Fantázia 2010 – antológia fantastických poviedok

Písal sa rok 2010, konkrétne 6. november. Bol to deň, keď sa uskutočnilo slávnostné vyhlásenie výsledkov literárnej súťaže Cena Fantázie 2010. Bol to tiež deň, keď svetlo sveta uzrela antológia najlepších slovenských fantastických poviedok z tejto súťaže.

Fantázia 2010 - sborník

Priznám sa – musel som túto zbierku prečítať dvakrát. Nie preto, že by som poviedky z nej nepochopil, ani preto, že by ma diela mladých slovenských autorov fantastiky nezaujali. Ja som na antológiu jednoducho zabudol. Dlho som rozmýšľal, čo o nej napíšem až nakoniec mi všetko vyfučalo z hlavy a ja som bol nútený túto útlu knižku zobrať do rúk a začať odznova. Prečo sa mi to stalo? Boli poviedky natoľko nevýrazné, jednotvárne, nudné? To povedať naozaj nemôžem a ani nechcem. Poďme sa teda pozrieť na jej klady a zápory a zistiť, či bola chyba vo mne.

To dobré…

Zborník obsahuje jedenásť poviedok, ktoré (až na jednu) sú čitateľne na vysokej úrovni. Každá je svojským spôsobom iná, každá však zaujme určite do takej miery, že sa od nej čitateľ neodtrhne, kým ju nedočíta. Inakosť poviedok sa prejavuje v žánroch, v ktorých sú písané. Máme tu fantasy, viac typov hororu, soft sci-fi, politfiction, niečo, čo by sa dalo nazvať detským vnímaním sveta s prvkami fantastiky a tak ďalej.

Čitateľsky hádam najpríťažlivejšia je poviedka Zusky Stožickej s názvom Mamut farby malinového lekváru. Príbeh malého chlapca je vtipný a smutný zároveň – krásne melancholický s mrazivým rozuzlením. Autorka dokazuje, že do fantastiky (v prípade jej poviedky viac-menej vedeckej) nepatria len atribúty príznačné pre tento žáner, ale stačí obyčajný plyšový mamut a dieťa – ešte ani nie školou povinné.

So Soňou Lantajovou sa čitatelia časopisu Fantázia už mohli stretnúť. V súťaži o poviedku zo sveta Pohrobka vyhrala pred pár rokmi druhé miesto a následne bolo dané dielo uverejnené aj časopisecky. Jej Dračica z antológie je blízka Stožickej Mamutovi. Obe dokážu rozosmiať, aj prekvapiť, v oboch sa nachádza roztomilý ženský pohľad na svet. Reštaurácia, ktorá má v svojom jedálničku dračie mäso nie je typickým zjavom vo fantastike.

O cestovanie späť v čase sa postarala Terézia Píšiová a jej Termálny prameň. Úsmevné videnie blízkej minulosti, éry budovania socializmu u nás, pobaví, a aj keď v poviedke nastáva len minimum zvratov, číta sa dobre.

Určite zaujme aj Homo homini lupus. Čítanie je to svižné, no príbeh odohrávajúci sa v prostredí bezdomovcov má už chýb viac. Asi tou najväčšou je jazyk postáv, ktoré majú od reči bezdomovcov veľmi ďaleko a tým sa celý text stáva naivným. Autorka si nešikovne vybrala písanie v prvej osobe jednotného čísla, konkrétne v prvej mužskej osobe. Rovnako nešťastný je názov, z ktorého sa dá vytušiť celá pointa.

Podobne (a minimálne o pár levelov horšie) je na tom Gemini Gabriely Habdákovej. Zdĺhavá, ťažko čitateľná, psychológiou nasiaknutá poviedka, je najskôr najväčším omylom pri výbere do tohto zborníka. Verím, že takýmto smerom sa slovenská fantastika uberať nebude, aj keď príbeh o človeku, ktorý si občas nepamätá minulé dianie, má istý potenciál. Prečo sa vlastne ženy snažia o mužské videnie sveta?

Vráťme sa však späť k tomu lepšiemu. Chlapské osadenstvo zborníka prinieslo zásadne temnejšie tóny. Čierna odroda Tomáša Straňáka sa stala víťazom Ceny Fantázie 2010. Temnota z nej priam presakuje na povrch ako v pravých béčkových hororoch, v ktorých sa nehrá na logiku, ale na atmosféru. Ak by autor nebol šikovným rozprávačom, museli by sme sa smiať na chybách, ktoré nám predhadzuje. Dej však graduje s nesmiernou intenzitou, atmosféra hustne a po tele naskakujú zimomriavky. Aj keď sa to odohráva vo vinárskych závodoch.

Pri svite mesiaca nám Tomáš Tomčík ukázal, že mestskú fantasy písať vie a predviedol čitateľovi rýchlu akčnú jazdu. Hrozivý démon, tajuplní strážcovia a súčasná doba. Fajn vecička, ktorá dokáže zaujať.

Ovipostor Martina Kochlicu mi atmosférou najviac pripomínal filmových Potomkov ľudí. Ako väčšina ostatných autorov, aj on zasadil dej do slovenských reálií a dozvedieť sa, že v budúcnosti bude vláda sídliť v Ružomberku bolo príjemne úsmevné.

Klasický fantasy príbeh, tentokrát bez mágie a meča, za to s intrigami, aké sa len tak ľahko nevidia. To je Smrť Martina K. Strobusa. Ako už zostavovateľ tohto zborníka Ivan Pullman podotkol, ide len o akýsi fragment celku, ktorý si pýta dorozprávanie. Autor neexperimentuje, a aj preto je tento text krátkym relaxom popri ostatných poviedkach.

Oddychovať sa rozhodne nedá pri Pozostatkoch Mareka Mittaša. Veď kto by oddychoval v márnici? Možno mŕtvoly, o tie sa ale postará hrobár.

Nakoniec tu máme bonus v podobe krátkeho príbehu Na cestách Lucie Halčinovej. Je zo súťaže Sci-fi poviedka roka 2010, ktorá bola organizovaná internetovou stránkou pc.sk. Svet po apokalypse, svet, kde sa neustále bojuje. Dvaja tuláci – starší mentor, mladší žiak. Čo k tomu ešte dodať? Možno len – chcelo by to viac. Viac rozvinúť, nedbal by som, ak by z toho vzniklo aj dajaké dlhšie dielo. Potenciál na to má.

To nedobré… . … skrýva sa len v otázke: „Pre koho je tento zborník určený?“.

Pre autorov, ich priateľov a príbuzných? Pre tieto osoby samozrejme. Kúpia si ho aj tí, ktorí sa vážnejšie zaujímajú o túto odnož slovenskej literatúry. Veď práve títo autori nám dokazujú, že slovenská fantastika nám (a nielen nám)má čo ponúknuť.

A čo ostatní, bežní čitatelia? Pre nich je táto antológia až príliš rôznorodá a keď si už zaumienia prečítať si nejakú zbierku poviedok, potiahne ich to k zborníkom, ktoré sú jednostrannejšie zamerané. To je ale údel všetkých antológií literárnych súťaží. A možno aj preto som na Fantáziu 2010 tak trocha zabudol. Je v nej totiž zo všetkého niečo…

Antológia poviedok zo súťaže Cena Fantázie 2010 – obsahuje 5 finálových a ďalších 5 poviedok literárnej súťaže zameranej na fantastiku (sci-fi, fantasy, horor) plus jednu bonusovú sci-fi poviedku. Správna voľba pre tých, ktorí chcú vedieť, čo nové vo fantastických žánroch na Slovensku vzniká, ako píšu nové tváre a aké sú nové trendy slovenskej fantastiky. (anotace)

Obsah:

Ivan Aľakša: Literárnerotogénne zóny fantastiky (úvod)
Soňa Lantajová: Dračica