DragonRealm – Ohnivý drak – Knaak Richard A.

Pan Knaak není u nás neznámý. V poslední době především díky sérii Diablo nebo Warcraft. Ale jeho hlavní zálibou je psát povídky a romány do světa DragonLance a jeho draky přeplněného DragonRealmu. A ten druhý cyklus se právě rozjíždí i u nás.

Knaak Richard A. - DragonRealm - Ohnivý drak

Nevím, nakolik jste již předem tušili, že si tuto knihu koupíte. Já to měl jasné a ani jsem o tom nepřemýšlel. Prostě jsem věděl, že si výborně počtu, i když bych radši přelouskal něco o minotauru Kazovi z DragonLance. Snad se dočkám. Každopádně vhodnou otázkou zůstává, zda jsem udělal dobře a očekávání byla splněna.

Nechme hodnocení až nakonec. I když pravděpodobně již při čtení pochopíte, jak to dopadlo. Svůj svět pan Knaak vytvořil vcelku jednoduše. Existuje několik draků, kteří jsou pod vedením svého krále a vládnou svým územím. Lidé se jich straní, respektive bojí. Do toho všeho se kolem potulují další fantasy potvory a nižší draci. Jsou to pouzí dravci a často slouží jako koně pro své pány. Nepotkáte se s elfy nebo jinými humanoidy, ale těch „druhých“ je docela plno. Představte si například Heroes of Might and Magic, získáte tak představu o všem živém i neživém, s čím se na stránkách knihy potkáte. Určitě vás zaujala velmi pěkně provedená obálka od Jana Patrika Krásného. Vidíte tam dvě dračí podoby. První, kterou každý z vás očekává a druhou, převtělenou do lidského těla, v masivním brnění, z nějž žhnou jen temně rudé oči. To je dračí schopnost transformace, kterou často úspěšně používají. V každém případě na pohled efektivní.

Co jsem ovšem neřekl, je historie. Kdysi dávno se rozpoutala obrovská válka mezi šupináči a Pány draků – čaroději, kteří dokázali vzdorovat mnohem silnějším nepřátelům a stali se drakům rovnocennými soupeři. Jejich cílem bylo sesadit současnou plazí vládu a dát lidem možnost rozvíjet se a postoupit v civilizačním žebříčku o stupínek výš a výš a výš… Nejznámější Pán draků byl Nathan, poté jeho syn Azran. Rodinné rozmíšky i jiné souvislosti se v texstu také dozvíte. Každopádně na scénu hned v úvodu vstupuje Nathanův vnuk Cabe. Ten vůbec netuší, kdo je a čeho by měl být schopen. K jeho nemilosti se stane cílem Hnědého draka, kterému se zálusk na lidské masíčko nakonec nevyplatí.

Takže máme hlavního hrdinu. Co nějaký ten komplot? Okřídlenci zahájí útok na město plné vědomostí. Cabe s Jantarovou paní se tam po pár nepříjemnostech dostanou a společně s Gryfem mají za úkol obranu. Samozřejmě, jak to tak bývá, nikdy není nic, jak by mělo. Takže komplikace nastávají záhy po příchodu a pikle se kují na všech stranách. Do toho všeho Cabeův otec, ne zrovna rodinně založený, má chuť jako správný temný mág na víc moci. Takže na scéně je tak kolem pěti protihráčů či skupin, kteří se na stejné ploše snaží splnit své cíle a sny.

Neříkám, že by kniha neměla určité klady a inovace. Vezměme si jen vytvořený svět. Jednoduchý, ovšem své účely splňuje více než dobře. Do toho se kolem pohybuje mutant koně, který představuje smrt. I on ale straní svým přátelům a pomáhá, kde může. Další postavou, která je fakticky docela dobře vymyšlená, je prokletý mág. Nebudu říkat, čím trpí, ale takový človíček by se výborně vyjímal i v DragonLance nebo ForgottenRealms. Dala by se na něm vystavět celá kniha. Sami uvidíte.

Takže z tohoto pohledu není co vytýkat. Ale. Je tady alespoň pro mě důležité ALE. Styl psaní. Dvěma slovy bych jej charakterizoval jako naivní a primitivní. Cabe prostě jen tak chodí, sem tam něco udělá, ovšem lehce vše akceptuje bez jakýchkoliv otázek a ničím se víc nezaobírá. Hloubka postav není příliš propracovaná. Dozví se třeba, že je vnukem legendárního Pána draků. Ok, takže teď se od něj budou čekat velké skutky, žádný problém. To zvládne a o ničem dál nepřemýšlí. Kniha by mohla být klidně třikrát taková, kdyby se vše odehrávalo tak, jak by to v realitě skutečně bylo. Vše je velmi, opravdu velmi zhuštěné a jednoduché. Nečekejte nic složitého, nic na přemýšlení. Jen rychlý děj, kde prosviští opravdu na pár stranách. I milostná romance je snad ještě horší než ve Star Wars – Epizoda II. Jo, kdyby zamilování z obou stran bylo tak jednoduché, žil bych si nejen já šťastně až do smrti a možná i poté. Nějakých výtek k vydavateli nemám, spíše naopak. Nádherná obálka (hezčí než všechny originály, co jsem viděl), pěkný velký formát, žádné hrubky. Ale cílová skupina by tady mohla být klidně už od šesti let. Což možná na našem trhu není vůbec špatné.

Pokud se vrátím zpět k úvodní otázce, asi je vám jasné, že jsem se zklamal. Další díly si přečtu, ale nebudu na ně čekat jak na smilování boží nebo třeba Hobbovky. Každopádně pokud máte rádi opravdu jednoduché, přímočaré a ničím se nezabývající pravověrné fantasy, klidně si k mému hodnocení připočtěte jeden až dva bodíky. Ale já se asi k těm tlupám fanoušků DragonRealmu na celém světě nepřipojím…

1. Komentář
    Takže.Jsem čtenář fantasy,ale trochu jiného druhu,takže jsem si knihu koupila spíše ze zvědavosti než z touhy doplnit chybějící kousek oblíbeného autora. Jako věrný fanoušek Gemmela,Lynn Flewelingové a dalších jsem si jméno R.A.Knaaka spojila skutečně jen s dílkem Diablo,které jsem kupovala mladšímu bratrovi. A proto jsem ihned po příchodu domů knihu otevřela a s chutí se do ní začetla abych si rozšířila obzory. Jaké ale bylo mé zděšení,když jsem zjistila že hlavní hrdina je takřka naivně tupý flegmatik,který každý zvrat osudu bere jako naprostou samozřejmost a neměnný fakt. Jeho Apatický postoj takřka ke všemu mně přesvědčil o tom že sice svět kolem něj se hroutí,ale náš hrdina -pokud se mu tak dá říkat- to bere jako věc zcela běžnou a jen maličko obtěžující.Jinak souhlasím s tím že zbytek světa je postaven velice zajímavě a skoro i věrohodně. Snad jen místo apatického mladíka bych jako hrdinu použila našeho stínového čaroděje.Jeho postava by do příběhu přinesla rozhodně alespoň trochu života a šťávy.Celkový dojem je takový,že jako pohádka na spaní po hodně dlouhém flámu kdy téměř nevnímám je kniha vhodná.Na běžné čtení se kniha nehodí pokud nemáte nervy ze železa nebo nejste skutečně věrný fanoušek.A to já nejsem. Takže hodnocení: 3/10

2. Podle zájmu v Polsku a Rusku o tuto sérii jsem skutečně čekal něco lepšího. Ne, že by to bylo úplně nejhorší, ale Kaz,the minotaur je dalece lepší.

3. Hmmm…Podla ciselneho hodnotenia, co tu citam to vyzera tak, tato kniha je hroznym sklamanim snad pre vsetkych…Avsak co sa tyka slovneho popisu, vsetci sa zhoduju len na jednej nevyhode-a to na hlavnej postave. Nevravim, ze je nejako brilantne psychologicky prepracovana, to nie-a pripustam ze sa s Cabeom Bedlamom mohol Knaak pohrat o dost viac, kazdopadne si nemyslim ze si kvoli tomu zasluzi len tri bodiky.Na druhej strane, styl Cabeovho jednania sa dost dobre stotoznuje s podmienkami, v akych “dospieva”-ak sa aj pytal, bud dostal zlu odpoved, alebo ziadnu…Tak naco sa zatazovat otazkami…Pripustam tiez, ze niektore zvraty su tak trochu nelogicke, a ze dej je prilis priamociary. O love story s Gwen nehovoriac…(esteze to bolo spomenute len v par riadkoch)Musim vsak povedat, ze styl pisania a vsetky polovysvetlene udalosti nie su az tak na skodu. Osobne si myslim, ze to bol tak trochu zamer autora-vyvolat v citatelovi taky zmatok, aky asi prezival Cabe v tej dobe…Aby som to uzavrel(konecne :D)Myslim, ze kniha si zasluzi aspon 7 bodov z desiatich a myslite si ze som idiot alebo naivka alebo hocico. Nezabudajte, ze je to len prvy diel-verim, ze v dalasich dvoch sa to s Cabeom zlepsi 🙂

4. S timhle pristupem mas asi rad vsechny knihy na svete, co? 🙂

5. re: Ondrej Jires
    No mě příjde že ty naopak knižní tvorbou pohrdáš, pak tedy nechápu co se tu snažíš dělat. Pochop že se lidem líbí i jiné knihy než zrovna tobě…Tobě se líbí Sapkowski a podle mě píše píčoviny, ty máš rád komix a podle mě je to prohlížení obrázků pro kreteny co neumí číst.Taky se za to do tebe nenavážím…Poslední dobou tu jen do všech rejpeš 🙁 a jak se někdo hned nestotožňuje s tvejma názorama tak ho odsuzuješ. Jestli máš mindráky z Vánoc tak sem zase začni psát po novém roce 😉

6. 🙂 Na rovinu jsem napsal, co si myslim. Ze kdyz nekdo vyjmenuje tolik nedostatku (nelogicke, primocare, priserna lovestory, blby hlavni hrdina, zmatecne) a pak rekne, ze je to vlastne jedno a kniha si tak jako tak zaslouzi vysoke hodnoceni, pak tvrdim, ze by si to vysoke hodnoceni zaslouzila uz kazda kniha. Kdyz tenhle benevolentni pristup aplikujes na kazdou knihu, ktera by pak mohla dostat mene nez tech 7/10? Existuje takova? Ja neodsuzuju nikoho, kdo cte jakoukoliv knihu. Jsem rad, ze lidi ctou aspon neco. A moc dobre si uvedomuju, ze kazdy ma jiny vkus. Nikomu nebranim cist DragonRealm a uz vubec jim nepohrdam. Ale pak taky ctenari, kteri to zboznuji, musi pochopit, ze spouste lidi prijde deset zasadnich nedostatku jako dostatecny duvod knihu necist. A proto se pisi recenze. Aby se ctenar dozvedel v hrubych rysech, jaka kniha je, jake ma klady a nedostatky, pro koho je urcena a ctenar se pak rozhodne, jestli je tento titul jeho salek kavy nebo neni a jestli nad nedostatky privre oci, protoze to nejsou veci, kvuli kterym knihy on cte. Rozumis? 🙂 Ze ti prijde Sapkowski jako hovadina a komiksy pro kreteny, co neumej poradne cist, to je tvoje volba. Ale rict, ze s tebou nasouhlasim, snad pravo mam, ne? Kdyz ho i ty vyzadujes :)Navazu z jineho soudku, protoze mne zajima tvuj vztah ke komiksum. Kolik si jich cetl a ktere? 🙂

7. (ne nebudu te napinat. Mam podezreni, ze o komiksech vis asi tolik, co o Americanech, jaks je popsal v jine diskuzi. Mozna ze to rikali v televizi, vid?) 🙂

8. to Ondra
    Já mám v poslední době spíš pocit, že pro Ondru je špatné cokoli, co vydal Marchlík. A když už není špatná kniha, tak je aspoň blbě sazba (Berg). A když už není blbě skoro nic (Vinge), tak tu knihu raději ignoruju, protože se nehodí do výše zmiňovaného mustru. o))))))) Já osobně bych se bez těch Dragorealmů, Diabel a Warcraftů taky obešel, ale nerýpu, protože vím, že je to žánr jasně zaměřený na určitou skupinu čtenářů – tak jako červená knihovna nebo rodokapsy. A věru se divím, že Ondra plýtvá časem na to, aby všechny pořád upozorňoval, jak se mu zrovna tohle nelíbí. Že by osobní předpojatost?

9. Nemyslim si 🙂 Ze kritizuju vsechny jeho knihy neni pravda. Nedavno jsem treba vychvalil Pavelkovou a pokud si dobre vzpominam, vubec jsem Diablo a Warcraft nikde nekomentoval. 🙂 Vingeho jsem necetl vubec, tak proc bych se vyjadroval k nejnovejsimu dilu serie? 🙂 Ani jsem ho nedrzel v ruce. Mozna casem plytvam, kdyz se zapojuju i do celkem bezpredmetnych diskuzi, jako je treba tato, ale ze bych byl nejak predpojaty k Fantom Printu a systematicky kritizoval jejich knihy, toho si teda vedom nejsem :)PS: Nic to nebrani memu pocitu, ze sazba je vec, ktera se u Fantom Printu prilis nenosi. 🙂

10. pre Azrael:Dakujem za podporu 🙂 Aj ked si nemyslim, zeby sa Ondrej nejakym pohrdavym sposobom navazal do mojej osoby, to vobec nie. pre vsetkych ostatnych:Je pravda ze ten moj komentar bol trochu zle napisany, pisal som to narychlo. A pripustam, ze mozno nie soim typ, ktory z kazdeho nedostatku knihy robi velku vedu. ja som dost benevolentny recenzent :)Ale prave preto si kazdu, mozno aj objektivne horsiu knizku(i ked tu velmi tazko hovorit o objektivite-kazdy ma rad nieco ine…), uzijem. Ja osobne knihy(a fantasy zvlast) citam hlavne pre pobavenie a oddych od tohto uponahlaneho sveta. Ak by som sa mal zaoberat kazdym nedostatkom a rozpitvaval to, ako a preco autor urobil to ci ono a ako to mohlo byt lepsie a preco to nenapisal tak a tak atd. ved to by som tie knihy mohol pisat rovno sam…:)Mimochodom, pri takejto podrobnej anylyze by majster Tolkien za Pana Prstenov nedostal mozno ani 9/10 🙂 Ale to uz rozpravam z cesty…

11. Oh a este jedna vec pre Ondreja:”Na rovinu jsem napsal, co si myslim. Ze kdyz nekdo vyjmenuje tolik nedostatku (nelogicke, primocare, priserna lovestory, blby hlavni hrdina, zmatecne) a pak rekne, ze je to vlastne jedno a kniha si tak jako tak zaslouzi vysoke hodnoceni, pak tvrdim, ze by si to vysoke hodnoceni zaslouzila uz kazda kniha.”to si povedal ty. Ja som napisal ze NIEKTORE zvraty su TAK TROCHU nelogicke, priserna love story je sice pravda-ale kvoli tomu predsa tu knihu necitam, no nie? A tiez som o dva riadky nizsie vysvetlil preco mi nevadil ten zmatok…A nepovedal som ze hlavny hrdina je blby, iba ze nie je do hlbky prepracovany, a ze sa s tym dalo urobit viac.No a ani priamociarost nie je obcas na skodu-aspon je to dynamickea ma to spad :)Uz to vyzera, ako keby som sa urazene snazil zahovorit to vsetko co si mi vytkol, vsak? 🙂 Takze radsej skoncim, aj tak to nepomoze zmenit tvoj nazor na mna…:)

12. Po kupě knih, ve kterých jsem si správně odhadla konec už po přečtení první poloviny, kde jsou šíleně moc kopírované nápady atakdále jsem si z dlouhé chvíle přečetla tuhle-a jsem nanejvýš spokojená. Nemůžu říct, že je až tak úžasná-raději mám české spisovatele-každopádně má ale něco do sebe.

13. Tato kniha je určitě mnohem povedenější než Diablo – Království stínu. Nechybí nezbytné napětí, tajemno (Shade, Temný kůň) ani všechny potřebné aspekty magie a samozřejmě nesmí chybět síly z dávných věků. Dávám 7/10.

14. za hlavního hrdinu 5/10, za nápad autora 8/10, za svět 6/10 a za celkové pojetí 6/9:)

15. Zdravím, za mě 8/10 za celou sérii DragonRealm. Jsem fanda všech fantasy a celkově to na mě zapůsobilo velice dobře.