Gorian: Strážci magie – Alfred Bekker

Putování pokračuje. Mladý Gorian je o něco moudřejší a zkušenější. Má méně spojenců a o mnoho více potíží, ale nic mu nezabrání v pokusu naplnit svůj osud. Střetnout se s Morygorem, ledovým pánem snažícím se ovládnout svět… Něco vám to připomíná? Není divu. Ani druhá kniha trilogie se neodklonila od mustru, s nímž autor začal v prvním díle. A ani tentokrát při čtení nechybí úsměšky a myšlenky na to, že je vám tento příběh až moc povědomý.

Gorian 2 - Strážci magie

Velkolepě ledový a zlý Morygor se porážkou na konci předchozí knihy rozhodně nenechal zastrašit. Pokračuje se svými mrazivými příšerami dále na jih a stejně tak je na stopě jediné hrozbě, kterou nemůže předurčit. Tedy chlapci se schopností zahýbat osudem celého zaledňovacího plánu. Gorian se proto snaží seč může, aby zdokonalil své schopnosti na magické akademii a získal si všech pět mistrovských prstenů. Tuto snahu mu znepříjemňuje hlavně poměrně ztenčující se počet učitelů, kteří by ho k vytouženému cíli mohli dovést. Někteří zemřeli, další přeběhli k mocnější straně. Poslední boj mladíka zocelil hlavně v odhodlání, které hraničí až s hloupostí. Říše ledu změnila i Gorianovy přátele. Ti více či méně podlehli vábení nepřítele

Jak jsem již předeslala, putování si skupinka kolem vyvoleného chlapce užije dost. Přímo od čerta k ďáblu. Kamkoliv přijdou, čeká je nemilé překvapení, a zima přichází. Naštěstí se Gorianovi daří dělat dojem na téměř všechny panovníky a významné osoby (příhodně je vždy sužuje problém, který může vyřešit právě jen on), takže postup v cestě mu neztěžují. Co mu však pouť znesnadňuje, je Morygor. Z neznámých důvodů si to s ním nemůže vyřídit na férovku a posílá jedny mrazivé bohy za druhými.

S tím, jak dochází plány i písmenka v abecedě, nezbývá, než se pokusit obrátit na čarodějnický pranárod Kalandranů. Ti ovládají nejsilnější moc, včetně létaní k nebi na lodích poháněných myslí. Právě k obloze se naši hrdinové neustále obrací. Nepřítel jí již v předchozím dílu začal zakrývat temnonošem, jenž zabraňuje hřejivým paprskům dopadat na zem. Hvězdný kámen neúprosně pokračuje v zatemňování a tím i vyhání poslední kapičky naděje.

Možná bychom čekali, že autor od prvního rozpačitého dílů trochu „povyroste“ a nabídne čtenáři alespoň o něco lepší zábavu. Jak se však dozvídáme z Bekkerova medailonku v závěru knihy, spisovatel je již vypsaný. Tedy, měl by být. Schválně jsem si připomněla vlastní recenzi na první díl Goriana, jenž vyšel přibližně před rokem, a mám stále ty samé výtky. Děj by běžel průměrně hladce, kdyby ho autor nezdržoval neustálými odstavci výkladů a pouček. Věřím, že svůj fantasy svět vymyslel dobře, i když ne zcela originálně, ale říct o něm všechno najednou není pro čtenáře příliš záživné.

Ani dialogy moc neobstojí. Zachovávají si základní logiku, ale postavy často mluví zbytečně jako nervózní lidé ve výtahu probírající počasí. Mluvu mladých adeptů vystihl Bekker dobře, avšak neodlišil vyjadřování mistra magie, jenž by si zasloužil o něco více moudrých slov. Zato postavy mocných mágu Kalandranů mají tu správnou dávku tajemství a vysvětlují jen poskrovnu, jak by se od nich dalo čekat.

Co se akčních scén týče, Bekker se snaží. A většinou se mu to i povede. Útoky, bitvy i padlí v boji přichází někdy i nečekaně. Problém je v tom, že postav sice není tolik, aby se v nich čtenář ztrácel, ale jsou tak ploché, že jim ani nedržíte palce. Ano, možná tak jeden z deseti je zajímavý, ale jinak všichni umírají nebo přebíhají na druhou stanu barikády a vy jen pokrčíte rameny a řeknete si „stalo se“.

Abych ale nebyla jen negativní. Bekkerovi se podařilo dostat do příběhu několik zajímavých příšer a bytostí, které přináší čtenářově představivosti trochu té práce. Obrovští gryfové nesoucí gondoly vysoko po nebi jsou impozantní a démonek Gargoyle stále tajemně nevyzpytatelný. Plus závěrečná bitva opět o něco zvedla stupínek a srší z ní akce a zvraty. To je ale i na tak malou knihu poměrně málo.

Komu tedy Goriana doporučit? Rozhodně dětem a dorostu, který s fantastikou teprve začíná a nemá „zakalený“ úsudek opravdu dobrými příběhy. Někomu, kdo si vystačí s málem a zároveň potřebuje pomocnou ruku a časté vysvětlování, aby se v neznámém světě a příběhu neztratil. Anebo prostě čtenáři, jež má dlouhou chvíli a nevadí mu příběh o vyvoleném chlapci jako podle šablony. Ale upřímně, kolik je zde čtenářů, kteří mají čas přelouskat jen své oblíbené autory…

Gorian se svými přáteli Torbasem a Sheerou a řádovým mistrem Thondarilem je nucen uprchnout před krutým vládcem říše mrazu Morygorem do země gryfích letců. Ani tam však už není bezpečno. Jejich nadějí se stávají Kaladranské ostrovy, kde žije téměř nesmrtelný národ, vládnoucí mocnou magií. Ta snad jako jediná je schopna odvrátit úplné zatmění slunce Stínonošem, kterým Morygor posunuje po obloze, a tím ohrožuje veškerý život na zeměkouli. Než se však dostanou do Kaladranie, musí zdolat řadu nebezpečných překážek. Ohrožují je smrtoši, netopýří lidé, ohniví démoni, stínoví jezdci, sněžní krkavci a jiné kreatury, musí se potýkat se zradou těch, které Morygor přetáhl na svou stranu. Přesto Gorian nepřestává věřit, že Morygora jednou porazí, a neváhá ani sestoupit do Říše ducha, aby načerpal potřebné vědomosti. (anotace)

• Gorion 2 – Strážci magie
  • Autor: Alfred Bekker
  • Překlad: Iva Oxböll