektivní. Oba hovoří o přátelství, pokud je v tom něco více, poznáme v dalších dílech. Možná si pod pojmem „vážnější souboj“ každý představujeme něco jiného, ale rozhodně nejsou jen čtyři. Ovšem vaše formulace „skákající nemotorové, kteří nejsou schopni “ulovit” víc než spící nebo opilé vesničany“ jasně svědčí o tom, že jste knihu nečetl příliš pozorně. Tento „opatrný“ styl obstarávání obživy byl právě základní filozofií přežití upírů mezi obyčejnými lidmi. Byla to jejich snaha co nejméně na sebe upozornit – mimo jiné tedy i co nejméně zabíjet. A v okamžiku, kdy se utkali s profesionálním zabijákem (Leesil) a dhampirem s magickou zbraní (Magiera), tak rozhodně nemohli mít takové šance jako s vesničany… Rozhodně by ale „skákající nemotorové“ nezpůsobili takovou zkázu jako Rashed, Krysařík a Teesha. No a popisy soubojů jsou zase subjektivní, to ať posoudí každý sám.Poznámce o absenci magie nerozumím, jelikož Stirius jasně napsal, že „zbraně hrají větší roli než magie“, což snad jasně signalizuje, že s magií se bude v této knize šetřit.Z celého vašeho příspěvku mám pocit, že jste knihu ani nedržel v ruce a všechny připomínky máte z „doslechu“. Tomu by i nasvědčovala vaše poslední a mylná informace o ceně knihy, která rozhodně není 250 Kč, ale 229 Kč (a cena je uvedena i v tiráži).Nehodlám za každou cenu obhajovat svou knihu, můj názor je nutně subjektivní, ale na druhé straně nehodlám jen přihlížet, když se kritizují nesmysly (bez urážky) a vydávají se hlášky o odrazení studentů od koupě knihy, která za to nestojí. Nicméně vám tím neupírám právo na vlastní názor a nechovám vůči vám nějaké nepřátelství. Jen jsem se snažil nastínit svůj úhel pohledu.

7. Taky bych rad podotknul, ze to neni pribeh o proroctvich, o nesmrtelnych hrdinech, kterym se vsechno na prvni pokus podari, a hlavne neni o zachrane sveta (coz je zrejme oblibenym tematem mych oblibenych spisovatelu, napr. Toliken, Feist a Eddings). Je to pribeh o hrdinech, ktere maji sve slabiny, a fantasy mesto je popisovano z pohledu obycejneho cloveka, tedy poddaneho.

8. Re: To Kazatel
    Milý vydavateli,Nejprve Mi dovolte, abych Vám vyjádřil úctu a respekt. Obdivuji a vážím si práce jakéhokoliv vydavatelství a FANTOM Printu zvláště. Vlastním nejednu Vaši publikaci a jsem s Vaší prací nadmíru spokojen. Proto se předem omlouvám, jestli Vás něco s toho co zde uvedu pohorší nebo naštve.ALE…Mé připomínky na pravou míru uvádět nmusite. Jsou to MÉ připomínky a týkají se recenze ne publikace jako takové.Musím přiznat, že mě samotného docela překvapilo, že sám vydavatel reagoval na můj komentář k recenzi. Čekal jsem spíš recenzenta, který se cítí uražen, že vidím věci jinak. Ale po chvíli mi přišlo, že to vlastně tak překvapivé není. Na závěr svého komentáře jsem se možná nechal trochu unést a nepřímo jsem vyzval čtenáře ať knihu nekupují. Vydavatel si to samozřejmě nemohl nechat líbit a musel se knihy zastat.Psal jsem svůj příspěvek těsně po dočtení knihy a nechal jsem se trochu unést (byl jsem plný zklamání), tak jako autor recenze, který byl zase plný nadšení.Pročítám si příspěvek Váš a je vidět, že nekteré mé připomínky Vás nezanechaly chladným.Budu na ně reagovat postupně:Podle mého děj zbytečně natahovaný je, je mi jasné, že autor knihy potřebuje “vatu” na izolaci hlavního děje, ale ještě u žádné knihy, kterou jsem v životě četl, jsem neměl tak silný pocit umělého natahování celého příběhu.Nejenom výklad vztahu Magiery a Leesila je subjektivní. Subjektivní je i recenze, můj názor i Váš názor, ale jenom proto, že je subjektivní je mlčení snad lepší volba? Nejsou zákony subjektivní? Víra? Život? Takhle by nemohl říct nikdo nic, neexistoval by vlastní názor, myšlenka. NEEXISTOVALY BY KNIHY!Pod pojmem “vážnější souboj” si představuji situaci, kdy proti sobě osamoceně stojí úhlavní nepřátelé příběhu. Zde tedy upír vs Magiera/Leesil. Čekal bych tedy od takové napjaté situace víc, než jak je řešena v knize, kde jsou upíři skutečně líčeni jako “skákající nemotorové”, za tím si stojím!Knihu jsem četl pozorně.O základní filozofii přežití upírů mě nemusíte poučovat já se jí řídím celou svou existenci. Tato filozofie ale nemá se samostatnými souboji nic společného. Když například hlavní hrdinové čelí jednomu ze “vznešených mrtvných” sami v nočním lese, je jakákoliv snaha na sebe upozornit zbytečná a jde jen o zlikvidování cíle. Upíři se tak ale nechovají, naopak chovají se dost neohrabaně a neobratně.Kromě podpálení hospody v závěru knihy nezpůsobili Rashed, Krysařík a Teesha žádnou škodu.Když někdo napíše, že “zbraně hrají větší roli než magie” alespoň nějakou magii bych v knize čekal, ale prakticky žádná se tam nevyskytuje.Knihu jsem četl a přečetl velmi pozorně (v ruce jsem ji přitomm držel)Kniha skutečně stála 229,- a za svou hlášku, která odrazuje od koupě knihy se omlouvám, jak už jsem uvedl, nechal jsem se unést.Ale Váš názor ve Vašem komentáři subjektivní být nemůže, jste vydavatel a přece nenapíšete, že to co jsem napsal je pravda (sypal byjste si na hlavu popel).Taktéž vůči Vám nechovám nepřátelství.Těším se na Vaši brzkou odpověď.

9. Mno
    Zdravim, puvodne jsem reagovat, ale nakonec to udelal nekdo “vyssi”, takze jsem nemusel :-). Kazdopadne, jak rikas, o vampirismu si muzes precist jinde a jak tak vypada z tvych komentaru, docela vazne se o to zajimas. Ale tato kniha je k pobaveni, ne studium o vampirismu jako takovem. A stejne, pokud sis vsiml, i ve filmech maji ruzne druhy upiru a jina pravidla. To znamena, ze i zde autor vytvoril sve hrdiny a antihrdiny podle jeho pravidel. Ne podle Drakuly… A zvlast autor ma pravo si vymyslet, preci jenom je to jeho dilko, ne? 🙂 A k te magii, co treba amulet? To je magie. Takze nejaka tam preci jenom je. Ale jasne, taky nemam rad nektere knihy, kteri ostatni vychvaluji. Proto je recenze vzdy subjektivni v ramci autorovy objektivity (to je ale silenost). Takze nekomu se libi, nekomu ne. A jak vidno z prodeje, o kterem jsem se doslechl, tak je tato kniha velmi dobre prodejna.

10. Výborná knížka s mím oblíbeným tématem ( ik dyž jsem fandila upírům). Autorův vlastní pohled na upíry a jejich schopnosti je taky potěšující. Nevíte, jak se jmenuje další díl?

11. Zajímá-li někoho můj skromný SUBJEKTIVNÍ názor, názor čtenářky-studenta, dovolím si i já nesouhlasit s veskrze negativním laděním Preacher´s commetary. Kniha se mi velice líbila, žádné natahování děje jsem nezaznamenala. Naopak jsem byla mile překvapena že po té hordě tlustospisů prošpikovaných zbytečnostmi držím v ruce knihu rozumného rozsahu, jejíž děj pěkně odsýpá. Jestli jsi doopravdy “u žádné knihy, kterou jsi v životě četl, neměl tak silný pocit umělého natahování příběhu”, tak to mi pověz, co jsi ksakru doteď četl? To si přečtu taky, takové poklady mne zcela minuly!”Vážné souboje” jsem nepostrádala a kdybyste to tady tak explicitně nerozmazávali, ani jsem si nevšimla, že tam “chybí” souboj jeden na jednoho. Já však obecně na podobné akce nejsem vysazená.Upíři mi nepřipadali nijak nemotorní. Zmatení, prosím. Mám dojem, že je docela šokovalo, že je Magiera a Chap dokáží zranit. A v rámci takového šoku jim právo na zpomalené reakce neupřu. Upír nejsem, ale analogickou situaci znám zatraceně dobře z vlastní zkušenosti.Jen tak, Kazateli – upíří podle tebe nenadělali žádnou škodu krom zapálené hospody? Takže těch několik mrtvých obyvatel, které zakousl Krysařík a později i Teesha, ti jsou ve tvých očích nic, ano? Pěkně děkuji.

12. Kdy bude další díl?
    Mně se kniha zatím líbí,ještě jsem ji nepřečetla celou,ale myslím,že peněz snad litovat nebudu (to nemyslím jako narážku na Preacherův příspěvem,naopak mi připadá úpně normální,že ne každému se kniha líbila a komentáře v recenti jsou od toho,aby to se ten někdo napsal).Docela se těším na další díl (Zloděj životů se to jmenuje,že…?), koukala jsem,že v zahraničí už vyšel, nevíte někdo,kdy bude k dostání i v ČR? Díky..

13. Aha…. 🙂
    Tak teď jsem se vrátila na začátek komentářů a přečetla si to… 🙂 Omlouvám se 🙂

14. upíři
    Dobrá kniha pro romantické ženy, já si raději počkám na toho Kulhánka

15. Myslím si, že je to povedená kniha o upírech. I když jsem velkým příznivcem magie, a ta v této knize téměř chybí, hodnotím 7/10.

16. Cyklus “Dhampir” je dost populární… po přečtení prvního dílu nechápu proč. Ta knížka není špatná ani dobrá, není tam nic nového. Prostě průměr. V tom to asi bude – čistě konzumní průměr. Děkuji, nechci. I na odpočinkovou četbu je to příliš jednoduché. Ale obálku to má fakt hezkou.

17. Vnějakém doslovu nazval M.Žamboch některé knížky zbytnělými povídkami. Tohle je myslím klasická ukázka takové knížky, kdy místo aby se děj nějak zajímavě rozvíjel ke konci spíš ztrácí dech tím, že stále přibývají už nic nového nepřinášící další stránky. Je to stále dokola, souboj x udravování, souboj x uzdravování tohle proběhne se stejnými protivníky asi 4x dokola. 50%

18. Pro mě je tento cyklus jeden z nejlepších, co jsem kdy četla. Sice se mi tam některé části také nelíbí a jsou pro mne ´´nudné´´, ale s podobnými se setkám i v jiných knihách. Například mě strašně nudí části, kdy se autor zaměří na Welstiela a Chana. Nedá se nic dělat. Prostě zatnu zuby a přečtu to. Autor jistě móóóóc dobře ví, proč je do příběhu zařadil…mají svůj úkol.Rozhodně bych nikdy neudělala, abych si vlezla na první webovou stránku a začala tam pomlouvat a odrazovat od ní lidi. Každému se líbí něco jiného. Ostatní lidi to jenom odradí a ani nevědi o co přišli. Když jsem tuhle knihu vyděla poprvé nejprve jsem si jí z finančních důvoudů půjčila od kamarádky. Po prvních 30 stránkách jsem zjistila, že je to kniha, kterou chci číst a že není špatná. Člověk je totiž v poslední době moc náročný a to jak na sebe tak i na knihy. Proto je lepší, když se ti nelíbí tak ji nečti a neodrazuj ostatní.

19. Pro ty,kdo mají příběh Leesila a Magiéry rádi mám dobrou zprávu. Poslední kniha cyklu se jmenuje Rebel Fay – to už jistě výte, ale co nevíte je, že autor nekončí a otevírá další sérii. První kniha by se měla jmenovat……..IN SHADE & SHADOW.. odehrává na jiném kontinentu a bude přímo navazovat na 1 sérii, přejdou do ní 2 postavy z minulé série. Skvělá zpráva né? Je z ověřených zdrojů. Jedna nevíhoda je, že ještě u nás nevyšlo Rebel Fay a tak si na druhou séri ještě počkáme dost dlouho. V USA by měla vyjít 01/2009.

20. To Willis jestli se ti tato kniha nelíbila, velmi rád si jí od tebe zakoupím, klidně za původní cenu:)Jestli máš zájem napiš mi na maila Adimedus@gmail.comps: to all, kdoliv by ji chtěl prodat, velmi rád knihu Dhampir koupím:)