Fantázia 4/2010

Chlieb a hry. Touto zásadou sa riadil rímsky cisár Nero. Redakcia časopisu Fantázia sa ale riadi zásadou inou. Hry, hry a filmy – to je heslo štvrtého čísla tohtoročnej Fantázie.

Fantázia 4/2010

Už z obálky sa na nás díva vojak Carter zo Xboxovej sci-fi strielačky Halo: Reach. Z jeho pohľadu skrytom za pevnou maskou sa nedá nič vyčítať, no Fantázia mu venovala dostatok priestoru na svoju prezentáciu a myslím, že môže byť spokojný. Podobne na tom je aj ďalšia herná udalosť tejto jesene – Mafia II, ktorá má šancu stať sa rovnakým kultom ako jeho predchodca. Spokojní však určite nebudú tí, čo si kúpili časopis kvôli informáciám o počítačovej hre StarCraft II. Je na ňu síce upútavka priamo na obálke, no namiesto poriadnej recenzie je tu len krátky text, ktorý nezapĺňa ani tretinu strany. StarCraft II je z väčšej časti multiplayerová hra a anotácia (rozhodne nie recenzia) o to ani nezavadí.

Oveľa lepšie dopadli posudky na stolové hry Don Quixote, Fauna a najmä na hru Red November. Po prečítaní som totiž dostal nezmieriteľnú chuť si ju zahrať a už sa začínam tešiť, že si krabicu plnú gnómov, kartičiek a plánu ponorky nájdem pod vianočným stromčekom. Tí, ktorým sa nepodarí presvedčiť rodičov (priateľa/ priateľku; manžela/manželku atď.) na kúpu niektorých z recenzovaných hier, môžu skúsiť šťastie a v súťaži vyhrať kartovú hru Dračí srdce, prípadne herné novinky z Warhammerovského univerza. A už druhýkrát je tu súťaž o Černé historky – verím, že si tento raz už nájde víťaza.

Ale opustime hernú oblasť popkultúry a venujme sa filmom. Tých je tu požehnane. Predátori, Počiatok, Muži, ktorí nenávidia ženy, Salt, Crazies, slovenské sci-fi Immortalitas, Čarodejov učeň aj štyri strany o filme Karate Kid. Preto možno právom povedať, že tomuto číslu kraľuje filmové umenie. A to aj seriálmi. Je tu rozobrané nové spracovanie Sherlocka Holmesa, Breaking Bad, The Misfits, Parks and Recreation. Že vám tieto názvy veľa nehovoria? Nevadí, po prečítaní článkov budete múdrejší. Určite si však každý čitateľ spomenie na chlpatú dobrácku ozrutu Harryho zo seriálu Harry a Hendersonovci. Prachom nezapadne ani webseriál The Guild. Je určený najmä hráčom World of Warcraftu (ktorých sú milióny), ale aj ľudia nenakazení WoWkom si ho radi pozrú.

Pamätáte sa na hlavného replikanta z filmu Blade Runner? Hral ho, dnes už zabudnutý herec, Rutger Hauer a práve jemu je v tomto čísle venovaná dvojstrana. Tri strany si rezervoval poručík Aldo Raine z Nehanebných bastardov. Tentokrát sa nechal odfotiť len ako figúrka do Fotosession, no ostrý nôž drží v ruke ako skutočný zabijak.

Komix, manga, anime. Tieto novodobé hviezdy popkultúry dostávajú stále viac priestoru a to je dobre. Veď Fantázia potrebuje aj nových čitateľov a aj keď tým starším možno meno Hiromu Arakawa veľa nepovie, nemusia automaticky sekciu o mange a anime preskakovať. Je tu totiž geniálny Ghost in The Shell – prvopočiatok Matrixu – kult medzi anime filmami.

Na posledných tridsaťdva stranách sa vyhrieva literatúra. Aj keď tieto strany už nie sú natoľko farebné než predchádzajúce, rozhodne nemožno povedať, že by boli menej zaujímavé. Literárna esej o dedinskej tematike v slovenskej a svetovej literatúre je natoľko poučná, že by si ju mali prečítať aj budúci maturanti (takto spracovaná maturitná otázka sa len tak ľahko nevidí). Rozhovor s Luciou Droppovou, ktorej vychádza kniha Vyššie záujmy tiež zaujme. A preview na druhú časť Černokňažníka, ktorú vydáva žilinské vydavateľstvo Artis Omnis si rád prečíta každý červenákofil.

Sú tu rozobraté Upírske denníky, môžeme blúdiť po Lese mytág a čítať recenzie na v slovenčine vydané knihy. Je ich dvanásť plus jedna historická raritka. Celá táto sekcia dýcha optimizmom, nakoľko si slovenské vydavateľstvá konečne začínajú uvedomovať, že aj takýto druh literatúry existuje a má celkom veľkú čitateľskú základňu.

Aká by to bola Fantázia bez poviedok? Aj keď na tohtoročnom IstroCone prebehla debata medzi vydavateľom časopisu a čitateľmi o tom, či uverejňované poviedky ešte patria medzi sci-fi, fantasy a horor, tentokrát sa báť nemusíme. Text Alexandra Loziaka Voľba bieleho elfa je fantasy ako remeň. Táto poviedka vyhrala druhé miesto v Súťaži o poviedku zo zdieľaného sveta románu Pohrobok a je akýmsi prequelom k danému dielu. Svojou ponurou atmosférou je blízka Konkolovej knihe a aj keď čitatelia Pohrobka vedia, čo sa vlastne s hlavným hrdinom stane, Loziak dokázal do deja vtesnať aj akú-takú záverečnú pointu. Text sa číta dobre a ľahko, neprekračuje intencie klasickej fantasy poviedky a jediný problém vidím v ilustrácii, ktorá je vážne… ale naozaj vážne škaredá.

Druhý autor Karol D. Horváth predstavuje vo Fantázii výber zo svojej tvorby. V jeho dielach sa prelína jednoduchý až primitívny humor s inteligentným sarkazmom, no všetky jeho krátke poviedky sú málo výrazné a človek ich hlavnú myšlienku rýchlo zabudne. Ak však bolo autorovým zámerom vyvolať na čitateľovej tvári občasný úsmev, tak sa mu to podarilo.

Na záver som si nechal novinku, ktorú nám štvrté tohtoročné číslo Fantázie predstavilo. Je ňou obnovená rubrika Listáreň. A aj keď jej ešte nie je venovaný dostatočný priestor, verím, že do budúcna, ak sa čitatelia posnažia, bude odpovedí na listy viac.

Marian Kubicsko (redaktor)

marian.kubicsko@fan­tasyplanet.cz