Divergence – Veronica Rothová

Na tuto knihu se v době vydání upírala velká pozornost, a není se čemu divit, vždyť dystopické série jsou v žánru young adult stále oblíbenější a Divergence upoutá už na první pohled zajímavou obálkou a anotací, slibující napínavý a originální příběh.

Divergence - Veronica Rothová

Děj se odehrává v Chicagu, v blíže neurčené budoucnosti. Systém, který zde funguje, je rozhodně více než zajímavý – lidé jsou rozděleni do pěti frakcí, podle toho, která vlastnost u nich nejvíce převládá. Máme tady Sečtělé, Odevzdané, Mírumilovné, Upřímné a Neohrožené. Mladí lidé se musí velmi brzy rozhodnout, kam chtějí, aby jejich život v budoucnu směřoval, a tato volba je definitivní. K frakci, kterou si zvolí, budou patřit po celý svůj život.

Hlavní hrdinka nyní před onou volbou stojí a musí se podrobit testům, které určí, pro jakou frakci má největší předpoklady, stejně jako její vrstevníci. Už dávno však tuší, že pro svou rodnou frakci – Odevzdanost – se příliš nehodí, a tak před ní stojí velmi těžká volba: opustit rodinu? Ale aby to měla ještě těžší, stane se něco, co v žádném případě nečekala. Být divergentní je totiž smrtelně nebezpečné…

Pokud se necháte zlákat zajímavou obálkou a anotací, může vás poněkud zklamat pomalejší rozjezd příběhu. První třetina knihy totiž popisuje život hlavní hrdinky a její problémy nejen s výběrem frakce. Ale vydržte, později se akce rozhodně dočkáte. Od poloviny příběh pěkně svižně plyne a akční scény příjemně střídá – v tomto žánru nepostradatelná – romantika. I když je pravda, že ona romantická linie je zde o něco výraznější než v jiné dystopické sérii Hunger Games, což nemusí všem vyhovovat. Autorka však moc dobře ví, jak čtenáře ke knize připoutat. K čtivosti přispívají poměrně krátké kapitoly s napínavými konci, které člověka nutí číst dál a dál. Co ale příběhu poněkud ubírá, je místy opravdu velká předvídatelnost, která čtenáře trochu okrádá o zážitek. I přesto vás několik nečekaných zvratů jistě překvapí.

Svět, který Rothová vytvořila, je rozhodně zajímavý a originální, ale bohužel se o něm nedozvíme příliš podrobností, spíše jen mlhavé náznaky. Autorka tak sice nutí čtenáře přemýšlet o tom, co vedlo společnost k tomu, že se z ní stalo to, co se z ní stalo, ale na podstatnou otázku „PROČ“ mu odpověď nedá. Alespoň v tomto díle ne. Nevysvětleno zůstane to, proč je Chicago osamoceno uprostřed rozlehlých močálů, i to, proč vznikly ony frakce, které člověku nedovolují rozvinout celý charakter. Tak snad v příštím díle…

Jednotlivé charaktery postav jsou velice pěkně propracované, stejně jako psychologie celého příběhu. Beatrice, později přejmenována na Tris, je velmi sympatickou, odvážnou a odhodlanou hrdinkou, která se rozhodně nebojí riskovat. Čtenář se s ní jistě lehce ztotožní a brzy bude její potíže i zážitky prožívat spolu s ní.

S hlavním představitelem opačného pohlaví je to už trochu horší. Říká se mu jednoduše Čtyřka a už od první chvíle, kdy se v příběhu objeví, musí být všem jasné, že to právě on bude Trisiným vyvoleným. Má představovat typického, tajemného a přitažlivého kluka, ale nad jeho chováním občas zůstává rozum stát. Na rozdíl od Trisina bylo totiž mnohdy nepochopitelné.

I přes pár těch nedostatků je Divergence velmi zdařilým debutem mladé nadané spisovatelky a slibuje nám tak kvalitní a snad ještě lepší pokračování. Pokud jste si oblíbili například výše zmíněnou dystopickou sérii Hunger games či trilogii Chaos, Divergence vás nezklame.

Chicago, budoucnost. Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí. (anotace)

• Autorka: Veronica Rothová
  • Překlad: Radka Kolebáčová
  • Forma: hardback