Fantázia 02/2010 – Alakša Ivan Mgr.

„Jééj – práve mi volala manželka, že už mám Fantáziu doma. Super!!! Dobrá manželka. Dobrá Fantázia. Človek ani nevie, na čo sa má viac tešiť.“ – krátka správa, ktorú dostal vydavateľ časopisu od jedného z čitateľov. Mal ten čitateľ dôvod tešiť sa na Fantáziu?

Alakša Ivan Mgr. - Fantázia 02/2010Moja odpoveď je: Mal. V každom čísle Fantázie si ľudia nájdu vždy to svoje a ak predpokladáme, že vek daného čitateľa je tridsať a viac, tak si pri listovaní priadol ako výnimočne spokojná mačka.

Z druhého tohtoročného čísla totižto priam dýcha nostalgia. Väčšina článkov sa vracia k veciam ne(dávno) minulým a aj keď obálka so Samom Worthingtonom v starogréckom brnení s mečom v ruke evokuje myšlienku, že práve nový Súboj titanov bude hrať prím, nie je to pravda. 3D verzia je totiž konfrontovaná s jej o 29 rokov staršou sestrou a práve tá vyhráva na plnej čiare. Možno je aj kvôli tvorcovi špeciálnych efektov Rayovi Harryhausenovi, ktorý tu má viacstranový profil.

Návratom do čias minulých sa zaoberajú napríklad články o seriáli Doctor Who, o nesmrteľných Monty Pythonoch, aj o skoro zabudnutom čínskom akčnom hrdinovi menom Bolo Yeung. Áno, bol to on, komu sa skoro podarilo rozbiť tvár Jean-Claude van Dammovi na kašu vo filme Krvavý šport.

Snáď len dvojstrana o seriáloch Hercules a Xena je trocha zbytočná – čitateľ sa v nej nedozvie skoro nič, čo by o týchto snímkach s neskutočne domotanou mytológiou nevedel.

Opakom je však článok Kolt a mágia o fantastických prvkoch vo westerne alebo naopak – o westernových prvkoch vo fantázii. K tomuto článku sa nepriamo viaže aj jedna z dvojice poviedok – poviedka od Tomáša Knapka Energia je moja zbraň. Mágovia, psionici, pištoľníci, kúzelné karty a šurikeny. Trocha drsný mix v naozaj drsnom príbehu. Čitateľ môže mať problém s autorovou predstavivosťou. Kým sa poriadne vcíti do prostredia, kde sa dej odohráva, chvíľu to môže trvať. Nenapomáhajú ani podrobné opisy, ktoré často odvádzajú pozornosť od deja. Ak by však tento príbeh nemal písanú, ale kreslenú formu, bola by to neuveriteľne atmosferická explózia farieb a temnoty. Komiks ako vyšitý.

Druhá poviedka Spriaznené duše je z pera dvojice autorov Mike Resnick a Lezli Robynová. Tento text vám dá zaspomínať si na film Číslo 5 žije. Poviedka založená na rozhovoroch starého strážnika s robotom opravárom je plná ľudskosti a príjemnej melanchólie.

A znova sú to spomienky, ktoré nás nabádajú prevracať jednu stránku tohto časopisu za druhou. A-team a čierny svalovec Mr.T sa škľabia z kariet a po tom, čo si prečítame recenzie na metalové albumy typu Overkill, Death, Iced Earth budeme mať chuť nechať si narásť dlhé vlasy a obliecť sa do rifľových búnd plných nášiviek.

Dokonca vo fotoriporte z veľtrhu hračiek v Norimbergu nájdeme aj fotografiu Igráčikov! To už je jasným signálom na návrat do detských čias. Aj preto si čitateľ nalistuje o stolových hrách Vládcovia podzemia a Kameň, zbrane, papier. Tieto články však nie sú koncipované ako recenzie, čo zamrzí.

Píše sa tu aj o nejakých novinkách? Samozrejme. Časopis Fantázia nie je určená výhradne do rúk dospelých. Som síce zvedavý, ako by to dopadlo, ak by sa urobila anketa, v ktorej by jednou z otázok bol vek čitateľa, isté je, že aj ti mladší si prídu na svoje. Iron Man 2, Prekliaty ostrov, Prosíme, pretočte – nové filmy, ktoré podľa recenzentov sa oplatí pozrieť. Zaujímavosťou sú slovenské filmy. Konečne sa aj my, Slováci, budeme môcť pochváliť svojim slovenským sci-fíčkom Immortalitas a verím, že aj Legenda o lietajúcom Cypriánovi, ktorá sa tak trocha vezie na vlne Jánošíka, či jakubiskovskej Báthoričky, bude príjemným oživením letných kín.

Počítačové hry. Aj keď v časopise nájdete súťaž o Xbox 360 a hru Alan Wake, nie je to práve táto hra, ktorá dominuje tomuto číslu. Kráľovnou sa stala Heavy Rain. Je tu riport, rozhovor aj recenzia. Final Fantasy XIII a God of War III sú v ústraní, tiež by si však, kvôli svojej kvalite, zaslúžili viac priestoru v časopise. Ktovie, možno v niektorom z ďalších čísiel.

Fantázia totiž nie je nafukovacia a ak by autori rozpitvávali každú hru, nezostalo by miesto napríklad na sekciu Animanga. Tu nám Lucia Havlíčková predstavuje japonské anime Bazilisk a aj keď som už niekedy mal isté námietky k tejto sekcii, musím uznať, že tento článok je napísaný natoľko pútavo, až som začal ďalšie zháňať informácie o tomto filme. Rovnako je to aj s článkom o pubertiackych slasheroch. Už teraz sa teším, ako si počas upršaného poobedia nejaký pustím. Prečo nie večer? Bál by som sa.

Samozrejme nemožno zabudnúť na knižnú sekciu. Recenzií je viac než dosť a štvorstranové Poznámky o horore od Miloša Ferka prinášajú plno zaujímavých postrehov.

Takže toľko. Iba toľko? Samozrejme, že nie! Je toho oveľa viac. Zbytok však nech si už doplní čitateľ. A ak by náhodou nestihol toto číslo Fantázie, tak nech sa už teraz teší na ďalšie – júlové číslo.

Marian Kubicsko (redaktor)

kubicak@zoznam.sk